Behöver du hjälp att välja den bästa programvaran för dataåterställning för Mac

Jag raderade av misstag viktiga filer på min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg vad som saknades. Jag behöver pålitlig programvara för dataåterställning för Mac som kan återställa dokument och foton utan att orsaka mer dataförlust. Söker verkliga rekommendationer om den bästa programvaran för dataåterställning för Mac just nu.

Saker för Mac-återställning som jag hela tiden återkom till

Jag provade en hel hög med Mac-appar för dataåterställning under de senaste åren. Jag slutade ändå med att rekommendera de flesta Disk Drill. Inte för att det vinner i vartenda fall. Det gör det inte. Jag fortsatte använda det eftersom det hamnar i ett användbart mellanläge. Återställningsgraden var tillräckligt bra för riktiga haverier, gränssnittet motarbetade mig inte, och det fungerade bra på nyare Macar.

Många återställningsappar går åt ett av två håll. Antingen känns de avskalade och svaga, eller så kastar de dig in i en skärm full av alternativ utan någon tydlig förklaring. Disk Drill ligger mellan de två.

Vad som stack ut för mig

Det känns byggt för macOS i stället för att vara en portning som lagts till i efterhand. Jag märkte några saker direkt:

1. Det hanterar APFS ordentligt.
  2. Det körs fint på Apple Silicon.
  3. Det läser externa SSD:er, SD-kort, USB-enheter och Time Machine-volymer utan särskilt mycket krångel.
  4. Förhandsgranskningen av filer var användbar, inte låtsasanvändbar.
  5. Det innehåller verktyg för säkerhetskopiering och diskavbildning, vilket spelade roll på instabila enheter.

Jag hade en APFS-volym som gick sönder efter att ett externt kabinett började koppla ifrån. Vissa verktyg såg nästan ingenting. Disk Drill fick fram en hygglig del av katalogen och gav mig förhandsgranskningar före återställning, vilket sparade tid och gissningar.

Varför jag fortsatte använda det

Här är den korta versionen:

1. Stabilt resultat på raderade filer och formaterade enheter
  2. Förhandsgranskningar jag kunde lita på innan återställning
  3. Inbyggd avbildning för instabila diskar
  4. Bra stöd för foto- och videoformat, inklusive RAW-filer
  5. Enklare att arbeta med än de flesta tyngre återställningsappar

Andra Mac-verktyg för återställning som jag fortfarande skulle bry mig om

Det bästa alternativet ändras beroende på jobbet. Jag skulle inte låtsas att en app passar varje typ av fel.

PhotoRec

Gratis, ful, effektiv. Jag använde det några gånger på skadade SD-kort och förstörda filsystem. Det hittade mer än jag väntade mig. Priset är organiseringen. Man förlorar oftast ursprungliga filnamn och mappstruktur, så man får en hög med återställda filer utslängda som tvätt på golvet. Fortfarande värt det när alternativet är noll filer.

iBoysoft Data Recovery

Den här kändes enklare för nyare användare. APFS-stödet verkade okej i mina tester, och arbetsflödet var tillräckligt enkelt om du inte vill lägga en timme på att läsa menyer. Det jag störde mig på var prenumerationsmodellen. Jag gillar inte att betala löpande avgifter för ett verktyg som jag kanske behöver en gång efter en dålig dag.

Data Rescue

Äldre verktyg, fortfarande användbart i vissa fall. Jag skulle inte välja det först varje gång, men jag har sett det fungera bra på externa enheter och mindre röriga återställningsjobb. Om problemet är okomplicerat har det fortfarande sin plats.

Den del som folk brukar misslyckas med

Det största misstaget sker innan skanningen ens börjar. Så fort filer försvinner, sluta använda enheten.

Jag menar det. Fortsätt inte spara saker på den. Installera inte appar på den. Fortsätt inte starta om och pilla runt om du har något annat alternativ. På SSD:er gör TRIM det här värre. Raderad data på moderna Macar kan försvinna snabbt, för gott.

Vad jag skulle göra först

1. Installera återställningsappen på en annan enhet om du har en
  2. Återställ återhämtade filer till en annan enhet, inte tillbaka till samma disk
  3. Klona instabila enheter innan du kör upprepade skanningar
  4. Hoppa över slumpmässiga reparationsverktyg tills dina filer är säkra

Jag har sett återställningar misslyckas eftersom personen fortsatte använda Macen som om inget hade hänt i ytterligare en eller två dagar. Då hade enheten redan skrivit över tillräckligt många block för att göra återställningen mycket svårare, eller helt omöjlig.

