Jag försöker välja mellan Kloka Städaren och Städaren Guru, eftersom båda erbjuder gratisversioner. Jag är orolig att det kan finnas dolda avgifter, reklam eller integritetsproblem. Har någon använt båda och kan dela med sig av sina erfarenheter eller låta mig veta om det finns någon hake med någon av apparna? Jag vill undvika oväntade kostnader eller irriterande popuprutor.
Ofiltrerad åsikt om två appar för ‘mobilstädning’
Så… Jag laddade ner både Klok Städare och Rengöringsguru – Här är den röriga sanningen
Jag var på väg att ta bort 5 000 slumpmässiga skärmdumpar och suddiga hundbilder från min mobil (igen) när jag bestämde mig för att prova några av de där ‘städa mobilen’-apparna som alltid dyker upp i sponsrade TikToks. Innan du plockar fram plånboken, så här gick det för mig.
1. Pristricks
Jag höll på att spotta ut mitt kaffe.
- Klok Städare: Inga avgifter. Ingen smygreklam. Jag klickade runt—ingen bad om pengar, inte ens en ‘lås upp nu’-ruta. Chockerande.
- Rengöringsguru: Grundläggande skanning är “gratis”, men om du faktiskt vill att den ska göra något (som att ta bort dubbletter eller slå ihop kontakter), vill de ha 89 kr i veckan eller 489 kr om året. Jag blinkade. Kollade igen. Ingen felskrivning.
2. Vad kan du egentligen göra gratis?
Klok Städare
- Alla funktioner så mycket du vill.
- Ingen väntan, inga begränsningar, inga påminnelser om att betala.
Rengöringsguru
- Skanning visar dig dubblettfoton, videor och allt möjligt—men om du faktiskt vill ta bort något? “Prenumerera nu!” blockerar vägen.
3. Funktionsjämförelse (Detta får du)
Kategori | Klok Städare (100% Gratis) | Rengöringsguru (Betalprenumeration) |
---|---|---|
Pris | Helt gratis — inga annonser, betalväggar eller köp i appen | 89 kr/vecka eller 489 kr/år |
Gratisversion | Fullt funktionsutbud, obegränsad användning | Endast skanning är gratis; borttagning/komprimering = betalvägg |
Städverktyg | - Hitta och ta bort dubbletter - Rensa upp skärmdumpar - Konvertera Live Photos - Hitta “tunga” (stora) filer (ALLT GRATIS) |
- Ta bort dubbletter - Videokomprimering (betald) - Sammanfoga kontakter (betald) - Hitta stora filer (betald) - Extra funktioner som batteriwidget, valv, laddningsanimationer (betald) |
Appbetyg | 4,8 ★ (ca 3 400 recensioner) | 4,6 ★ (ca 100 000 recensioner) |
Nedladdningsstorlek | 103 MB | 115 MB |
Appbutik | Hämta gratis iPhone Klok Städare | Läs detaljerade omdömen om Rengöringsguru |
4. Välja en? Här är vad jag skulle säga till mamma
Om ditt första instinkt är att hoppa över sju olika “Försök Pro”, “Bli VIP” eller “Lås upp nu!”-spam, vill du ha Klok Städare. Kände jag att mobilen blev mycket lättare och snabbare efteråt? Tja, kanske lite, men jag betalade åtminstone inte. Om du är typen som gillar att spendera 89 kronor i veckan av FOMO – varsågod, det är din plånbok, inte min.
Jag är bara förvånad att en app låtsas vara gratis och håller funktioner gisslan, och den andra gör allt tyst utan kostnad. Om det någonsin ändras, snälla meddela mig.
5. Kort och gott
- Vill du ha en verkligt gratis skräprensare till iPhone? Klok Städare är ditt val.
- Vill du betala lika mycket som ett Netflix-abonnemang varje månad bara för att ta bort skärmdumpar? Rengöringsguru står redo.
Har någon en dold pärla som inte gömmer allt bakom betalvägg? Jag lyssnar gärna. Tills dess är det bara Klok Städare som får stanna på min mobil.
Okej, här kommer den (ibland brutala) sanningen från någon som blivit lurad av “gratis”-appar förut. Hela grejen med att “båda erbjuder gratisversioner”? Inte riktigt sant. Visst, du kan ladda ner både Klok Händig Rengörare och Rengörings Gurun gratis, men där slutar likheterna.
Klok Händig Rengörare låter dig faktiskt använda funktionerna utan att försöka pressa pengar ur dig var tionde sekund. Tänk: radera saker, organisera, hela städdansen—utan kostnad, i alla fall för några månader sen när jag senast rensade mina mememappar. Inga betalväggar, inget skumt som dök upp, bara ett enkelt gränssnitt som bad mig att äntligen ta bort de där oavsiktliga bilderna på bilbarnstolar.
Rengörings Gurun däremot? Helt annan känsla—lite av en falsk lockelse. Du får en snygg genomsökning och appen säger till dig “wow, titta på ALLT det här skräpet!”…och sen: betalvägg. Själva städningen? Låst. Slå ihop kontakter? Låst. Ta bort dubbletter? Låst. Jag trodde först att jag tryckt på fel knapp, men nej—det är bara så den är uppbyggd.
Dolda avgifter? Rengörings Gurun är själva definitionen—89 kr i veckan är galet för vad den gör, om du inte driver någon konstig verksamhet baserad på borttagna bilder. Reklam? Inget av apparna kastade upp pop-ups under min senaste test, men Klok Händig Rengörare var mindre ivrig när det gällde “betygsätt oss!” och liknande tjat.
