Jag råkade radera viktiga foton från SD-kortet i min Nikon-kamera innan jag hann säkerhetskopiera dem, och jag försöker hitta den bästa programvaran för fotoåterställning för att få tillbaka dem. Bilderna innehåller personliga minnen som jag inte kan ersätta, så jag behöver hjälp att välja ett säkert och tillförlitligt verktyg för återställning av SD-kort som fungerar bra med Nikon-kamerafiler.
Jag råkade ut för detta med ett Nikon-kort för ett tag sedan, så här kommer den korta versionen först. Ja, gratis återställning finns. Om det fungerar beror på vad som hände efter att filerna raderades.
Om bilderna togs bort och du sedan fortsatte fotografera, sjunker dina chanser snabbt. Raderade filer brukar vanligtvis ligga kvar på kortet tills ny data skrivs ovanpå dem. Så det första steget är enkelt. Sluta använda SD-kortet nu. Inga fler bilder. Ingen video. Pilla inte ens runt med kameran om du inte måste.
På Windows hade jag ganska bra tur med att börja med Disk Drill. Gratisgränsen är 100 MB. Det är inte mycket om du fotograferar i RAW, men för några JPEG-bilder räcker det ofta. Åtminstone hjälper det dig att se om de saknade Nikon-bilderna fortfarande dyker upp i skanningsresultaten innan du lägger pengar på det.
Det jag gjorde:
- Tog ut SD-kortet ur Nikon-kameran och använde en separat kortläsare.
- Installerade Disk Drill på datorn, inte på kortet. Självklart, men folk gör konstiga saker när de får panik.
- Öppnade det, valde SD-kortet och klickade sedan på Sök efter förlorad data.
- Använde Universal Scan. I mitt fall hittade det mer än den snabba genomgången.
- Kontrollerade förhandsvisningar först. Vissa filer visas i resultaten men öppnas halvtrasiga, så förhandsvisning är viktig.
- Återställde de jag ville ha.
- Sparade dem på datorns hårddisk, aldrig tillbaka på samma SD-kort.
Om dina saknade filer är över 100 MB och du inte vill betala är PhotoRec det vanliga gratisalternativet. Det fungerar. Jag har sett folk få tillbaka hela omgångar med det. Men det är krångligare att använda. Inga snygga förhandsvisningar, filnamnen blir röriga, mappar kommer vanligtvis inte tillbaka som de var, och gränssnittet känns gammalt. Funktionellt, dock. Inte snyggt.
En sak som folk missar med Nikon-grejer är att stöd för RAW spelar roll. Om din kamera sparade NEF-filer, kontrollera återställningsappen först. Vissa gratisverktyg klarar JPEG bra och faller sedan lite isär med RAW-format.
Innan du skannar något, kontrollera de tråkiga ställena också. Jag lade en gång tid på att återställa filer som jag redan hade på en annan dator. Titta i datorns importmappar, SnapBridge-överföringar, externa enheter, molnsynkronisering, vad du nu använder. Ibland är kopian på kortet borta men en annan kopia ligger där tyst och stilla.
Min praktiska ordning skulle vara så här:
- Sluta skriva till SD-kortet.
- Använd en kortläsare, inte kameran via USB.
- Prova Disk Drill först om de saknade bilderna ryms inom gratisgränsen på 100 MB.
- Använd PhotoRec om du behöver ett kostnadsfritt alternativ och inte har något emot en klumpig process.
En sak till. Om kortet är fysiskt skadat, ger läsfel eller om din dator inte upptäcker det alls, skulle jag inte fortsätta hålla på med gratisverktyg. Det är läget där jag skulle sluta och lämna in det till en återställningsfirma. Att pressa ett dåligt kort för hårt gör ibland en dålig situation värre.
Sluta använda kortet. Det är viktigare än vilken app du väljer.
Jag håller med @mikeappsreviewer om det viktigaste, ta inte en enda bild till. Jag håller delvis inte med om att börja med gratisgränsen om de här bilderna betyder mycket. Om din Nikon tar NEF, går 100 MB snabbt åt. En RAW-fil från många Nikon-kameror är 20 till 50 MB, ibland mer. Du når gränsen väldigt snabbt.
Mitt val är Disk Drill om kortet fortfarande monteras utan problem på din dator. Det hanterar SD-kort bra, förhandsvisar hittade bilder och gör ett bättre jobb med blandade bildsamlingar än många gamla gratisverktyg. JPEG, NEF, MOV, MP4, allt i en skanning. Förhandsvisningen är den viktigaste delen, eftersom filnamn ofta blir fel efter radering.
Det jag skulle göra annorlunda. Skapa först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet och skanna sedan avbildningen, inte kortet. Färre läsningar från originalmediet. Bättre om kortet börjar bete sig instabilt. Vissa återställningsappar stöder det här arbetsflödet, och det räddar dig om kortet försämras mitt under skanningen.
Om kortet ber om formatering, gör det inte. Om Windows ger slumpmässiga läsfel, hoppa över programvara och gå till ett labb.
Om du vill ha fler användarerfarenheter innan du väljer ett verktyg har den här tråden en bra diskussion om program för fotoåterställning från fotografer, bästa rekommendationerna för programvara för fotoåterställning från Reddit-fotografer.
Kort version:
Disk Drill för enklast återställning och förhandsvisningar.
PhotoRec om du vill ha gratis och inte bryr dig om filnamn.
Återställningslabb om kortet är instabilt eller oläsbart.
Jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @suenodelbosque bara nämnde lite kort: kontrollera om bilderna faktiskt blev raderade av kameran, eller bara dolda bakom ett skadat filsystem. Det avgör vilket verktyg som fungerar bäst.
Om kortet fortfarande visar normal kapacitet och monteras utan problem skulle jag prova R-Studio eller UFS Explorer innan jag går direkt på det vanliga gratisalternativen. De är mindre nybörjarvänliga än Disk Drill, ja, men de kan vara bättre när Nikon SD-kortet har katalogskador och du vill ha en chans att återställa den ursprungliga mappstrukturen i stället för bara utdumpade bildfragment. Vid vanlig oavsiktlig radering är Disk Drill fortfarande troligen det enklaste valet eftersom förhandsgranskningsfunktionen sparar tid, särskilt om du har en blandning av JPG + NEF.
En liten invändning: PhotoRec är okej, men jag skulle inte kalla det mitt förstahandsval för kamerabilder om du inte har ont om pengar eller är desperat. Det återställer efter filsignatur, vilket är bra för att få tillbaka något, men inte alltid lika bra för att få tillbaka fotograferingen på ett snyggt sätt.
Om din Nikon dessutom skriver till två kortplatser och du någon gång hade säkerhetskopieringsinspelning aktiverad, kontrollera det andra kortet. Det låter självklart, men panik gör att folk missar uppenbara saker.
Om du vill ha en bra visuell översikt över verktyg är detta en mer klickvänlig genomgång av program för återställning av SD-kort: se den bästa programvaran för återställning av SD-kort för raderade bilder
Min faktiska ordning:
- Sluta använda kortet
- Försök med skrivskyddad åtkomst via en kortläsare
- Om det är stabilt, skanna med Disk Drill
- Om filsystemet verkar trasigt, överväg R-Studio
- Om kortet är instabilt, skapa en avbild först eller sluta pilla med det
Om bilderna är oersättliga och kortet beter sig konstigt är mjukvaruroulett ärligt talat ibland det dyra misstaget.