Formaterade mitt USB-minne av misstag, hur återställer jag det?

Jag råkade formatera mitt USB-minne och förlorade viktiga filer som jag fortfarande behöver. Jag letar efter säkra steg för dataåterställning från USB-minnen, rekommendationer på programvara eller sådant jag bör undvika så att jag har bästa möjliga chans att återställa mina data.

Ja, det känns verkligen dåligt när ett USB-minne formateras av misstag. Jag gjorde detta en gång med en liten arbetsenhet och det första jag lärde mig var enkelt, formatering betyder inte alltid att filerna är borta.

Den stora detaljen är typen av formatering.

Om det var en snabbformatering, är dina chanser ofta ganska goda. Den typen går vanligtvis snabbt eftersom den rensar filsystemets poster, inte hela innehållet. Mycket av den gamla datan ligger fortfarande kvar tills nya filer skriver över den.

Om det var en fullständig formatering, ser det sämre ut. Den processen skriver över lagringen, så vanlig återställningsprogramvara hittar oftast lite eller ingenting.

En sak jag var tvungen att avlära mig, det finns inget riktigt sätt att avformatera ett USB-minne. När formateringen väl har skett, så har den skett. Återställningsappar gör något annat. De skannar enheten efter kvarvarande fildata och försöker sätta ihop den igen. Om de råa datablocken fortfarande finns kvar kan du kanske få tillbaka filer. Om de blocken har skrivits över, då är det kört.

Gör detta först, och gör det nu, sluta använda USB-minnet.

Kopiera inte något till det. Formatera det inte igen. Kör inte CHKDSK. Prova inte slumpmässiga reparationssteg från sökresultat. Varje skrivning gör återställning svårare, och ibland räcker ett dåligt drag.

Det jag skulle göra härnäst är att använda ett återställningsverktyg direkt. Jag har sett ganska bra resultat med Disk Drill. Det är ett av de mindre irriterande alternativen om du inte har gjort filåterställning tidigare.

Mina vanliga steg:

1. Installera Disk Drill på datorns interna disk, aldrig på det formaterade USB-minnet.
  2. Anslut flashminnet.
  3. Öppna Disk Drill och välj USB-minnet från enhetslistan.
  4. Tryck på Sök efter förlorad data, och välj sedan Universell skanning när den frågar. För formaterade USB-minnen är detta ofta rätt ställe att börja på.
  5. Låt skanningen gå klart. Du kan titta igenom resultaten tidigare, men jag skulle vänta. Jag fick bättre resultat på det sättet, eller det verkade åtminstone så.
  6. Förhandsgranska det som hittas. Om ett foto öppnas, eller ett dokument renderas, eller en video spelas upp i förhandsgranskningen, ökar dina chanser till en ren återställning.
  7. Återställ filerna till en annan enhet. Inte tillbaka till samma USB-minne. Gör aldrig det.

En del som folk hoppar över och sedan ångrar, Disk Drill låter dig skapa en byte-för-byte-diskavbild. Om flashminnet fortsätter att kopplas från, ger läsfel eller beter sig instabilt, skapa först en avbild och skanna avbilden i stället. Jag gjorde detta en gång med ett döende minne och det räddade mig från att förlora en andra chans till återställning.

Om de återställda filerna kommer tillbaka med konstiga namn eller om mapparna är borta, är det normalt efter en formatering. Röriga namn är irriterande, visst, men det viktigaste är om fildatan fortfarande går att öppna.

Så ja, filåterställning från ett formaterat flashminne är ofta möjlig, mest efter en snabbformatering. Bästa draget är att låta enheten vara, skanna den så snart du kan och spara återställda filer någon annanstans. Tid spelar roll här. Varje extra skrivning försämrar dina chanser.

Först bör du kontrollera vilken typ av formatering du gjorde. @mikeappsreviewer förklarade skillnaden mellan snabb- och fullformatering bra, så jag upprepar inte det. Jag vill bara lägga till en sak. På nyare Windows-versioner skriver en fullformatering ofta nollor. Om det hände minskar chanserna för återställning hemma kraftigt.

Mitt råd är att kontrollera enhetens hälsa innan du gör en lång skanning. Använd CrystalDiskInfo om den visas som en vanlig USB-SSD eller HDD. För vanliga flashminnen, använd bara ett lästestverktyg om du är säker på att det inte skriver något. Om USB-enheten kopplas från, går ner till 0 KB/s, eller ger I/O-fel, hoppa över upprepade skanningar. Skapa först en avbild, och arbeta sedan från avbilden. Den här delen är viktigare än många tror.

Jag håller delvis inte med på en punkt. Jag skulle inte alltid börja med den bredaste skanningen först. Om formateringen var nylig och filsystemet förblev detsamma, kan en snabb filsystemsskanning ibland återställa ursprungliga namn och mappar snabbare. Om den hittar lite, byt sedan till en djup skanning. Disk Drill fungerar bra för detta eftersom det stöder båda vägarna och hanterar återställning från formaterad USB bra.

