Ik heb per ongeluk foto’s en video’s van mijn SD-kaart verwijderd en nu probeer ik ze terug te halen zonder veel geld uit te geven. Ik heb betaalbare SD-kaart-herstelsoftware nodig die echt werkt en veilig te gebruiken is, omdat sommige van deze bestanden belangrijk zijn en geen back-up hebben. Ik ben op zoek naar goedkope of gratis opties voor gegevensherstel van SD-kaarten.
Ik ken de paniek. Ik deed ooit hetzelfde domme, wiste een SD-kaart in de camera en zat daarna naar het scherm te staren alsof het zichzelf misschien ongedaan zou maken. Als de kaart nog steeds wordt herkend en niet fysiek kapot is, is herstelsoftware meestal je beste kans.
Raak de kaart eerst niet meer aan.
Maak geen nieuwe foto’s. Neem geen video op. Kopieer er niets naartoe. Nieuwe gegevens overschrijven oude gegevens, en zodra dat gebeurt, dalen je kansen snel.
Ten tweede, als je camera of computer vraagt om de kaart te formatteren, keur dat dan niet goed. Ik negeerde jaren geleden zo’n melding en maakte de puinhoop erger. Leg de kaart opzij. Wanneer je er klaar voor bent, gebruik dan een goede kaartlezer op je computer in plaats van via de camera te werken.
Dit is waar ik naar zou kijken.
Dit is degene die ik de meeste mensen als eerste zou geven, vooral voor foto- en videoherstel. De indeling is makkelijk te begrijpen, je krijgt bestandsvoorbeelden voordat je betaalt, en het ondersteunt RAW-formaten zoals CR2, NEF en ARW. Het onderdeel waar ik op zou letten is de modus Geavanceerd cameraherstel. Die helpt bij gefragmenteerde video van GoPro’s, DJI-drones, systeemcamera’s en vergelijkbare apparatuur. Op Windows krijg je ook tot 100 MB gratis voor herstel.
- PhotoRec
Gratis optie, en het werkt. Ook open source. Ik heb mensen er veel bestanden mee zien terughalen. Het nadeel is dat de interface oud en lomp aanvoelt, en je meestal de oorspronkelijke namen en mapstructuur kwijtraakt. Dus in plaats van netjes herstel eindig je met het handmatig sorteren van een hoop hernoemde bestanden. Als je tijd en geduld hebt, prima. Zo niet, dan wordt het snel irritant.
- R-Studio / UFS Explorer
Dit zijn serieuzere tools. Veel controle, veel diepgang. Ik zou een doorsnee gebruiker daar niet als eerste heen sturen, tenzij die vertrouwd is met herstelsoftware en bestandssystemen. Het is makkelijk om te verdwalen in de opties.
Als je de minst pijnlijke route wilt, zou ik met Disk Drill beginnen. De belangrijkste reden is de videokant. SD-kaarten van camera’s en drones slaan video vaak op in gefragmenteerde stukken. Veel herstelapps vinden delen van die bestanden, maar leveren kapotte clips op of beelden die spelers niet willen openen. Die fragmenten weer opbouwen tot iets bruikbaars is veel belangrijker dan mensen denken.
Nog één regel. Herstel bestanden nooit terug naar dezelfde SD-kaart. Sla ze op op de interne schijf van je computer of op een andere externe schijf. Als je herstelde gegevens naar dezelfde kaart schrijft, loop je het risico andere bestanden te overschrijven die je nog niet hebt binnengehaald.
Ook, als de kaart de verbinding verbreekt, fouten geeft of onstabiel lijkt, maak dan eerst een byte-voor-byte-image en scan de kopie in plaats van de kaart zelf. Deze les leerde ik laat. Een haperende kaart wordt meestal erger naarmate je er meer aan zit.
Dus doe het wat rustiger aan. Stop de kaart in een kaartlezer. Scan hem. Bekijk een voorbeeld van wat er verschijnt. Herstel naar een andere schijf. Dat is het veiligste pad dat ik ken.
Als je goedkoop en veilig wilt, zou ik het zo opsplitsen.
Beste budgetkeuze, Disk Drill. Het is makkelijker voor gewone mensen, geeft goede bestandsvoorbeelden, en het doet het meestal beter met camerafoto’s en veel videoformaten dan de spotgoedkope apps. Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet vroeg overstappen op zwaardere tools tenzij de eerste scan er slecht uitziet. Meer opties betekent voor de meeste gebruikers niet betere resultaten. Het betekent vaak meer manieren om fouten te maken.
Goedkoopste degelijke optie, Recuva. Oud, simpel, goedkoop. Goed voor basisherstel van JPG, MP4, MOV. Minder goed als je SD-kaart uit een drone of GoPro komt, of als bestanden gefragmenteerd zijn.
