Jeg slettet ved et uhell viktige dokumenter og bilder fra minnepinnen min og innså for sent at jeg ikke hadde en sikkerhetskopi. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut om slettede filer på en USB-minnepinne kan gjenopprettes, og hvilke trinn jeg bør ta med en gang for å unngå å gjøre situasjonen verre.
Slettede filer på en USB-stasjon
Ja, jeg har opplevd dette. Du sletter noe, trekker ut stasjonen, kobler den til igjen, og så stirrer du på mappen som om den skal ombestemme seg.
Det viktigste er enkelt. Slutt å skrive noe til USB-en akkurat nå.
Ikke kopier filer til den. Ikke formater den. Ikke gjenopprett filer tilbake til den samme minnepinnen. På de fleste USB-stasjoner går ikke slettede filer gjennom den vanlige Papirkurven i Windows. Filsystemet markerer plassen som ledig, og de gamle dataene blir ofte liggende der til noe nytt havner oppå dem.
Så hvis du oppdaget det tidlig, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Raske sjekker før gjenopprettingsprogramvare
Jeg ville brukt to minutter på disse først.
- Slå på skjulte elementer i Filutforsker, og åpne deretter USB-en igjen.
- Se etter skjulte mapper som heter $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes hvis stasjonen har blitt brukt med en Mac.
- Sjekk skysynkroniseringsmappene dine eller et sikkerhetskopisted der du kan ha kopiert filene tidligere.
- La reparasjonsverktøy være i fred foreløpig, med mindre USB-en er uleselig og du allerede har reddet det som betyr noe.
Jeg har sett tilfeller der filene faktisk ikke var borte i det hele tatt. De var skjult av dårlige attributter, en feil eller noe søppel-malware. Trikset med papirkurv-mappen mislykkes på mange minnepinner, ja, men det tar nesten ingen tid.
Hvis filene er borte
Da ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.
Jeg har hatt bedre hell med Disk Drill enn med de vanlige gratisverktøyene folk kaster inn i kommentarfelt uten å teste. Det fungerer med FAT32, exFAT og NTFS, som dekker de fleste USB-pinner folk bruker. Det lar deg også forhåndsvise filer før du gjenoppretter dem, og denne delen betyr mer enn folk tror.
Grunnleggende gjenopprettingsflyt
- Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på USB-stasjonen.
- Koble til USB-en og velg den i appen.
- Start en skanning etter tapte filer.
- Forhåndsvis det som dukker opp.
- Velg filene du vil ha tilbake.
- Lagre dem på datamaskinen din eller en annen stasjon, aldri på den samme USB-en.
Jeg lærte dette på den harde måten for mange år siden. Å skrive gjenopprettede filer tilbake til den samme minnepinnen er slik du sletter neste runde med ting du håpet å redde. Du tror du rydder opp i rotet, men du tråkker på bevisene.
Hvorfor forhåndsvisning betyr noe
Dette er delen jeg stoler mest på.
Hvis en fil åpnes i forhåndsvisning og ser normal ut, er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre. Hvis skanningen også viser de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen, enda bedre. Hvis alt du får er generiske filer med nye navn, kan gjenoppretting fortsatt fungere, selv om det fort blir irriterende å sortere resultatene. Bilder er vanligvis håndterbare. Blandet kontordokumenter, PDF-er og tilfeldige prosjektfiler, mindre gøy.
Om Windows File Recovery
Du kan også prøve Microsofts Windows File Recovery. Det fungerer, på et vis, hvis du er komfortabel med kommandolinje og røff utdata. Jeg brukte det én gang på en gammel NTFS-stasjon og brukte mer tid på å lese syntaks enn på å gjenopprette data. Hvis CMD ikke plager deg, greit. Hvis det gjør det, hopp over omveien.
Ikke kjør CHKDSK først
Jeg ville ventet med CHKDSK.
Det hjelper med filsystemproblemer, men gjenoppretting av slettede filer er en annen jobb. Gjenopprett først. Reparer senere. Jeg har sett Windows ‘fikse’ en stasjon og etterlate færre nyttige gjenopprettingsresultater etterpå. Ikke hver gang, men ofte nok til at jeg sluttet å gjøre det i denne rekkefølgen.
Hva jeg ville gjort i din situasjon
La USB-en være i fred. Sjekk skjulte elementer og de papirkurv-lignende mappene raskt. Hvis ingenting dukker opp, skann stasjonen med Disk Drill. Gjenopprett alt til et annet sted.
Mindre bruk etter sletting betyr vanligvis bedre resultater. Hvis du allerede har kopiert ting til stasjonen etter at filene forsvant, synker sjansene. Likevel verdt en skanning da.
Ja, slettede filer fra en minnepinne kan ofte gjenopprettes, hvis du sluttet å bruke pinnen raskt nok.
En liten ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer sa. Hvis filene ble slettet med Shift+Delete fra PC-en, eller fjernet på en annen enhet, hopp over letingen i papirkurven med mindre du vet at USB-en var satt opp for det. På de fleste minnepinner går slettede oppføringer rett til ledig plass.
Min rekkefølge ville vært denne:
- Koble fra USB-en.
