Jeg prøver å velge mellom Klokke Rengjører og Guru Renholder, siden begge tilbyr gratisversjoner. Jeg er bekymret for at det kan være skjulte avgifter, reklame eller personvernsproblemer. Har noen brukt begge og kan dele sine erfaringer eller si ifra om det er noen ulempe med noen av appene? Jeg vil unngå overraskende kostnader eller irriterende popups.
Ufiltrert vurdering av to apper for ‘opprydding’ på telefonen
Så… Jeg lastet ned både Rensmester-Guru og Smart Renser – Her er den rotete sannheten
Jeg var i ferd med å slette 5000 tilfeldige skjermbilder og uklare hundebilder fra mobilen (igjen) da jeg bestemte meg for å prøve noen av de ‘renser’-appene som hele tiden dukker opp i sponsede TikToks. Før du drar frem lommeboken, her er akkurat hvordan det gikk for meg.
1. Prisrot
Jeg holdt nesten på å spytte ut kaffen.
- Smart Renser: Ingen kostnader. Ingen snikende annonser. Jeg trykket rundt – ingenting ba om penger, ikke en gang et “lås opp nå”-vindu. Sjokkerende.
- Rensmester-Guru: Den grunnleggende skanningen er “gratis”, men hvis du faktisk vil at den skal gjøre noe (som å slette duplikater eller slå sammen kontakter), vil de ha 89 kroner i uken eller 429 kroner i året. Jeg blunket. Sjekket igjen. Ikke en skrivefeil.
2. Hva kan du faktisk gjøre gratis?
Smart Renser
- Alle funksjoner, så mye du vil.
- Ingen venting, ingen grenser, ingen påminnelser om å betale.
Rensmester-Guru
- Skanning lar deg se dupliserte bilder, videoer, og alt – men hvis du faktisk vil slette noe? “Abonner nå!”-blokk midt i fleisen.
3. Funksjonsduell (her får du)
Kategori | Smart Renser (100% Gratis) | Rensmester-Guru (Betalt abonnent) |
---|---|---|
Pris | Helt gratis — ingen reklame, betalingsmurer eller kjøp i appen | 89 kroner/uke eller 429 kroner/år |
Gratisversjon | Fullt funksjonssett, ubegrenset bruk | Kun skanning er gratis; sletting/komprimering = betalingsmur |
Oppryddingsverktøy | - Finn & fjern duplikater - Rydd skjermbilder - Konverter levende bilder - Finn “tunge” (store) filer (ALT GRATIS) |
- Fjern duplikater - Videokomprimering (betalt) - Kontaktsammenslåing (betalt) - Finner store filer (betalt) - Ekstra som batteriwidget, hvelv, ladeanimasjoner (betalt) |
Vurdering i App Store | 4,8 ★ (ca 3400 vurderinger) | 4,6 ★ (ca 100 000 vurderinger) |
Nedlastingsstørrelse | 103 MB | 115 MB |
App Store | Hent gratis iPhone Smart Renser | Les detaljerte brukeranmeldelser av Rensmester-Guru |
4. Skal du velge én? Her er hva jeg ville sagt til mamma
Hvis førsteinstinktet ditt er å hoppe over syv ulike “Prøv Pro”, “Bli VIP”, eller “Lås opp nå”-spammeldinger, velg Smart Renser. Føltes mobilen mye lettere og raskere etterpå? Tja, kanskje litt, men i det minste betalte jeg ingenting. Hvis du faktisk liker å bruke 89 kroner uka av frykt for å gå glipp av noe, vel – det er din lommebok.
Jeg er bare forbauset over at den ene appen later som den er gratis og holder funksjonene som gisler, mens den andre har gjort alt uten en krone. Om det noen gang endrer seg, gi meg beskjed.
5. Kort oppsummert
- Vil du faktisk ha en gratis iPhone-opprydder? Smart Renser er veien å gå.
- Vil du betale det samme som for Seriekongen hver måned bare for å slette skjermbilder? Rensmester-Guru venter.
Hvis noen har en god app uten betalingsmur, rop ut. Inntil videre blir bare Smart Renser værende på mobilen min.
Greit, her kommer den (noen ganger stygge) sannheten fra en som har blitt lurt av ‘gratis’ apper før. Hele greia med at ‘begge tilbyr gratisversjoner’? Ikke helt riktig. Joda, du kan laste ned både Smart Renser og Rengjøringsmester gratis, men der stopper likhetene.
Smart Renser-appen lar deg faktisk bruke funksjonene uten å mase om penger hvert tiende sekund. Tenk: slett ting, organiser, hele rydderutinen—kostnadsfritt, i alle fall da jeg sist renset ut mememappene mine for noen måneder siden. Ingen betalingsmurer, ingenting mistenkelig dukket opp, bare et oversiktlig grensesnitt som nærmest tryglet meg om å endelig slette de tilfeldige bildene av bilseter.
Rengjøringsmester, derimot? Helt annen atmosfære—nesten som lokkemat. Du får en fin skanning og appen roper “oi, se på ALT dette rotet!”…og så: betalingsmur. Faktisk opprydning? Låst. Slå sammen kontakter? Låst. Fjern duplikater? Låst. Jeg husker jeg trodde jeg trykket feil, men nei—det er faktisk oppsettet.
Skjulte kostnader? Rengjøringsmester er selve definisjonen—79 kroner i uka er helt vilt for det den gjør, med mindre du driver en underlig business med slettede bilder. Reklame? Ingen av appene spammet meg med pop-ups sist jeg testet dem, men Smart Renser var litt mindre masete når det gjaldt “gi oss en vurdering!” og lignende oppfordringer.
