Jag flyttade av misstag foton och videor från mitt SD-kort till min Mac, och nu saknas några av filerna på båda platserna. Jag behöver verkligen hjälp med att förstå hur jag kan återställa raderade eller förlorade filer från ett SD-kort på en Mac utan att göra situationen värre.
Jag skulle stanna där och låta SD-kortet vara. Inga nya foton, inga filkopior, ingen andra formatering. Så fort du skriver ny data till det börjar dina gamla filer ersättas, och återställningen blir snabbt mycket sämre.
Jag använder också Mac, och verktyget jag hade minst problem med var Disk Drill. Jag använde det på kamerakort några gånger efter att jag av misstag raderat foton och en gång efter en formatering. Det läste de vanliga SD-kortsformaten som FAT32 och exFAT utan problem. Förhandsgranskningsfunktionen hjälpte mycket, och dess kamerainriktade återställningsläge klarade sig bättre med trasiga videoklipp från actionkameror och drönare än jag hade väntat mig.
Vad jag skulle göra
- Anslut SD-kortet med en bra kortläsare
- Installera Disk Drill på din Mac
- Välj SD-kortet från enhetslistan och skanna det
- Kör Universell skanning först
- Om de saknade filerna är videor från en kamera, prova även Avancerad kameraåterställning
- Öppna förhandsvisningar innan du återställer något
- Spara återställda filer på din Macs interna enhet eller en annan disk, aldrig tillbaka på samma SD-kort
Förhandsvisningen är viktigare än folk tror. Om ett foto öppnas korrekt i skanningsresultaten, eller om en videoförhandsvisning startar och ser normal ut, brukar jag se det som ett gott tecken på att filen fortfarande är tillräckligt intakt för att kunna återställas.
Kolla också papperskorgen på Macen innan du gör något annat. Jag vet, det låter dumt. Men jag har sett raderade filer från flyttbara medier hamna där när kortet var monterat vid tillfället. En vän fick tillbaka en hel fotografering på det här sättet och trodde att kortläsaren hade gjort något magiskt. Nej. Papperskorgen.
Om du vill ha ett gratisalternativ är PhotoRec värt att titta på. Det fungerar. Jag använde det en gång när jag inte ville installera något betalt. Men det kändes ändå ganska rått. Gränssnittet är gammaldags Terminal-grejer, och resultatet var rörigt. Filnamnen var borta, mapparna var borta, och att sortera den återställda högen tog längre tid än skanningen.
Oavsiktlig radering är ett av de mindre allvarliga fallen, utifrån vad jag har sett. Om du inte fortsatte använda kortet efter misstaget är oddsen vanligtvis ganska goda.
Kontrollera först var flytten misslyckades. På macOS är en flytt från SD-kort till Mac ofta först en kopiering, sedan en radering. Om kopieringen avbröts halvvägs kan du få filer uppdelade mellan båda platserna.
Gör detta innan du skannar något.
- Sök på din Mac med Spotlight och Finder.
- Kontrollera Papperskorgen på Macen.
- Öppna Bilder om du importerar dit.
- Leta i dolda tillfälliga mappar om du använde Bildinsamling eller en kameraapp.
- Kör Skivverktyg, välj SD-kortet och klicka på Första hjälpen. Detta åtgärdar mindre katalogproblem utan att skriva särskilt mycket. Jag vet att @mikeappsreviewer säger att man ska gå direkt till återställningsverktyg, och jag håller mestadels med, men Första hjälpen är värt ett försök om kortet monteras konstigt eller visar tomma mappar.
Om filerna fortfarande inte dyker upp, använd återställningsprogram. Disk Drill är ett bra Mac-alternativ för återställning av SD-kort, främst eftersom det förhandsvisar filer bra och hanterar exFAT- och FAT-kort smidigt. Spara återställda filer på din Mac, inte tillbaka på kortet. Självklart, men folk gör det fortfarande.
Om du vill ha en visuell steg-för-steg-guide hjälper den här videoguide för återställning av SD-kort på Mac:
Guide för filåterställning från SD-kort på Mac
En sak till. Om iCloud-bilder eller en annan synkapp var inblandad, kontrollera även nyligen raderade där. Jag förlorade en omgång en gång eftersom synk tog bort den lokala kopian innan jag märkte det.
