Er det muligt at gendanne slettede APFS-filer fra en SSD?

Jeg slettede ved et uheld vigtige filer fra en APFS-formateret SSD på min Mac og har brug for at vide, om gendannelse stadig er mulig. Jeg er bekymret for, at TRIM eller SSD-adfærd kan have slettet dataene permanent. Hvad er de sikreste trin eller værktøjer til APFS-filgendannelse, jeg kan prøve, før jeg gør situationen værre?

Det første: stop med at bruge det drev, hvis du vil have filerne tilbage. Installer ikke noget på det, kopier ikke noget til det, og lad være med at genstarte og rode rundt, hvis du kan undgå det. Jo mindre du skriver til det, jo bedre er dine chancer.

På en almindelig harddisk (HDD) ligger slettede filer ofte stadig der, indtil noget overskriver dem. Så gendannelse kan være ret god, hvis du opdager det tidligt.

Med en SSD er det mere usikkert på grund af TRIM. Når TRIM først har ryddet de slettede blokke, kan gendannelsessoftware ikke på magisk vis bringe dem tilbage. Det er den store grund til at stoppe med at bruge Mac'en med det samme, når du opdager, at filer mangler.

Jeg brugte Disk Drill til dette, og det var ret ligetil.

Den grundlæggende proces var:

1. Installer Disk Drill et andet sted, ikke på det drev, du prøver at gendanne fra.
  2. Tilslut APFS-drevet, eller vælg det interne drev, hvis det var der, de slettede filer lå.
  3. Giv det fuld disktilgang i macOS, når du bliver bedt om det, da APFS-scanninger kan være begrænsede uden.
  4. Vælg APFS-diskenheden, og kør den fulde scanning Søg efter mistede data.
  5. Lad scanningen blive færdig, før du henter filer ud. I mit tilfælde fandt den mere ved at vente.
  6. Brug forhåndsvisning først, især til billeder og dokumenter, så du ved, at filerne faktisk kan åbnes.
  7. Gendan filerne til et andet drev. Gem dem ikke tilbage på den samme APFS-diskenhed.

En nyttig ting ved Disk Drill var, at det bevarede mappestrukturen for mange af de gendannede filer. Det betyder mere, end det lyder til, fordi det hurtigt bliver trættende at sortere gennem tusindvis af tilfældige filnavne. Det viser også gendannelseschancer for mange filer, så du kan få en grov idé om, hvad der sandsynligvis kommer ordentligt tilbage, før du gendanner en stor bunke.

Hvis du slettede drevet i Diskværktøj, betyder det ikke altid, at dataene straks er væk. En hurtig sletning fjerner ofte filsystemets poster, ikke alle databit på disken. Hvis du ikke har skrevet nye data til det, kan gendannelse stadig være mulig.

Den store undtagelse er en krypteret APFS-diskenhed. Hvis FileVault var slået til, og diskenheden blev formateret, kan de gamle krypteringsnøgler være væk. Hvis det sker, kan de gamle data som regel ikke gendannes.

Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, er PhotoRec en anden mulighed. Det er gratis, men det fungerer anderledes. Det scanner efter filsignaturer i stedet for at bruge APFS-metadata, så du mister som regel filnavne og mappestruktur. Stadig nyttigt, hvis du primært har brug for at få billeder eller videoer tilbage.

Jeg ville ikke blive ved med at prøve softwaregendannelse, hvis drevet virker fysisk usundt. Stop, hvis det:

1. bliver ved med at afbryde forbindelsen,
  2. klikker, skurrer eller bipper,
  3. kun dukker op nogle gange,
  4. eller fryser under hver scanning.

På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium det sikrere valg. At tænde et defekt drev igen og igen kan gøre skaden værre. Mange gode laboratorier laver en gratis vurdering, og mange af dem arbejder efter princippet ingen data, ingen betaling. Logisk gendannelse kan koste et par hundrede dollars, mens fysisk skade eller arbejde i renrum let kan komme over 1.000 dollars.

Hvis det dog bare drejer sig om slettede filer eller en hurtig formatering, er softwaregendannelse som regel der, hvor du har den bedste chance. Bare handl hurtigt og undgå at skrive noget som helst andet til drevet.

Tjek snapshots først.

Hvis Time Machine var aktiveret, kan APFS have et lokalt snapshot fra før sletningen, og gendannelse fra det er sikrere end at køre gendannelsesscanninger. Hvis der ikke er noget snapshot eller backup, så har @mikeappsreviewer ret: på en SSD med TRIM er gendannelse kun mulig, indtil de slettede blokke faktisk er blevet ryddet.

Kør ikke en gendannelsesscanning på den eneste kopi af den SSD, hvis filerne er vigtige. Scanning er læsetungt, men en ustabil ekstern SSD eller en Mac, der bliver ved med at montere/indeksere diskenheden, kan stadig gøre en dårlig situation værre, så den reneste løsning er først at lave et byte-for-byte-image af drevet og scanne imaget. Det er den del, folk springer over, fordi det kræver et andet drev og lidt tålmodighed. Jeg er enig i at tjekke APFS-snapshots før noget som helst andet, da det er gendannelse uden gætteri. Hvis der ikke er nogen snapshots, er værktøjer som Disk Drill værd at prøve, men betragt resultaterne som måske, indtil du forhåndsviser filerne. Med APFS på en SSD, især en intern Mac-SSD med TRIM, betyder slettet ikke at det ligger sikkert i papirkurven bag kulisserne. Nogle gange er vinduet allerede lukket.