Personvernet er ærlig talt bingo. Begge påstår det vanlige “vi respekterer dine data, lover!” Prøv å ikke gi disse appene tilgang til kamera eller kontakter med mindre du må. Jeg snoket litt og ingen av dem så ut til å gruve etter informasjonen min, men du vet aldri med gratisverktøy.
En ting jeg er uenig med @mikeappsreviewer om—jeg merket faktisk at Smart Rensers duplikatfinner noen ganger overser ting hvis bildene dine er redigert/beskåret (ikke krise, jeg kjørte to tester; ikke perfekt, men hei, det er gratis). Likevel, siden den ikke tar betalt OG ikke drukner deg i reklame, vinner den lett.
Så oppsummert: vil du ha gratis som faktisk er gratis, og ikke forventer bilderedigering på nivå med Bilderedigeringsmester, bør du velge Smart Renser-appen. Hvis du vil ha ‘gratis’ slik disse mobilspillene som maser om småpenger for hvert klikk, venter Rengjøringsmester. Skjønner ikke at noen faktisk betaler for den, seriøst.
Ærlig talt, jeg leste det @mikeappsreviewer og @yozora skrev, og ja, de dekket absolutt det grunnleggende (altså, hvor mye vil Rengjøringsmester egentlig ha for å slette bilder???), men jeg synes det fortsatt mangler noe her: alle disse ‘rengjørings’-appene påstår at det er ‘ingen personvernproblemer’, men skal vi være ærlige – vet vi egentlig noen gang det? Selv Smart Rengjører-appen, som faktisk er gratis og overraskende lite masete, ber fortsatt om tilgang til bildene dine og noen ganger kontaktene dine. Er det en dealbreaker? For noen, ja. For meg, så lenge appen ikke laster opp tingene mine til en mystisk sky, er det greit, men jeg skulle ønske disse appene lot deg velge hva du ville skanne, og ikke bare gikk bananas gjennom hele mobilen din.
Når det gjelder skjulte avgifter – Rengjøringsmester er liksom kongen av den ‘røyk og speil’-taktikken, noe som alltid irriterer meg. Du får skannet, men skal du gjøre noe nyttig, må du betale. Smart Rengjører lar deg faktisk slette, organisere og ordne gratis (ingen årsavgift, per nå), noe som er vilt i disse dager. Ulempen? Ja – som @yozora nevnte, ikke den smarteste til å finne duplikater hvis du redigerer eller beskjærer mye bilder. Den er ikke idiotsikker, men igjen, den koster… null kroner. Jeg må innrømme, ingen av appene plaget meg med mange annonser, noe som faktisk var deilig med tanke på hvordan andre verktøy-apper er. Begge har høye vurderinger i app-butikken (om det betyr noe), og jeg så aldri tilfeldige popups mens jeg brukte dem.
Konklusjon: Hvis du faktisk vil rydde opp på mobilen gratis, er Smart Rengjører-appen seriøst så bra som det blir, med mindre du vil rote gjennom filene én etter én. Hvis du er veldig paranoid på personvern, følg med på tillatelser og kanskje ikke gi appen tilgang til hele kontaktlisten. Ellers er Rengjøringsmester bare en forherliget scan-og-skam-app med mindre du betaler, og gratisversjonen av Smart Rengjører føles nesten for god til å være sann, men jeg klager ikke. Ingen skjulte avgifter, minimalt med reklame, personvern er en kalkulert risiko. Ville ikke brukt noe annet med mindre det dukker opp en faktisk gratis og bedre app.
Rask oppsummering av hele diskusjonen om RensGuru kontra SmartRenser-appen etter å ha testet begge (pluss lest hva @yozora, @espritlibre og @mikeappsreviewer fant frem til):
SmartRenser-appen:
- Fordeler: Gjør faktisk det den lover, ingen abonnementsfeller, full tilgang til sletting/organisering, nesten ingen reklame (uvanlig for gratisapp), og maser ikke om “Bli Pro!”. Rask til å finne duplikater/lignende bilder, og lettvekter.
- Ulemper: Ikke best hvis du er ekstremt opptatt av personvern (trenger tilgang til bilder/kontakter—det er ingen vei utenom for denne typen verktøy), og hopper noen ganger over redigerte eller beskårne bilder. Duplikatskanneren er ikke like “smart” som dyrere verktøy, så forvent litt manuell sjekk. Brukergrensesnittet er ikke det peneste, men funksjonelt.
RensGuru:
Skanning er gratis, men der stopper også “gratisen”. Alt av nytte (slett, komprimer, flett) er sperret bak betalingsmur. Greit nok til å få oversikt over rotet sitt, men å slette? Finn frem lommeboka. For noen er den ukentlige prisen latterlig høy for det du får.
Konklusjon: Med mindre du er besatt av premium-plugins eller vil ha superdetaljerte batteristatistikker, vinner SmartRenser-appen fordi den faktisk er gratis og gjør jobben. Bare følg med på tillatelser, kjenn dine egne grenser, og dobbeltsjekk før du masse-sletter. Jeg ville hoppet over Guru med mindre du elsker å bruke penger eller virkelig trenger de avanserte funksjonene (noe jeg absolutt ikke gjorde). Enig med tidligere innlegg: Inntil det finnes noe virkelig bedre (eller mer privat), er SmartRenser-appen best i gratis-klassen.