- Koble den til en stabil PC, ikke en TV, bil, skriver eller tilfeldig adapter.
- Lag først et byte-for-byte-avbildning av stasjonen hvis filene betyr mye.
- Kjør gjenoppretting på avbildningen, ikke originalen, hvis mulig.
Dette er viktig fordi billige USB-pinner kan feile fullstendig. Jeg har sett stasjoner gå fra å fungere til å være uleselige i løpet av én ettermiddag.
Når det gjelder verktøy, er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer vanlige USB-filsystemer og gir forhåndsvisninger. Recuva er greit for enkle slettinger, men det overser ting på skadede exFAT-stasjoner etter min erfaring. PhotoRec finner flere råfiler, men filnavnene er ofte borte, noe som er upraktisk for dokumenter.
Hvis du vil ha en gjennomgang, dekker denne videoveiledningen for datagjenoppretting fra USB-minnepinne prosessen på en tydelig måte.
Hvis USB-en viser 0 byte, ber om formatering eller kobler fra av seg selv, stopp med gjør-det-selv-forsøk og lag en avbildning først. Den delen blir fort rotete.
Ja, det er mulig, men ikke garantert. Sletting fra en minnepinne fjerner vanligvis bare filoppføringen, ikke selve dataene med en gang. Så hvis du ikke har brukt USB-en mye siden, er det fortsatt en reell sjanse.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque, men jeg vil understreke ett ekstra poeng: hvis filene er virkelig viktige, lag først et image av flash-stasjonen før du begynner å eksperimentere. Folk hopper over det, kjører deretter 3 forskjellige gjenopprettingsapper, og innen de er ferdige er stasjonen halvveis ødelagt.
Ikke anta heller at slettet er det eneste problemet. Noen ganger blir partisjonstabellen ødelagt, og filene er fortsatt der, bare ikke synlige på vanlig måte. I så fall hjelper en gjenopprettingsapp som kan skanne etter tapte partisjoner mer enn bare å lete etter slettede oppføringer.
Disk Drill er et solid alternativ her fordi det er enkelt nok for vanlige folk og gjør en grei jobb med USB-flash-stasjoner, bilder, dokumenter og vanlige filsystemer. Jeg vil ikke kalle noe verktøy magisk, men for programvare for gjenoppretting av slettede filer fra USB er det et av de mer praktiske valgene. Bare gjenopprett til PC-en din, ikke tilbake til pinnen. Den delen betyr mye.
Én ting jeg er litt uenig i: Recuva er ikke alltid ubrukelig på flash-stasjoner. Noen ganger fungerer det helt fint for enkle slettinger. Men ja, når stasjonen er ustabil, exFAT er involvert, eller strukturen er skadet, begynner det å føles ganske middelmådig.
Hvis du vil ha en annen visuell gjennomgang, er denne trinnvise videoen om gjenoppretting av USB-filer verdt å se.
Kortversjon:
- Slutt å bruke USB-en.
- Hvis mulig, klon/lag et image av den.
- Skann med Disk Drill.
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted.
- Hvis stasjonen fortsetter å koble fra, stopp gjør-det-selv før det blir verre.
Hvis noe ble overskrevet, så ja, da synker sjansen for gjenoppretting raskt. Men slettede filer fra en minnepinne er definitivt ikke alltid helt borte.
En liten uenighet med @sonhadordobosque, @jeff og @mikeappsreviewer: folk fokuserer mye på “slettede filer”, men USB-pinner dør også av merkelige kontrollerfeil, ikke bare sletting i filsystemet. Hvis stasjonen oppfører seg tregt, endrer størrelse eller forsvinner tilfeldig, er gjenopprettingsprogramvare kanskje ikke det egentlige første trekket.
Hvis pinnen fortsatt åpnes normalt, kan slettede filer ofte gjenopprettes fordi sletting vanligvis fjerner katalogoppføringen, ikke datablokkene med en gang. Haken er TRIM. Noen nyere USB-minnepinner støtter det, og hvis TRIM har slått inn, kan sjansene for gjenoppretting falle kraftig. Så ja, mulig, men ikke automatisk.
Mitt perspektiv:
- Sjekk om filene ble slettet fra USB-en eller flyttet et annet sted ved et uhell
- Se på Nylige filer i Word, Excel, Acrobat og Bilder-apper
- Søk på datamaskinen etter filnavn eller filendelser før du antar at USB-en er den eneste kilden
- Hvis USB-en er ustabil, behandle den som maskinvare som er i ferd med å feile, ikke som et enkelt slettetilfelle
Om Disk Drill:
Fordeler:
- enkel å bruke
- gode forhåndsvisninger
- håndterer vanlige USB-filsystemer godt
- kan finne både slettede filer og tapte partisjoner
Ulemper:
- dypere skanninger kan ta en stund
- begrensninger for gratis gjenoppretting avhenger av plattform
- resultater fra rågjenoppretting kan fortsatt være rotete med tapte filnavn
Så ja, Disk Drill er et fornuftig alternativ, bare ikke magisk. Hvis filene er forretningskritiske og stasjonen er fysisk ustabil, ville jeg hoppet over gjentatte gjør-det-selv-skanninger og vurdert et laboratorium før pinnen blir verre.