Jag råkade radera viktiga filer från en SSD formaterad med APFS på min Mac och behöver veta om återställning fortfarande är möjlig. Jag är orolig att TRIM eller SSD-beteende kan ha raderat datan permanent. Vilka är de säkraste stegen eller verktygen för filåterställning i APFS att prova innan jag gör situationen värre?
Först och främst: sluta använda den enheten om du bryr dig om att få tillbaka filerna. Installera inget på den, kopiera inget till den och fortsätt inte starta om och hålla på i onödan om du kan undvika det. Ju mindre du skriver till den, desto bättre är dina chanser.
På en vanlig hårddisk (HDD) finns raderade filer ofta fortfarande kvar tills något skriver över dem. Så återställning kan fungera ganska bra om du agerar tidigt.
Med en SSD är det mer osäkert på grund av TRIM. När TRIM väl har rensat de raderade blocken kan återställningsprogram inte trolla fram dem igen. Det är den stora anledningen till att sluta använda Macen direkt när du märker att filer saknas.
Jag använde Disk Drill för detta, och det var ganska enkelt.
Grundprocessen var:
- Installera Disk Drill någon annanstans, inte på enheten du försöker återställa från.
- Anslut APFS-enheten, eller välj den interna enheten om det var där de raderade filerna fanns.
- Ge det Full Disk Access i macOS när du uppmanas till det, eftersom APFS-skanningar kan vara begränsade utan det.
- Välj APFS-volymen och kör den fullständiga skanningen Search for Lost Data.
- Låt skanningen bli klar innan du hämtar ut filer. I mitt fall hittade den mer när jag väntade.
- Använd förhandsvisning först, särskilt för bilder och dokument, så att du vet att filerna faktiskt går att öppna.
- Återställ filerna till en annan enhet. Spara dem inte tillbaka till samma APFS-volym.
En användbar sak med Disk Drill var att det behöll mappstrukturen för många av de återställda filerna. Det spelar större roll än det låter, eftersom det snabbt blir tröttsamt att sortera igenom tusentals slumpmässiga filnamn. Det visar också återställningschanser för många filer, så du kan få en ungefärlig uppfattning om vad som sannolikt går att få tillbaka ordentligt innan du återställer ett stort parti.
Om du raderade enheten i Skivverktyg betyder det inte alltid att datan försvinner direkt. En snabb radering tar ofta bort filsystemets poster, inte varje bit data på disken. Om du inte har skrivit ny data till den kan återställning fortfarande vara möjlig.
Det stora undantaget är en krypterad APFS-volym. Om FileVault var aktiverat och volymen formaterades kan de gamla krypteringsnycklarna vara borta. Om det händer går den gamla datan oftast inte att återställa.
Om Disk Drill inte hittar det du behöver är PhotoRec ett annat alternativ. Det är gratis, men fungerar annorlunda. Det skannar efter filsignaturer i stället för att använda APFS-metadata, så du förlorar oftast filnamn och mapporganisation. Fortfarande användbart om du främst behöver få tillbaka bilder eller videor.
Jag skulle inte fortsätta försöka med programvaruåterställning om enheten verkar vara fysiskt skadad. Sluta om den:
- fortsätter att koppla från,
- klickar, skrapar eller piper,
- bara dyker upp ibland,
- eller fryser vid varje skanning.
Då är ett återställningslabb det säkrare valet. Att starta en trasig enhet om och om igen kan förvärra skadan. Många seriösa labb gör en kostnadsfri utvärdering, och många av dem arbetar enligt principen ingen data, ingen avgift. Logisk återställning kan kosta några tusen kronor, medan fysisk skada eller arbete i renrum lätt kan gå över 10 000 kr.
Om det bara handlar om raderade filer eller en snabbformatering är programvaruåterställning dock vanligtvis där du har bäst chans. Agera bara snabbt och undvik att skriva något mer till enheten.
Kontrollera ögonblicksbilder först.
Om Time Machine var aktiverat kan APFS ha en lokal ögonblicksbild från före raderingen, och att återställa från den är säkrare än att köra återställningsskanningar. Om det inte finns någon ögonblicksbild eller säkerhetskopia har @mikeappsreviewer rätt: på en SSD med TRIM är återställning möjlig endast tills de raderade blocken faktiskt har rensats.
Kör inte en återställningsskanning mot den enda kopian av den SSD:n om filerna är viktiga. Skanning är läsintensiv, men en opålitlig extern SSD eller en Mac som fortsätter att montera/indexera volymen kan ändå förvärra en redan dålig situation, så det renaste draget är att först skapa en byte-för-byte-avbildning av enheten och skanna avbildningen. Det är den del folk hoppar över eftersom det kräver en annan enhet och lite tålamod. Jag håller med om att kontrollera APFS-ögonblicksbilder före allt annat, eftersom det är återställning utan gissningar. Om det inte finns några ögonblicksbilder, då är verktyg som Disk Drill värda att prova, men betrakta resultaten som kanske tills du förhandsgranskar filerna. Med APFS på en SSD, särskilt en intern Mac-SSD med TRIM, betyder raderad inte att den ligger säkert i papperskorgen bakom kulisserna. Ibland är fönstret redan stängt.