Gratis optie, Windows File Recovery als je Windows gebruikt en de opdrachtregel niet erg vindt. Het is lelijk, maar gratis is gratis. Test het alleen als je geduldig bent.
Vermijd willekeurige gratis herstel-apps met nep-scanresultaten. Veel daarvan tonen je bestanden en blokkeren daarna het herstel of installeren rommel. Als je één betaalde app wilt, is Disk Drill naar mijn mening de veiligere keuze.
Ook is dit het bekijken waard als je een snel overzicht wilt van SD-kaart hersteltools en wat ze doen:
video-uitleg van de beste SD-kaart herstelsoftware
Mijn volgorde zou zijn:
- Disk Drill
- Recuva
- Windows File Recovery
Herstel naar je pc, niet terug naar de kaart. Klinkt logisch, maar mensen doen het nog steeds.
Ik zou nog één optie toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @suenodelbosque echt veel op ingingen: DMDE.
Als je goedkope SD-kaartherstelsoftware wilt die ook echt legitiem is, dan is DMDE een beetje de verborgen favoriet. Het is niet mooi, en de interface voelt alsof die is ontworpen tijdens een koffietekort in 2006, maar het kan verwijderde bestanden goed herstellen en de betaalde versie is meestal een stuk goedkoper dan de bekende apps. Voor mensen met een krap budget maakt dat uit.
Mijn mening:
- Disk Drill = het beste als je iets eenvoudigs, veiligs en met minder gedoe wilt
- DMDE = het beste als je lage kosten wilt en een nerdigere UI kunt verdragen
- PhotoRec = gratis, krachtig, maar rommelig als wat
- Recuva = prima voor basale gevallen, maar ik denk dat mensen het overschatten voor SD-kaarten met veel video
Ik ben het niet helemaal eens met de mentaliteit van gewoon eerst de gratis dingen gebruiken. Soms kost te hard bezuinigen juist meer tijd, en tijd is eigenlijk het hele spel bij verwijderde media. Als de bestanden belangrijk zijn, zou ik liever eerst iets als Disk Drill SD card recovery gebruiken omdat de voorbeeldfunctie je helpt te zien of de bestanden echt herstelbaar zijn voordat je geld of uren in het probleem steekt.
Ook, als de kaart zich vreemd gedraagt, is er eerst een image van maken slimmer dan herhaaldelijk opnieuw scannen. Met dat deel ben ik het helemaal eens.
Voor meer tips uit de praktijk is deze thread over advies over SD-kaartherstelsoftware uit de community de moeite waard om te bekijken.
Belangrijkste regel: herstel naar een andere schijf, niet terug naar de SD-kaart. Mensen doen dat nog steeds en vragen zich dan af waarom dingen verdwenen zijn lol.
Ik zou dit iets anders indelen dan @suenodelbosque, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer.
Als je verwijderde bestanden vooral foto’s plus een paar normale cameravideo’s zijn, zou ik eerst Disk Drill proberen, niet omdat het het goedkoopst is, maar omdat het de beste balans biedt tussen prijs, veiligheid en “ik wil niet met de software hoeven vechten”.
Voordelen van Disk Drill
- overzichtelijke interface
- goede ondersteuning voor voorvertoning vóór herstel
- sterk bij veelvoorkomende fotoformaten en veel videotypen
- minder dubieus dan veel goedkope herstelapps
Nadelen van Disk Drill
- niet de absoluut goedkoopste optie
- de gratis hersteliet op Windows is klein
- diepgaandere tools zijn nog steeds beter voor forensisch werk in uitzonderingsgevallen
Waar ik het enigszins oneens ben met de groep die zegt “begin met de meest geavanceerde tool”: voor een normale situatie met een verwijderde SD-kaart is dat vaak overdreven. Meer instellingen betekent niet automatisch meer herstelde bestanden.
Mijn budgetranglijst:
- Disk Drill als je de veiligste en eenvoudigste betaalde optie wilt
- DMDE als je iets goedkopers wilt maar technischer
- PhotoRec als gratis belangrijker is dan gebruiksgemak
Nog één extra tip die niemand moet overslaan: als de SD-kaart oud of onbetrouwbaar is, controleer dan indien mogelijk het SMART-equivalent via de kaartlezer, of maak op zijn minst een image van de kaart voordat je gaat scannen. Herstelsoftware helpt bij verwijderde bestanden. Het repareert geen falend flashgeheugen.
Dus, goedkoop en veilig? Disk Drill is degene die ik een niet-technische gebruiker echt zou toevertrouwen.