Mitt raka svar

Om någon ville ha en rekommendation med lite drama för Mac-återställning skulle jag fortfarande säga Disk Drill.

Om du kan återställningsverktyg, eller om du har att göra med ett konstigt fall, kanske något av de andra passar bättre. Men för de flesta som försöker få tillbaka filer utan att göra det till ett helgprojekt är Disk Drill det jag hela tiden återkom till.

Om filerna låg på din interna Mac SSD är tid viktigare än varumärken. Sluta skriva till den disken. TRIM på Apple-SSD:er raderar borttagna block snabbt, så chanserna till återställning minskar för varje minut du fortsätter använda den.

Mitt val är Disk Drill för det här fallet. Inte för att det vinner varje test, och jag håller inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt, jag skulle inte längre kalla det mellanalternativet. På Mac är det ett av de säkrare första försöken eftersom förhandsvisningen är bra och skanningsflödet är svårt att göra fel med. Det spelar roll när du redan har tömt Papperskorgen och inte vill göra ett andra misstag.

Kort lista:

1. Disk Drill, bästa förstahandsvalet för raderade dokument och bilder på macOS
  2. R-Studio, starkare för avancerade fall, svårare gränssnitt
  3. PhotoRec, gratis, röriga filnamn, sista utvägens verktyg

Gör så här:

1. Installera appen på en extern disk
  2. Skanna Mac-disken i skrivskyddat läge om det erbjuds
  3. Återställ till en annan disk, inte samma
  4. Om disken verkar instabil, skapa en avbild först

Om du vill ha en snabb genomgång är den här videoguiden för bästa Mac-återställningsprogram lätt att följa.

Om Time Machine var aktiverat, kontrollera snapshots först. Folk hoppar över det steget alldeles för ofta.

Att tömma papperskorgen på en Mac är inte automatiskt helt kört, men jag hade varit lite mindre lugn än @mikeappsreviewer och @codecrafter om filerna låg på den interna SSD:n. På moderna Mac-datorer kan TRIM göra att raderade dokument/foton försvinner snabbare än folk tror, så den bästa programvaran beror också på var filerna fanns.

Min syn:

1. Om det var den interna Mac-disken

• försök med återställning omedelbart
    • sluta använda Macen så mycket som möjligt
    • om du har en annan Mac, skapa en startbar extern enhet eller arbeta från extern lagring
  2. Om det var ett SD-kort, USB-enhet eller extern HDD/SSD

• dina chanser är vanligtvis bättre
    • programvaruåterställning är mycket mer realistiskt

När det gäller programvara är Disk Drill fortfarande det första jag skulle prova för dataåterställning på Mac, främst eftersom det är mindre sannolikt att det gör en dålig situation värre för en vanlig användare. Anledningen till att jag rankar det högt är inte bara skanningsresultaten, utan också att det låter dig granska det som hittades på ett ganska vettigt sätt innan återställning. Det spelar stor roll för dokument och bildbibliotek.

Där jag är lite oenig med de andra: jag skulle inte gå direkt till PhotoRec om du inte redan har accepterat kaos. Det är kraftfullt, absolut, men för blandade personliga filer kan det förvandla återställningen till en sorteringsmardröm. Bra för återställ allt som går, men inte så bra för jag behöver de här familjefotona och skatte-PDF:erna till ikväll.

Innan du köper något, kontrollera också:

• nyligen raderat i iCloud Drive
  • nyligen raderat i Bilder-appen
  • Time Machine
  • lokala ögonblicksbilder om Time Machine var aktiverat tidigare

Den här Apple-tråden är faktiskt värd att skumma igenom för idéer om säkerhetskopiering och filåterställning:
Tips från Apple-forumet för att återställa raderade filer på Mac

Kort version: Disk Drill är förmodligen ditt bästa första försök, särskilt för raderade dokument och foton på macOS. Om disken håller på att gå sönder fysiskt, hoppa över gör det själv-hjältestuket och skapa en avbild först, eftersom upprepade skanningar kan göra saken värre.