Noget godt diskreparationssoftware til Windows?

Min Windows-pc begyndte at vise diskfejl og lejlighedsvise frysninger, og jeg er bekymret for, at drevet måske er ved at fejle. Jeg har prøvet Windows’ indbyggede diskkontrol, men jeg vil gerne have anbefalinger til pålidelig diskreparationssoftware, der kan scanne, rette filsystemfejl og hjælpe mig med at undgå datatab.

“Diskreparation” kan betyde nogle helt forskellige ting, så det rigtige værktøj afhænger af, hvad der er galt med drevet.

Hvis du prøver at få filer tilbage fra et RAW-, beskadiget eller ved et uheld formateret drev, er det én kategori. Hvis partitionen er forsvundet, eller bootsektoren er ødelagt, er det en anden. Og hvis du bare vil vide, om drevet er ved at dø, er det mere en helbredstjek-situation.

Til filgendannelse, især hvis dataene er vigtige, ville jeg kigge på Disk Drill . Det er nyttigt, når Windows siger, at drevet skal formateres, disken vises som RAW, eller filer blev slettet ved en fejl. Det kan også lave et diskimage af et svigtende drev, hvilket er en stor fordel, fordi man som regel ikke bør blive ved med at scanne defekt hardware direkte. Det inkluderer også S.M.A.R.T.-overvågning.

Fordele:

1. Nemt nok for begyndere.
  2. Godt til gendannelse af filer fra RAW-, beskadigede og formaterede drev.
  3. Kan oprette diskimages.
  4. Inkluderer S.M.A.R.T.-helbredsovervågning.
  5. Understøtter de mest almindelige filsystemer.

Ulemper:

1. Det er ikke rigtig beregnet til at reparere partitionstabeller eller bootsektorer.

Hvis problemet mere er en manglende partition, et ikke-allokeret drev eller en beskadiget partitionstabel, er TestDisk sandsynligvis et bedre valg. Det er gratis, open source og meget godt til partitionsgendannelse og reparation af bootsektorer. Ulempen er, at det er tekstbaseret, så det er ikke noget, jeg vil anbefale at klikke sig igennem blindt.

Fordele:

1. Gratis og open source.
  2. Stærke funktioner til partitionsgendannelse.
  3. Kan reparere bootsektorer og partitionstabeller.
  4. Kører på Windows, macOS og Linux.

Ulemper:

1. Ingen brugervenlig grafisk grænseflade.
  2. Du kan gøre tingene værre, hvis du ikke forstår partitioner.
  3. Ikke ideelt, hvis dit primære mål er at gendanne bestemte filer.

Til at kontrollere, om selve drevet er ved at svigte, skal du bruge CrystalDiskInfo. Det reparerer ikke noget, men det kan vise S.M.A.R.T.-data, temperatur og drevets generelle tilstand. Det er et godt første stop, når du prøver at finde ud af, om dette er et Windows-/filsystemproblem, eller om hardwaren er begyndt at give op.

Fordele:

1. Gratis.
  2. Enkelt at bruge.
  3. Godt til at overvåge drevets tilstand.
  4. Kan advare dig, før et drev dør helt.

Ulemper:

1. Ingen filgendannelse.
  2. Ingen partition- eller filsystemreparation.

Hvis drevet også klikker, forsvinder fra Windows, fryser når du åbner filer, eller viser flere dårlige sektorer over tid, så stop med at prøve tilfældige reparationsværktøjer. Få filerne ud først, hvis du kan, og udskift derefter drevet. Software kan reparere logiske skader, men det kan ikke reparere slidt hardware.

https://www.youtube.com/watch?v=_e4D_2bu8LE

Du må ikke “reparere” drevet, før du kopierer de filer, du holder af. Frysninger plus diskfejl kan betyde, at drevet får timeout, og værktøjer som CHKDSK kan nogle gange gøre et ustabilt drev værre ved at skrive ændringer til det. Jeg ville først tjekke SMART og derefter oprette et image af eller klone drevet, hvis dataene er vigtige. Derefter giver Disk Drill eller lignende gendannelsessoftware mere mening, hvis du har brug for at få filer tilbage. Hvis SMART viser omfordelte sektorer, ventende sektorer, eller drevet bliver ved med at forsvinde, ville jeg ikke spilde tid på at prøve at reparere Windows på det. Udskift drevet, og gendan fra kopien.

Den skjulte ulempe ved meget “reparations”-software er, at det kan få et fejlende drev til at se repareret ud, når det kun skjulte filsystemfejlene i et stykke tid. Før du køber noget, ville jeg køre drevproducentens eget diagnoseværktøj: Seagate SeaTools, WD Dashboard, Samsung Magician, Crucial Storage Executive osv. De er bedre til at besvare “er dette drev faktisk dårligt?” end generiske reparationsapps. Hvis det ikke består den korte test, så udskift det. Hvis det består, men Windows stadig fryser, så kig på gendannelsesværktøjer som Disk Drill til at kopiere filer ud, eller TestDisk hvis selve partitionen er ødelagt. Jeg ville ikke bruge meget tid på at forsøge at reparere Windows på en disk, der allerede opfører sig ustabilt.

Installer ikke gendannelses- eller reparationsværktøjer på det samme drev, som giver fejl. Hvis disken allerede er ustabil, kan hver download, installation, skrivning til browsercache og hvert scanningsresultat overskrive filer eller bringe drevet tættere på at fejle.

Den reparationssoftware, folk normalt griber til, løser ofte det forkerte problem. Hvis Windows fryser, når drevet tilgås, kan det være en hardware-timeout, et dårligt SATA/USB-kabel, et ustabilt eksternt kabinet eller selve drevet, der er ved at bryde sammen. Før du kører noget aggressivt, ville jeg tjekke de kedelige ting: skift kablet, prøv en anden USB-port, hvis det er eksternt, undgå hubs, og kig i Windows Event Viewer efter disk-, ntfs-, storahci- eller bad block-fejl. Hvis de dukker op gentagne gange, så betragt drevet som mistænkeligt.

Til egentlig reparation af Windows-filsystemet er CHKDSK stadig det normale værktøj, men jeg ville kun køre versionen, der skriver rettelser, efter at dataene er i sikkerhed. En skrivebeskyttet kontrol er mindre risikabel. Kommandoen, der ændrer ting, er den, folk ofte anbefaler lidt for afslappet, og det er den, jeg ville undgå på et drev med filer, du stadig har brug for.

Disk Drill giver mening, hvis din prioritet er at få filer ud, især fordi det er mere sikkert først at lave et image af disken end gentagne gange at scanne et drev, der er ved at fejle. Men jeg ville ikke betragte det som en magisk gør mit drev sundt igen-knap. Det samme gælder TestDisk, GParted, MiniTool, EaseUS og hvad ellers der bliver nævnt. De kan hjælpe med logiske skader. De gør ikke en fejlslagen disk til en pålidelig disk igen.

Min rækkefølge ville være: kopiér de vigtigste filer først, tjek SMART, lav et image/klon, hvis dataene betyder noget, og prøv derefter reparation på kopien eller på originalen først, når du har accepteret risikoen. Hvis drevet ender med at bestå diagnostik, og frysningerne fortsætter, så begynd at kigge på Windows-systemfiler, drivere, RAM eller controllerproblemer. Men brug ikke en weekend på at polere filsystemet på et drev, der allerede fortæller dig, at det måske er færdigt.