Några praktiska punkter som folk missar:

1. Kontrollera om filerna kopierades någon annanstans tidigare. Windows Filhistorik, OneDrive, Google Drive, gamla e-postbilagor, kameraimporter.
  2. Titta i Diskhantering. Om USB-enheten visar fel storlek, eller som oallokerad, tyder det på partitionsskada, inte bara formatering.
  3. Återställ till din PC eller en annan extern enhet med mer ledigt utrymme än mängden data du vill få tillbaka.
  4. Sortera skanningsresultaten efter filtyp först. Foton och videor går ofta bättre att återställa än Office-filer efter en formatering.
  5. Öppna förhandsvisningar innan du återställer massor av filer. Det sparar tid.

Vad du bör undvika, av erfarenhet:

• Kör inte reparationsverktyg.
  • Spara inte återställda filer tillbaka till USB-enheten.
  • Fortsätt inte att koppla in den i slumpmässiga TV-apparater, bilar, skrivare och annat skräp. De enheterna skriver dolda filer.

Om du vill ha den bästa programvaran för återställning från formaterad USB, börja med ett verktyg som är gjort för skanning av raderade och formaterade enheter, som Disk Drill. Det är tillräckligt enkelt för de flesta och ger dig förhandsvisningar innan återställning.

Dessutom är det värt att titta på det här korta klippet om tips för USB-dataåterställning och PC-rensning.

Om filerna är affärsdokument, juridiska handlingar eller oersättliga familjefoton, och den första avbilden eller skanningen ser dålig ut, stanna där. Ett labb kostar mer, men upprepade gör det själv-försök gör saken värre.

En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @cazadordeestrellas sa: innan du börjar kasta skanningar på USB-enheten, kontrollera om enheten ens läses med rätt kapacitet. Om ett 128 GB-minne plötsligt visas som 32 MB eller ber om att initialiseras kan det betyda skada på styrenheten eller partitionstabellen, inte bara ett enkelt formateringsproblem. I så fall blir återställning snabbt mycket konstigare.

Jag håller också inte riktigt med om idén att folk ska fortsätta prova flera appar en efter en på den aktuella USB-enheten. Även skrivskyddade skanningar belastar opålitliga flashminnen. Om datan är viktig, skapa först en avbild om möjligt och testa sedan återställning på den avbilden. Mycket säkrare.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val eftersom det kan skanna formaterade USB-enheter och förhandsvisa filer före återställning. Det spelar större roll än folk tror. Om förhandsvisningarna är trasiga kan de återställda filerna också vara skräp. Spara också resultaten på en annan enhet, inte på samma minne. Låter självklart, men folk gör fortfarande så.

Ett annat tips: om USB-enheten användes i en kamera, telefon eller inspelare, sök efter kända filsignaturer i stället för mappnamn. Återställning från en formaterad USB-enhet förlorar ofta den ursprungliga strukturen, men råfilerna kan fortfarande finnas där.

Den här guiden om hur man återställer filer från en formaterad USB-flashenhet är också värd att läsa.

Undvik CHKDSK, undvik att formatera om igen och undvik att testa enheten genom att kopiera filer till den. Så förvandlar folk återställbart till icke återställbart riktigt snabbt.

En extra vinkel som ingen riktigt har tryckt tillräckligt hårt på: kontrollera om USB-enheten använder TRIM/UASP-beteende. På många vanliga flashminnen är TRIM inte aktivt, så en snabbformatering lämnar ganska goda chanser till återställning. Men på vissa USB-SSD:er och nyare kapslingar kan raderade block rensas i bakgrunden ganska snabbt. Därför håller jag inte helt med om att rådet om att tid alltid spelar roll skulle vara universellt. Det spelar roll, ja, men att slå på enheten upprepade gånger kan också trigga rensning på viss hårdvara. Om detta är en USB-SSD är färre återanslutningar bättre.

Döm heller inte återställning enbart efter att “skanningen hittade 50 000 filer”. Antalet betyder ingenting. Det som spelar roll är:

• ursprungliga filnamn
  • intakt mappstruktur
  • giltiga förhandsvisningar
  • korrekta filstorlekar
  • dokument som faktiskt går att öppna

Ett praktiskt test jag använder: återställ först 5 till 10 exempelfiler av olika typer. En JPG, en DOCX, en PDF, en video, en ZIP. Om dessa är korrupta, slösa inte timmar på att återställa allt annat från samma resultatmängd.

När det gäller verktyg är Disk Drill ett rimligt val här.

Fördelar

• lätt att använda
  • bra stöd för förhandsvisning
  • kan skanna formaterade USB-enheter bra
  • avbildningsfunktionen är användbar före riskfylld återställning

Nackdelar

• djupskanningar kan ge många omdöpta filer
  • full återställning är inte gratis
  • på allvarligt skadade flashmedier beror resultaten fortfarande mer på hårdvarans skick än på programvaran

Jämfört med punkterna från @cazadordeestrellas, @sognonotturno och @mikeappsreviewer skulle jag lägga till detta: om USB-enheten mest innehåller små Office-filer, kalkylblad eller databaser kan återställning vara mindre förlåtande än för foton/videor, eftersom även mindre korruption kan förstöra dem helt. Sätt därför förväntningarna därefter.

Om enheten monteras normalt, skapa en avbild om möjligt och testa sedan med Disk Drill eller en annan seriös återställningsapp från avbilden, inte från minnet. Om den första ordentliga skanningen ger värdelösa förhandsvisningar, sluta experimentera. Det är vanligtvis den punkt där gör-det-själv går över i att förstöra bevis.