Integritet är ärligt talat ett lotteri. Båda påstår det vanliga “vi respekterar dina data, vi lovar!” Försök att inte ge dessa appar tillgång till kamera eller kontakter om du inte absolut måste. Jag grävde lite och ingen av dem verkade utvinna min info för guld, men man kan aldrig verkligen veta med gratisverktyg.
En sak jag vill säga emot @mikeapparrecensenten om—jag märkte faktiskt att Klok Händig Rengörares duplicatsökning ibland missar saker om dina bilder är redigerade/beskurna (ingen stor grej, gjorde två tester; inte perfekt, men det är gratis). Ändå, för att inte ta betalt OCH inte överösa dig med reklam, vinner den med hästlängder.
Så sammanfattningsvis: om du vill ha gratis som faktiskt är gratis, och inte förväntar dig sortering på Fotoretusk-nivå, är Klok Händig Rengörare rätt val. Om du vill ha “gratis” som de där mobilspelen som försöker pressa en tia vid varje klick, då väntar Rengörings Gurun. Kan inte fatta att någon faktiskt betalar för den, ärligt talat.
Ärligt talat, jag läste vad @mikeappsreviewer och @yozora sa och de täckte verkligen grunderna (typ, wow, Rensningsmästaren vill ha hur mycket för att ta bort bilder???), men jag tycker ändå att något saknas här: alla dessa ”rensar”-appar påstår att det ”inte finns några integritetsproblem” men, låt oss vara ärliga, vet vi någonsin egentligen? Till och med Kloka Rensaren Appen, som faktiskt är gratis och oväntat lite påträngande, ber ändå om tillgång till dina foton och ibland dina kontakter. Är det en dealbreaker? För vissa, absolut. För mig, så länge appen inte laddar upp mina filer till något mystiskt moln är jag okej, men jag önskar verkligen att dessa appar skulle låta dig välja vad du vill skanna och inte bara dyka rätt ner i hela mobilen.
När det gäller dolda avgifter—Rensningsmästaren är lite av mästare på den där ”gratis-dimridåen”, vilket alltid stör mig. Du får skanna, men att göra något användbart kostar pengar. Kloka Rensaren låter dig faktiskt radera, organisera, vad som helst, gratis (inga årsavgifter, hittills), vilket är galet nuförtiden. Nackdel? Ja—som @yozora påpekade, inte den smartaste för dubletter om du redigerar eller beskär bilder ofta. Det är inte idiotsäkert, men återigen, det är… noll kronor. Jag måste medge att ingen av apparna bombarderade mig med annonser, vilket var en trevlig omväxling jämfört med de flesta hjälpappar. Men båda är högt rankade i appbutiken (om det nu betyder något), och jag såg aldrig några slumpmässiga popuper mitt under användning.
Slutsats: Om du faktiskt vill rensa mobilen gratis är Kloka Rensaren Appen så bra som det blir om du inte vill gräva dig genom filer en och en. Om du är superparanoid kring integritet, håll koll på behörigheterna och ge kanske inte appen hela din adressbok. Annars är Rensningsmästaren egentligen bara en förgylld skanna-och-skäm-ut-app om du inte betalar, och Kloka Rensarens gratistjänst känns nästan för bra för att vara sann, men varför klaga. Inga riktiga dolda avgifter, minimalt med reklam, integriteten är en kalkylerad risk. Skulle inte använda något annat om inget bättre, verkligen gratis dyker upp.
Snabb genomgång av hela debatten mellan Rengöringsmästaren och Smart Rengöringsapp efter att ha testat båda (samt läst vad @yozora, @espritlibre och @mikeappsreviewer grävde fram):
Smart Rengöringsapp:
- Fördelar: Gör faktiskt det den lovar, inga abonnemangsfällor, full tillgång till att radera/organisera, nästan reklamfri (ovanligt för en gratisapp) och tjatar inte om att “Uppgradera till Pro!”. Snabb på att hitta dubbletter/liknande bilder och är lättviktig.
- Nackdelar: Inte bäst om du är ultrafokuserad på integritet (kräver åtkomst till bilder/kontakter—går inte att undvika för denna typ av verktyg), och missar ibland redigerade eller beskurna bilder. Dubblettskannern är inte lika “smart” som dyrare verktyg, så räkna med en del manuell kontroll. Gränssnittet är inte det snyggaste, men funktionellt.
Rengöringsmästaren:
Skanningen är gratis, men där slutar det “gratis”. Allt som är minsta användbart (radera, komprimera, slå ihop) är hårt låst bakom betalvägg. Helt okej för att förhandsgranska skräpet, men att radera? Då måste du betala. För vissa är den där veckokostnaden komiskt hög i förhållande till vad du egentligen får.
Slutsats: Om du inte är helt besatt av premium widgets eller vill ha superspecifika batteristatistik, vinner Smart Rengöringsapp eftersom den faktiskt är gratis och gör jobbet. Håll bara koll på behörigheterna, avgör vad du själv är bekväm med, och dubbelkolla innan du massraderar. Jag hade hoppat över Rengöringsmästaren om du inte älskar att spendera pengar eller verkligen behöver avancerade funktioner (vilket jag absolut inte gjorde). Håller med tidigare inlägg: tills något verkligen bättre (eller mer privat) dyker upp, är Smart Rengöringsapp bäst i klassen för den som vill betala noll kronor.