Är HFS-återställning möjlig efter att jag tömde papperskorgen?

Jag råkade tömma papperskorgen på min Mac och insåg att några viktiga filer låg på en HFS/HFS±enhet. Jag har inte sparat mycket på enheten sedan dess, men jag är orolig att den raderade datan kan bli överskriven. Vilka är de säkraste alternativen eller verktygen för HFS-återställning att prova innan jag gör saken värre?

Jag skulle vara försiktig med en HFS- eller HFS+-enhet som plötsligt blir oläsbar. Återställning är ofta fortfarande möjlig, särskilt om filerna raderades, papperskorgen tömdes, enheten snabbformaterades eller om macOS ställde till något efter en uppdatering. Men den del som vanligtvis ställer till det för folk är att köra slumpmässiga reparationssteg innan de har kopierat datan till en säker plats.

Första saken: sluta skriva något till den enheten. Spara inte filer på den, formatera inte om den och kör inte Första hjälpen ännu om filerna är viktiga. Raderad data kan fortfarande finnas kvar där, men varje ny skrivning gör det mer sannolikt att gammalt filinnehåll skrivs över.

Därefter, kontrollera om själva enheten håller på att gå sönder. För en HDD, titta på SMART-statusen med något som Disk Drill eller DriveDx. Om du ser många dåliga sektorer eller allvarliga SMART-varningar, behandla det inte som ett vanligt programvaruproblem. Om den fortfarande är läsbar, skapa först en diskavbild och skanna avbilden i stället för att belasta originalenheten om och om igen.

Om enheten ser frisk ut och visas normalt, då skulle jag gå direkt till återställningsprogram. För HFS-filåterställning är Disk Drill vanligtvis det första jag skulle prova eftersom det stöder HFS/HFS+, fungerar med interna och externa Mac-enheter och inte kräver mycket teknisk konfiguration.

Det grundläggande flödet är enkelt:

1. Öppna Disk Drill och välj HFS-/HFS+-enheten.
  2. Kör Sök efter förlorad data. För externa enheter är Universal Scan vanligtvis den säkraste utgångspunkten.
  3. Låt skanningen slutföras.
  4. Förhandsgranska allt viktigt innan du återställer det.
  5. Spara de återställda filerna på en annan enhet, inte den ursprungliga.

Om det inte hittar filerna beror det på vad som faktiskt hände. TestDisk kan vara användbart när hela HFS-partitionen saknas, men det är inte särskilt användarvänligt om du är van vid vanliga Mac-appar eftersom det är textbaserat. Om du har en ny Time Machine-säkerhetskopia, använd den först. Det är vanligtvis det renaste och minst riskfyllda alternativet.

Snabbformateringar och situationer där papperskorgen har tömts går ofta att återställa eftersom filinnehållet vanligtvis inte raderas omedelbart. Katalogposterna eller referenserna kan vara borta, men datan kan fortfarande finnas kvar tills något annat skrivs över den.

Jag skulle sluta med egna försök om enheten inte visas i Skivverktyg, fortsätter att kopplas från, ger ifrån sig klickande eller skrapande ljud, eller om återställningsverktyg fortsätter att misslyckas med läsfel. Det pekar mer mot hårdvarufel än ett vanligt HFS-problem. I så fall kan upprepad uppstart göra saken värre, så ett riktigt återställningslabb är vanligtvis det smartare draget.

Om detta var på en SSD med TRIM aktiverat kan återställning redan vara mycket mindre sannolik än på en mekanisk hårddisk. Mikes råd att sluta skriva till den är fortfarande rätt åtgärd, men slösa inte bort dagar på att skanna den ursprungliga disken om filerna är verksamhetskritiska. Klona den eller skicka iväg den innan du förvandlar ett kanske till ett nej.

Installera inte återställningsprogram på samma enhet och återställ inte heller något tillbaka till den. Det är det enkla misstaget efter att man har tömt Papperskorgen, särskilt om HFS±volymen är din enda extra disk. Mike har rätt om att stoppa skrivningar, men jag skulle vara ännu striktare: använd en annan Mac eller starta från en annan volym om du kan, skanna sedan HFS-enheten skrivskyddat och spara resultaten någon annanstans. Disk Drill fungerar bra för en första genomgång om disken är frisk, men bedöm inte återställningen enbart utifrån filnamn och mappar. Med HFS/HFS+ kan de ursprungliga sökvägarna vara borta även när filinnehållet fortfarande går att återställa, så kontrollera även förhandsvisningar och resultat för förlorade filer. Om det var en SSD med TRIM, sänk förväntningarna. Om det var en vanlig extern HDD och du verkligen inte har skrivit till den, har du fortfarande en hygglig chans.

Om macOS fortfarande automatiskt monterar den enheten normalt, betrakta den första monteringen som en del av risken, inte bara den återställningsapp du kör efteråt. Finder, Spotlight, miniatyrbilder, dolda filer och indexering kan alla röra en volym. Vanligtvis är dessa skrivningar små, men när du försöker rädda raderade filer är liten inte samma sak som säker.

Jag håller med om rådet ovan att inte återställa tillbaka till samma HFS±disk. Jag skulle gå lite längre och undvika att bläddra på enheten i Finder över huvud taget. Om du kan, anslut den bara när du är redo att skapa en avbild eller skanna den, och stäng av allt som kan indexera den. För en extern disk är en fullständig byte-för-byte-avbildning till en annan enhet det renare alternativet, särskilt om originalet är äldre eller låter konstigt. Sedan kan du prova Disk Drill eller ett annat återställningsverktyg mot avbilden utan att upprepade gånger peta i originalet.

Den irriterande HFS±detaljen är att filinnehållet och mapposten inte är samma sak. Efter att ha tömt Papperskorgen kan du få tillbaka data med skräpnammn eller utan den ursprungliga mappstrukturen. Så anta inte att inget filnamn betyder ingen fil. Förhandsgranska efter filtyp, sortera efter storlek eller datum om verktyget tillåter det, och återställ bara till en separat disk. Om de saknade filerna är värda mer än kostnaden för ett labb, stanna efter ett försiktigt avbildningsförsök i stället för att göra fem olika skanningar på samma fysiska enhet.