Min eksterne harddisk viser fortsatt at mesteparten av lagringsplassen er i bruk, men alle filene mine forsvant plutselig, og jeg kan ikke se dem i Filutforsker. Jeg slettet ikke noe, og nå trenger jeg hjelp til å finne ut om filene er skjulte, korrupte, eller om disken er i ferd med å svikte før jeg mister alt.
Jeg opplevde dette på en ekstern disk for en stund siden. Jeg koblet den til, åpnet den, og en haug med mapper hadde forsvunnet. Min første tanke var, flott, jeg slettet mine egne filer. Det viste seg at disken hadde filsystemskade, ikke en ren sletting. Jeg fikk tilbake det meste, så jeg ville ikke behandlet manglende mapper som døde data ennå.
Det første er å slutte å bruke disken mer enn nødvendig. Ikke formater den. Ikke flytt nye ting over på den. Ikke kjør reparasjonsverktøy først. Hvis filene dine fortsatt ligger der, kan enhver skriving eller reparasjonsrunde endre disken og gjøre gjenoppretting vanskeligere.
Før du kjører gjenoppretting, ville jeg sjekket de enkle tingene.
- Slå på Skjulte elementer i Filutforsker.
- Se på brukt plass på disken. Hvis mappene dine er borte, men det fortsatt står noe sånt som 800 GB brukt, ville jeg tatt det som et ganske godt tegn.
- Bytt USB-kabel eller prøv en annen port hvis disken oppfører seg merkelig.
- Hvis den kobler fra, går tregt eller gir filsystemfeil, slutt å rote gjennom mapper igjen og igjen. Jeg gjorde det en gang, og det hjalp ikke det minste.
Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, ville jeg hoppet over diskreparasjon i starten og gått rett til programvare for gjenoppretting. Det var veien jeg tok.
Jeg brukte Disk Drill. Trinnene var enkle nok:
- Installer det på datamaskinens interne disk, ikke på den eksterne disken med de manglende filene.
- Koble til den eksterne disken og åpne appen.
- Velg den berørte disken og trykk på Søk etter tapte data.
- Hvis disken virker ustabil, lag først et diskbilde, og skann deretter bildet i stedet for å belaste originaldisken. Jeg ville gjort dette tidlig hvis disken faller ut eller høres rar ut.
- La skanningen fullføres. Forhåndsvis noen filer. Hvis de åpnes fint, gjenopprett dem til en annen disk.
Jeg ville bare tenkt på å reparere eller formatere originaldisken etter at de viktige filene er kopiert et annet sted.
Det finnes tilfeller hvor jeg ville stoppet forsøket på hjemmegjenoppretting og overlatt det til en proff. Tydelige varselsignaler:
- Klikkende, skrapende eller pipende lyder.
- Kobler fra hvert par sekunder.
- Ingen datamaskin oppdager den lenger.
- Skanninger fortsetter å fryse eller blir aldri ferdige fordi disken fortsetter å gå offline.
- Filene er viktige nok til at ett feilgrep innebærer for stor risiko.
Disse tegnene peker vanligvis på maskinvareproblemer, ikke bare filsystemkorrupsjon. Programvare fikser ikke en mekanisme som er i ferd med å dø.
Hvis du faktisk får filene tilbake, ville jeg pensjonert disken. Jeg vet at noen fortsetter å bruke dem. Det gjør ikke jeg. Når en disk begynner å miste mapper, bli uleselig eller kaste filsystemfeil uten noen tydelig grunn, er tilliten min borte. Du kan sjekke SMART-diagnostikk og se hva helserapporten sier, men selv med et rent resultat ville jeg bare beholdt den til uviktig lagring, om i det hele tatt. Disker er billigere enn å miste bilder, arbeidsfiler eller år med tilfeldig personlig rot du hadde glemt at du brydde deg om til det forsvant.
Min fungerte fortsatt sånn noenlunde etter gjenopprettingen. Jeg byttet den ut likevel. Nå har jeg en ekstra sikkerhetskopi på en annen disk, noe jeg burde ha gjort fra første dag, tbh. Det kostet meg litt penger, ja, men mindre enn å håndtere det stresset to ganger.
Hvis disken fortsatt viser fullt eller nesten fullt med plass, finnes filene dine ofte fortsatt. Det som har endret seg, er filtabelen, mappeoppføringene eller synlighetsflaggene. Jeg ville sett på 4 sannsynlige årsaker.
- Skjulte eller beskyttede filer. Skadevare gjør dette ofte.
- Korrupsjon i filsystemet. Vanlig på disker som blir trukket ut uten å løses ut.
- Dårlige sektorer i området som lagrer kataloginformasjon.
- Partisjonsproblem, der Windows monterer volumet på en merkelig måte og dataene dine blir foreldreløse.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, ikke formater disken. Jeg er litt uenig i å vente for lenge med å teste filsystemets tilstand. En skrivebeskyttet sjekk av diskens SMART-helse tidlig hjelper. Hvis CrystalDiskInfo viser advarsel eller dårlig status, slutt å rote med disken og klon den først.
Dette ville jeg gjort videre:
- Sjekk Diskbehandling. Se om partisjonen vises som RAW, ikke allokert eller frisk.