Jag skulle vara lite mer försiktig än @codecrafter med att köra Första hjälpen direkt. Oftast går det bra, men om kortet har katalogskador kan varje reparationsförsök ändra metadata och göra senare återställning lite krångligare. Inte alltid en katastrof, bara inte mitt första steg.
Det jag skulle göra i stället är att först skapa en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet och sedan arbeta från den avbildningen. På så sätt bevarar du det nuvarande tillståndet innan du provar något. På Mac kan du göra detta med Skivverktyg eller Terminal om du känner dig bekväm med det. Det går långsammare, men är mycket säkrare. Många hoppar över detta och ångrar det senare.
Efter det återställer du från avbildningen eller kortet med Disk Drill. @mikeappsreviewer har redan täckt det normala skanningsflödet, så jag tänker inte upprepa det, men en sak som är värd att lägga till är att sortera resultaten efter filtyp och uppskattade återställningschanser, och sedan först återställa en liten testomgång. Dumpa inte 200 GB skräp på din Mac innan du har kontrollerat om filerna faktiskt går att använda.
Kontrollera också om det finns dubbletter på konstiga ställen i macOS:
- Finder Senaste
- Hämtade filer
- Bilder
- DCIM-kopior skapade av importappar
- dolda mappar skapade under misslyckade överföringar
Om de saknade videorna är stora kan de ha kopierats ofullständigt och se ut att vara borta när de i själva verket bara är skadade delfiler. Ibland hittar återställningsprogramvaran det ursprungliga intakta klippet som fortfarande ligger kvar på SD-kortet.
För en bredare diskussion om återställning av SD-kort på Mac är den här tråden användbar:
hur man återställer saknade filer från ett SD-kort på Mac
Kort version: sluta använda kortet, klona det först om möjligt, skanna sedan med Disk Drill och återställ bara till en annan enhet. Det ger dig bäst chans utan att göra saken värre.
Jag skulle lägga till en sak som de andra bara berörde lite lätt: kontrollera om filerna faktiskt någonsin “flyttades” på filsystemnivå. På Mac blir det ofta kopiera-sedan-radera när man drar från ett SD-kort, men vissa appar skapar paketimporter, sidofiler eller biblioteksreferenser som får originalen att se försvunna ut fast de bara är gömda.
Det här skulle jag kontrollera innan jag gör någon reparation:
- Finder-sökning inställd på “Den här datorn” med filtillägg som
.JPG,.HEIC,.MOV,.MP4,.ARW,.CR3 - Smarta mappar efter ändringsdatum, ungefär vid tiden för överföringen
- Terminal:
mdfind 'kMDItemFSName == '*.MOV'för filer som Spotlight kanske känner till men Finder missar - Innehållet i Bilder-bibliotekspaketet endast om du vet vad du gör, eftersom importerade filer kan ligga inne i biblioteket och inte löst i Bilder
En liten invändning mot @codecrafter här: jag skulle inte köra First Aid först om kortet alls är läsbart. Inte för att det är dåligt, utan för att logiska reparationer kan möblera om metadata. Där ligger jag närmare @sternenwanderer om att först bevara det nuvarande tillståndet. @mikeappsreviewer har rätt om att låta kortet vara.
Om kortet fortfarande monteras, återställ i den här ordningen:
- Hitta dolda kopior på Macen
- Klona SD-kortet
- Skanna klonen, inte originalet
- Överväg först därefter filreparationsverktyg för trasiga videor
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar:
- mycket Mac-vänligt
- bra förhandsvisningar
- hanterar vanliga SD-format väl
- enklare första sortering för foton och videor än kommandoradsverktyg
Nackdelar:
- inte det billigaste alternativet
- djupa skanningar kan ge mycket skräp
- återställda ursprungliga filnamn/mappstruktur bevaras inte alltid
- lyckad förhandsvisning garanterar inte en perfekt återställd video
Om dina saknade filer mest är videor, var beredd på delvis återställning. Foton kommer vanligtvis tillbaka renare än långa videoklipp. Disk Drill är ett rimligt alternativ, men jag skulle fortfarande se kloningen av kortet som den verkliga första vinsten.