Er HFS-gendannelse mulig, efter jeg tømte papirkurven?

Jeg kom ved et uheld til at tømme Papirkurven på min Mac og opdagede, at nogle vigtige filer lå på et HFS/HFS±drev. Jeg har ikke gemt ret meget på drevet siden, men jeg er bekymret for, at de slettede data kan blive overskrevet. Hvilke er de sikreste muligheder eller værktøjer til HFS-gendannelse, jeg kan prøve, før jeg gør situationen værre?

Jeg ville være forsigtig med et HFS- eller HFS+-drev, der pludselig ikke længere kan læses. Gendannelse er ofte stadig mulig, især hvis filerne blev slettet, Papirkurven blev tømt, drevet blev hurtigformateret, eller macOS ødelagde noget efter en opdatering. Men det, der normalt skader folk, er at køre tilfældige reparationsforsøg, før de har kopieret dataene til et sikkert sted.

Første ting: stop med at skrive noget som helst til det drev. Gem ikke filer på det, omformater det ikke, og kør ikke Førstehjælp endnu, hvis filerne er vigtige. Slettede data kan stadig ligge der, men hver ny skrivning gør det mere sandsynligt, at gammelt filindhold bliver overskrevet.

Derefter skal du kontrollere, om selve drevet er ved at fejle. For en HDD skal du se på SMART-status med noget som Disk Drill eller DriveDx. Hvis du ser mange dårlige sektorer eller alvorlige SMART-advarsler, skal du ikke behandle det som et normalt softwareproblem. Hvis det stadig kan læses, så lav først et diskimage og scan imaget i stedet for at belaste det originale drev igen og igen.

Hvis drevet ser sundt ud og vises normalt, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Til HFS-filgendannelse er Disk Drill normalt det første, jeg ville prøve, da det understøtter HFS/HFS+, fungerer med interne og eksterne Mac-drev og ikke kræver meget teknisk opsætning.

Det grundlæggende forløb er enkelt:

1. Åbn Disk Drill, og vælg HFS/HFS+-drevet.
  2. Kør Søg efter mistede data. For eksterne drev er Universal Scan normalt det sikreste sted at starte.
  3. Lad scanningen blive færdig.
  4. Forhåndsvis alt vigtigt, før du gendanner det.
  5. Gem de gendannede filer på et andet drev, ikke det originale.

Hvis det ikke finder filerne, afhænger det af, hvad der faktisk skete. TestDisk kan være nyttigt, når hele HFS-partitionen mangler, men det er ikke særlig brugervenligt, hvis du er vant til normale Mac-apps, fordi det er tekstbaseret. Hvis du har en nylig Time Machine-sikkerhedskopi, så brug den først. Det er normalt den reneste og mindst risikable mulighed.

Situationer med hurtigformatering og tømt Papirkurv kan ofte gendannes, fordi filindholdet normalt ikke slettes med det samme. Mappeposter eller referencer kan være væk, men dataene kan stadig eksistere, indtil noget andet bliver skrevet oven på dem.

Jeg ville stoppe med gør det selv-forsøg, hvis drevet ikke vises i Diskværktøj, bliver ved med at afbryde forbindelsen, laver klikkende eller skurrende lyde, eller gendannelsesværktøjer bliver ved med at fejle med læsefejl. Det peger mere på hardwarefejl end på et normalt HFS-problem. I så fald kan det gøre tingene værre at tænde det gentagne gange, så et rigtigt gendannelseslaboratorium er normalt det klogere valg.

Hvis dette var på en SSD med TRIM aktiveret, er gendannelse måske allerede langt mindre sandsynlig end på en traditionel harddisk. Mikes råd om at stoppe med at skrive til den er stadig det rigtige træk, men spild ikke dage på at scanne den originale disk, hvis filerne er forretningskritiske. Klon den, eller send den til professionel hjælp, før du gør et måske til et nej.

Installer ikke gendannelsessoftware på det samme drev, og gendan ikke noget tilbage til det. Det er den nemme fejl at begå efter at have tømt Papirkurv, især hvis HFS±disken er din eneste ekstra disk. Mike har ret i at stoppe skrivninger, men jeg ville være endnu mere streng: brug en anden Mac eller start fra en anden diskenhed, hvis du kan, scan derefter HFS-drevet skrivebeskyttet, og gem resultaterne et andet sted. Disk Drill er fint til en første gennemgang, hvis disken er sund, men bedøm ikke gendannelse kun ud fra filnavne og mapper. Med HFS/HFS+ kan de oprindelige stier være væk, selv når filindholdet stadig kan gendannes, så tjek også forhåndsvisninger og resultater for mistede filer. Hvis det var en SSD med TRIM, så sænk dine forventninger. Hvis det var en almindelig ekstern HDD, og du virkelig ikke har skrevet til den, har du stadig en rimelig chance.

Hvis macOS stadig automatisk monterer det drev normalt, så betragt den første montering som en del af risikoen, ikke kun den gendannelsesapp, du kører bagefter. Finder, Spotlight, miniaturer, skjulte filer og indeksering kan alle berøre en diskenhed. Normalt er de skrivninger små, men når du prøver at redde slettede filer, er lille ikke det samme som sikkert.

Jeg er enig i rådet ovenfor om ikke at gendanne tilbage til den samme HFS±disk. Jeg ville gå lidt videre og helt undgå at gennemse drevet i Finder. Hvis du kan, så tilslut det kun, når du er klar til at lave et image eller scanne det, og slå alt fra, som kan indeksere det. For en ekstern disk er et komplet byte-for-byte-image til et andet drev den renere løsning, især hvis originalen er gammel eller laver mærkelige lyde. Derefter kan du prøve Disk Drill eller et andet gendannelsesværktøj på imaget uden gentagne gange at rode med originalen.

Den irriterende HFS±detalje er, at filindholdet og mapperegistreringen ikke er det samme. Efter at have tømt Papirkurv kan du muligvis få dataene tilbage med meningsløse navne eller uden den oprindelige mappestruktur. Så antag ikke, at intet filnavn betyder ingen fil. Forhåndsvis efter filtype, sortér efter størrelse eller dato, hvis værktøjet tillader det, og gendan kun til en separat disk. Hvis de manglende filer er mere værd end prisen på et laboratorium, så stop efter ét forsigtigt imageforsøg i stedet for at lave fem forskellige scanninger på det samme fysiske drev.