- Kjør dir /a i Ledetekst på stasjonsbokstaven. Skjulte ting vises noen ganger der selv når Filutforsker ikke viser noe.
- Skann etter skadevare hvis mapper ble gjort om til snarveier.
- Hvis filsystemet ser skadet ut, bruk Disk Drill til å skanne etter tapte filer og gjenoppbygge det Windows ikke lenger viser.
- Gjenopprett til en annen disk, aldri tilbake til den samme.
Hvis dette skjedde etter formatering, er denne guiden også nær det du trenger, se hvordan du gjenoppretter filer fra en formatert harddisk.
Hvis disken klikker, fryser eller kobler fra, stopp. Det er der gjør det selv blir risikabelt veldig fort.
Hvis stasjonen fortsatt viser brukt plass, betyr det vanligvis at datablockene fortsatt er der, men at Windows har mistet oversikten over mappestrukturen. Så nei, en tom stasjon i Filutforsker betyr ikke alltid at filene dine er helt borte.
Et litt annerledes syn enn @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles: Jeg ville ikke brukt for mye tid inne i Filutforsker på å prøve hver eneste lille visningsinnstilling hvis stasjonen oppfører seg ustabilt. Hvis den er stabil, greit nok, sjekk skjulte/beskyttede filer én gang. Etter det, gå videre. Gjentatt blaing på en syk stasjon er bare ekstra slitasje.
Et par ting jeg ville sjekket som de ikke egentlig la så mye vekt på:
- Prøv stasjonen på en annen datamaskin. Noen ganger er det et problem med Windows-profilen/visningen, ikke selve disken.
- Sjekk om eierskap/tillatelser har blitt rotet til. Høyreklikk på stasjonen > Egenskaper > Sikkerhet. Sjeldent, men jeg har sett mapper forsvinne fordi kontoen mistet tilgang.
- I ledetekst som administrator, kjør:
attrib -h -s -r /s /d X:\*.*
Bytt ut X med stasjonsbokstaven din. Hvis skadelig programvare eller en feil satte alle filer til skjult/system, kan dette gjøre dem synlige igjen. - Se i rotmappen etter rare snarveisfiler. Det er et klassisk tegn på USB-skadevare-tull.
Hvis ingenting av det hjelper, så ja, gjenopprettingsprogramvare er neste fornuftige steg. Disk Drill er et solid alternativ for gjenoppretting av eksterne harddisker fordi det kan finne filer som fortsatt finnes på disken selv når Filutforsker ikke viser noe. Gjenopprett til en annen stasjon, ikke den samme. Ganske åpenbart, men folk gjør det likevel lol.
Hvis du også vil ha flere innspill fra fellesskapet, er denne tråden om beste programvare for gjenoppretting av harddisker for eksterne lagringsenheter verdt å lese.
En ting jeg faktisk er litt uenig i: folk hopper til CHKDSK altfor raskt. Noen ganger hjelper det, noen ganger rydder det opp de manglende filene dine til de forsvinner helt. Jeg ville spart det til etter gjenopprettingsforsøk, ikke før.
Hvis stasjonen klikker, fryser eller kobler fra tilfeldig, slutt med gjør-det-selv-opplegg. Da er det ikke lenger et problem med filsynlighet, men et problem med en sviktende stasjon.
Brukt plass + tomme mapper skriker vanligvis katalogproblem, ikke umiddelbart datatap. Jeg er stort sett enig med @chasseurdetoiles, @cazadordeestrellas og @mikeappsreviewer, men jeg vil legge til én ting de bare var så vidt inne på: sjekk USB-broen/kabinettet også. Jeg har sett helt fine disker se tomme ut fordi kabinettet hadde feil og returnerte ødelagte metadata.
Dette ville jeg gjort som ikke innebærer reparasjon ennå:
- Sjekk diskens filsystem i Egenskaper. Hvis det plutselig vises som RAW, stopp.
- Åpne Event Viewer og se etter disk-/NTFS-advarsler rundt tidspunktet da filene forsvant.
- Hvis det er en ekstern HDD, lytt etter spin-down-løkker eller gjentatte tilkoblingslyder.
- Hvis mulig, ta disken ut av kabinettet og test den direkte eller i et annet kabinett.
Jeg er litt uenig i vinklingen om å pensjonere den uansett. Hvis gjenoppretting lykkes og SMART er ren, er det noen ganger kabinettet som er den egentlige feilen, ikke disken.
For gjenoppretting er Disk Drill et rimelig neste steg.
Fordeler:
- Enkel skanneprosess
- God til å finne tapte filer fra ødelagte katalogstrukturer
- Kan forhåndsvise gjenopprettbare filer
- Nyttig hvis Explorer ikke viser noe
Ulemper:
- Full gjenoppretting kan kreve betalingsversjonen
- Dype skanninger kan ta lang tid
- Resultatene blir fort rotete hvis filsystemet er alvorlig skadet
- Ikke en løsning på mekanisk feil
Viktig: gjenopprett bare til en annen disk. Hvis skanningen viser filnavn/mappestruktur intakt, er det et godt tegn på at selve dataene overlevde. Hvis den bare viser generiske filbiter, er skaden større, men fortsatt muligens gjenopprettbar.