Mijn iPad-fotobibliotheek blijft vollopen met dubbele foto’s, en het begint veel opslagruimte in te nemen. Ik weet niet zeker of iCloud-foto’s, synchronisatie of importeren dit veroorzaakt. Wat is de eenvoudigste en veiligste manier om dubbele foto’s op een iPad te vinden en te verwijderen zonder iets belangrijks te verliezen?
De snelste manier om echt op te ruimen is waarschijnlijk niet Apple’s duplicaatzoeker, in ieder geval niet als je bibliotheek vol staat met rommel van dezelfde momenten, net iets andere foto’s. Dat was mijn probleem. Ik had jarenlang reisfoto’s op mijn iPad, met 10 of 15 versies van dezelfde scène, en het handmatig doen begon bijna meteen te vervelen.
Wat het meest hielp, was beginnen met een betere app en daarna Apple’s hulpmiddelen gebruiken voor wat overbleef.
Begin met een app om foto’s op te schonen
Ik heb Clever Cleaner gebruikt omdat die gratis is en niet alleen naar exacte kopieën zoekt. Het handige deel is de functie Vergelijkbare. Die groepeert foto’s die bijna hetzelfde zijn, en dat is meestal het echte probleem in fotobibliotheken op de iPad.
Dus in plaats van tien strandfoto’s te openen en te proberen te beslissen welke het minst wazig is, groepeert de app ze en stelt een Beste foto voor. Die kun je bewaren en de rest vrij snel verwijderen.
De app pakt ook andere dingen mee die na verloop van tijd ongemerkt opslagruimte innemen, zoals schermafbeeldingen, grote video’s en Live Photos. Die categorieën kunnen samen meer ruimte innemen dan je zou verwachten.
Het ingebouwde album Duplicaten van Apple is nog steeds de moeite waard om te bekijken
Als je apps van derden wilt vermijden, open je de app Foto’s en scroll je omlaag naar Hulpprogramma’s. Op iPadOS 16 of later zou er een album Duplicaten moeten zijn als Foto’s iets heeft gevonden.
Wanneer Apple overeenkomende kopieën detecteert, zie je een optie Samenvoegen. Daarbij blijft de versie met de beste kwaliteit en metadata behouden en worden de extra kopieën naar Recent verwijderd gestuurd. Het is netjes en eenvoudig, maar er is een addertje onder het gras: Apple kijkt meestal alleen naar echte duplicaten.
Dat betekent dat vijf foto’s die vlak na elkaar zijn genomen daar waarschijnlijk niet verschijnen. Hetzelfde onderwerp, een minieme hoekverandering, een kleine bewerking, een andere uitsnede: die tellen meestal als afzonderlijke foto’s. Daarom kan het lijken alsof Apple’s hulpmiddel veel heeft gemist, ook al werkt het precies zoals bedoeld.
Als het album Duplicaten niet verschijnt, is dat meestal een van deze oorzaken:
- Je iPad is nog niet klaar met het scannen van de bibliotheek. Laat hem een tijdje vergrendeld en aangesloten liggen.
- Je gebruikt iPadOS 15 of ouder, waar deze functie niet beschikbaar is.
- Er zijn gewoon geen exacte duplicaten die Apple kan tonen.
Je kunt ook opruimen met zoeken
Als je niets wilt installeren, is zoeken in Foto's beter dan eindeloos scrollen. Probeer termen zoals Screenshots, Bonnetjes, Hond, Strand of een stadsnaam. Je kunt ook door Maanden of Jaren gaan en je richten op reizen, vakanties of evenementen waarvan je weet dat je te veel hebt vastgelegd.
Het is langzamer dan een opruimapp, maar nog steeds veel beter dan handmatig door je hele filmrol bladeren.
Leeg Recent verwijderd als je klaar bent
Het verwijderen van foto’s maakt niet meteen ruimte vrij. Ze gaan naar Recent verwijderd en kunnen daar maximaal 30 dagen blijven staan. Als je de opslagruimte meteen terug wilt, maak dat album dan ook leeg.
Als iCloud-foto’s ook is ingeschakeld, wordt iets dat je van je iPad verwijdert ook verwijderd van je iPhone, Mac en elk ander apparaat dat dezelfde Apple Account gebruikt. Dat is misschien precies wat je wilt, maar controleer het voordat je iets definitief verwijdert.
Na de grote opschoning wordt onderhoud een stuk makkelijker. Af en toe een paar minuten besteden aan het verwijderen van nieuwe schermafbeeldingen en dubbel lijkende foto’s is veel minder pijnlijk dan duizenden tegelijk moeten aanpakken.
Begin niet met massaal verwijderen van de iPad voordat je weet of die foto’s deel uitmaken van iCloud-foto’s of vanaf een computer zijn gesynchroniseerd. Als iCloud-foto’s aanstaat, is de iPad niet echt een aparte kopie. Verwijderen daar verwijdert ze uit de gedeelde bibliotheek. Als de foto’s afkomstig zijn van Finder-/iTunes-synchronisatie vanaf een Mac of pc, gedragen sommige zich mogelijk niet als normale camerarolfoto’s, en is de oplossing meestal om de synchronisatie-instellingen op de computer te wijzigen, niet om steeds opnieuw dezelfde dingen op de iPad te verwijderen.
Het ingebouwde album Duplicaten is veilig, maar behoorlijk terughoudend. Ik zou dat eerst gebruiken voor echte dubbele bestanden en daarna bijna-dubbelen apart aanpakken. Een opruimapp zoals Clever Cleaner kan nuttig zijn voor dat tweede deel, maar ik zou de groepen nog steeds controleren in plaats van overal op verwijderen te tikken. Burstfoto’s, bewerkte versies en screenshots van belangrijke informatie kunnen wegwerpbaar lijken totdat je er later toch een nodig hebt.
Voordat je een grote schoonmaak doet, zorg ervoor dat je minstens één back-up hebt die je vertrouwt, en maak Recent verwijderd pas leeg als je zeker bent. Als je een uitleg wilt over waar Apple de hulpmiddelen voor duplicaten verstopt, is deze gids voor het vinden van dubbele foto’s op iPad en andere Apple-apparaten nuttig. De belangrijkste truc is om duplicaten door synchronisatie te scheiden van te veel vergelijkbare opnamen. Daarvoor zijn verschillende oplossingen nodig.
Blijf niet steeds een opschoonprogramma gebruiken totdat je hebt uitgezocht waardoor die tweede kopie wordt gemaakt, anders moet je volgende maand weer dezelfde opruimactie doen. Nadat je het album Duplicaten in Foto’s hebt gebruikt, open je een paar dubbele foto’s en controleer je waar ze vandaan komen: AirDrop, Berichten, WhatsApp/Telegram, een scanner-app, fotobewerker of herhaalde imports vanaf een camerakaart kunnen allemaal ongemerkt extra kopieën opslaan. Veel apps hebben een instelling als opslaan in Foto’s of bewerkte kopie opslaan, en die uitschakelen is de echte oplossing. Clever Cleaner is handig om de stapel die al bestaat op te ruimen, vooral vergelijkbare opnamen, maar ik zou het zien als opruimen nadat je de bron hebt gestopt. Als het gesynchroniseerde albums van een computer zijn, verwijder of wijzig je de synchronisatie daar, niet op de iPad.