Er det mulig å gjenopprette slettede APFS-filer fra en SSD?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra en SSD formatert med APFS på Macen min og trenger å vite om gjenoppretting fortsatt er mulig. Jeg er bekymret for at TRIM eller SSD-atferd kan ha slettet dataene permanent. Hvilke tryggeste trinn eller verktøy for filgjenoppretting på APFS bør jeg prøve før jeg gjør situasjonen verre?

Første ting: slutt å bruke den disken hvis du bryr deg om å få filene tilbake. Ikke installer noe på den, ikke kopier noe til den, og ikke fortsett å starte på nytt og rote rundt hvis du kan unngå det. Jo mindre du skriver til den, desto bedre er sjansene dine.

På en vanlig harddisk (HDD) ligger slettede filer ofte fortsatt der til noe overskriver dem. Så gjenoppretting kan være ganske god hvis du oppdager det tidlig.

Med en SSD er det mer usikkert på grunn av TRIM. Når TRIM har tømt de slettede blokkene, kan ikke gjenopprettingsprogramvare trylle dem tilbake. Det er den viktigste grunnen til å slutte å bruke Mac-en med en gang du merker at filer mangler.

Jeg brukte Disk Drill til dette, og det var ganske rett fram.

Den grunnleggende prosessen var:

1. Installer Disk Drill et annet sted, ikke på disken du prøver å gjenopprette fra.
  2. Koble til APFS-disken, eller velg den interne disken hvis det er der de slettede filene var.
  3. Gi programmet full disktilgang i macOS når du blir bedt om det, siden APFS-skanninger kan være begrenset uten.
  4. Velg APFS-volumet og kjør den fulle skanningen “Søk etter tapte data”.
  5. La skanningen fullføres før du henter ut filer. I mitt tilfelle fant venting flere ting.
  6. Bruk forhåndsvisning først, spesielt for bilder og dokumenter, så du vet at filene faktisk åpnes.
  7. Gjenopprett filene til en annen disk. Ikke lagre dem tilbake til det samme APFS-volumet.

En nyttig ting med Disk Drill var at det beholdt mappestrukturen for mange av de gjenopprettede filene. Det betyr mer enn det høres ut som, fordi det blir fort slitsomt å sortere gjennom tusenvis av tilfeldige filnavn. Det viser også gjenopprettingssjanser for mange filer, så du kan få en grov idé om hva som sannsynligvis kommer tilbake ordentlig før du gjenoppretter en stor mengde.

Hvis du slettet disken i Diskverktøy, betyr ikke det alltid at dataene er borte med en gang. En rask sletting fjerner ofte filsystemoppføringene, ikke hver eneste bit med data på disken. Hvis du ikke har skrevet nye data til den, kan gjenoppretting fortsatt være mulig.

Det store unntaket er et kryptert APFS-volum. Hvis FileVault var på og volumet ble formatert, kan de gamle krypteringsnøklene være borte. Hvis det skjer, er de gamle dataene vanligvis ikke mulig å gjenopprette.

Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er PhotoRec et annet alternativ. Det er gratis, men det fungerer annerledes. Det skanner etter filsignaturer i stedet for å bruke APFS-metadata, så du mister vanligvis filnavn og mappeorganisering. Fortsatt nyttig hvis du hovedsakelig trenger å få tilbake bilder eller videoer.

Jeg ville ikke fortsatt å prøve programvarebasert gjenoppretting hvis disken virker fysisk dårlig. Stopp hvis den:

1. fortsetter å koble fra,
  2. klikker, skraper eller piper,
  3. bare vises av og til,
  4. eller fryser under hver skanning.

På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. Å slå på en sviktende disk igjen og igjen kan gjøre skaden verre. Mange seriøse laboratorier tilbyr gratis vurdering, og mange av dem jobber etter prinsippet ingen data, ingen betaling. Logisk gjenoppretting kan koste noen hundre dollar, mens fysisk skade eller arbeid i renrom lett kan gå over $1,000.

Hvis dette bare er slettede filer eller en rask formatering, er programvaregjenoppretting vanligvis der du har best sjanse. Bare handle raskt og unngå å skrive noe annet til disken.

Sjekk øyeblikksbilder først.

Hvis Time Machine var aktivert, kan APFS ha et lokalt øyeblikksbilde fra før slettingen, og gjenoppretting fra det er tryggere enn å kjøre gjenopprettingsskanninger. Hvis det ikke finnes noe øyeblikksbilde eller noen sikkerhetskopi, har @mikeappsreviewer rett: på en SSD med TRIM er gjenoppretting bare mulig helt til de slettede blokkene faktisk har blitt tømt.

Ikke kjør en gjenopprettingsskanning på den eneste kopien av den SSD-en hvis filene er viktige. Skanning innebærer mye lesing, men en ustabil ekstern SSD eller en Mac som fortsetter å montere/indeksere volumet kan fortsatt gjøre en dårlig situasjon verre, så det tryggeste er å lage et byte-for-byte-bilde av disken først og skanne bildet. Det er den delen folk hopper over fordi det krever en ekstra disk og litt tålmodighet. Jeg er enig i å sjekke APFS-øyeblikksbilder før noe annet, siden det er gjenoppretting uten gjetting. Hvis det ikke finnes noen øyeblikksbilder, er verktøy som Disk Drill verdt å prøve, men behandle resultatene som kanskje helt til du forhåndsviser filene. Med APFS på en SSD, spesielt en intern Mac-SSD med TRIM, betyr slettet ikke sitter trygt i papirkurven bak kulissene. Noen ganger er vinduet allerede lukket.