Gendan slettede fotos fra Nikon-kameraets SD-kort, hvilken software skal jeg bruge?

Jeg slettede ved et uheld vigtige billeder fra min Nikon-kameras SD-kort, før jeg lavede en sikkerhedskopi, og jeg prøver at finde den bedste fotogendannelsessoftware til at få dem tilbage. Billederne indeholder personlige minder, som jeg ikke kan erstatte, så jeg har brug for hjælp til at vælge et sikkert og pålideligt SD-kortgendannelsesværktøj, der fungerer godt med filer fra Nikon-kameraer.

Jeg stødte på det her med et Nikon-kort for noget tid siden, så her er den korte version først. Ja, gratis gendannelse findes. Om det virker, afhænger af, hvad der skete efter sletningen.

Hvis billederne blev fjernet, og du derefter blev ved med at tage billeder, falder dine chancer hurtigt. Slettede filer bliver normalt liggende på kortet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Så det første skridt er enkelt. Stop med at bruge SD-kortet nu. Ingen flere billeder. Ingen video. Lad være med overhovedet at rode rundt med kameraet, hvis du ikke behøver det.

På Windows havde jeg rimelig held med at starte med Disk Drill. Gratisgrænsen er 100 MB. Det er ikke meget, hvis du tager RAW, men til nogle få JPEG-filer er det ofte nok. Som minimum hjælper det dig med at se, om de manglende Nikon-billeder stadig dukker op i scanningsresultaterne, før du bruger penge.

Det gjorde jeg:

1. Tog SD-kortet ud af Nikon-kameraet og brugte en separat kortlæser.
  2. Installerede Disk Drill på pc'en, ikke på kortet. Indlysende, men folk gør mærkelige ting, når de går i panik.
  3. Åbnede det, valgte SD-kortet og trykkede derefter på Search for lost data.
  4. Brugte Universal Scan. I mit tilfælde fandt den mere end den hurtige scanning.
  5. Tjekkede forhåndsvisninger først. Nogle filer vises i resultaterne, men åbner halvt ødelagte, så forhåndsvisning betyder noget.
  6. Gendannede dem, jeg ville have.
  7. Gemte dem på computerens drev, aldrig tilbage på det samme SD-kort.

Hvis dine manglende filer er over 100 MB, og du ikke vil betale, er PhotoRec det sædvanlige gratis svar. Det virker. Jeg har set folk hente hele bunker tilbage med det. Det er dog mere besværligt at bruge. Ingen pæne forhåndsvisninger, filnavne bliver rodede, mapper kommer som regel ikke tilbage, som de var, og brugerfladen føles gammel. Funktionelt, dog. Ikke kønt.

Én ting, folk overser med Nikon-ting, er, at RAW-understøttelse betyder noget. Hvis dit kamera gemte NEF-filer, så tjek gendannelsesappen først. Nogle gratis værktøjer klarer sig fint med JPEG og falder så lidt fra hinanden med RAW-formater.

Før du scanner noget som helst, så tjek også de kedelige steder. Jeg brugte engang tid på at gendanne filer, jeg allerede havde på en anden maskine. Kig i computerens importmapper, SnapBridge-overførsler, eksterne drev, cloud-synkronisering, hvad du end bruger. Nogle gange er kopien på kortet væk, men en anden kopi ligger stille og roligt et andet sted.

Min praktiske rækkefølge ville være denne:

1. Stop med at skrive til SD-kortet.
  2. Brug en kortlæser, ikke kameraet via USB.
  3. Prøv Disk Drill først, hvis de manglende billeder kan være inden for gratisgrænsen på 100 MB.
  4. Brug PhotoRec, hvis du har brug for en gratis løsning og ikke har noget imod en klodset proces.

En ting mere. Hvis kortet er fysisk beskadiget, giver læsefejl, eller din computer slet ikke registrerer det, ville jeg ikke blive ved med at rode med gratis værktøjer. Det er der, hvor jeg ville stoppe og overlade det til et gendannelsesfirma. At presse et dårligt kort for hårdt kan nogle gange gøre en dårlig situation værre.

Stop med at bruge kortet. Det er vigtigere end, hvilken app du vælger.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det vigtigste, tag ikke ét billede mere. Jeg er lidt uenig i at starte med den gratis grænse, hvis disse billeder betyder meget. Hvis dit Nikon tager NEF, bliver 100 MB hurtigt brugt. En enkelt RAW-fil fra mange Nikon-kameraer er 20 til 50 MB, nogle gange mere. Du rammer grænsen i en fart.

Mit valg er Disk Drill, hvis kortet stadig kan monteres fint på din computer. Det håndterer SD-kort godt, viser forhåndsvisning af fundne billeder og gør et bedre job med blandede billedsæt end mange gamle gratis værktøjer. JPEG, NEF, MOV, MP4, alt i én scanning. Forhåndsvisning er den vigtige del, fordi filnavne ofte kommer tilbage forkert efter sletning.

Det jeg ville gøre anderledes: Lav først et byte-for-byte-image af SD-kortet, og scan så imaget, ikke kortet. Færre læsninger på det originale medie. Bedre hvis kortet begynder at opføre sig ustabilt. Nogle gendannelsesapps understøtter denne arbejdsgang, og det redder dig, hvis kortet forværres midt i scanningen.

Hvis kortet beder om at blive formateret, så lad være. Hvis Windows giver tilfældige læsefejl, så spring software over og gå til et laboratorium.

Hvis du vil have flere brugeroplevelser, før du vælger et værktøj, har denne tråd en fin diskussion om software til fotogendannelse fra fotografer, bedste anbefalinger til software til fotogendannelse fra Reddit-fotografer.

Kort version:
Disk Drill for nemmest gendannelse og forhåndsvisninger.
PhotoRec hvis du vil have gratis og er ligeglad med filnavne.
Gendannelseslaboratorium hvis kortet er ustabilt eller ulæseligt.

Jeg vil tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @suenodelbosque kun lige berørte: tjek, om billederne faktisk blev “slettet” af kameraet, eller om de bare er skjult bag et beskadiget filsystem. Det ændrer, hvilket værktøj der virker bedst.

Hvis kortet stadig viser normal kapacitet og monteres uden problemer, ville jeg prøve R-Studio eller UFS Explorer, før jeg går direkte til det sædvanlige gratis software. De er mindre begyndervenlige end Disk Drill, ja, men de kan være bedre, når Nikon SD-kortet har mappeskader, og du gerne vil have en chance for at gendanne den oprindelige mappestruktur i stedet for bare dumpede billedfragmenter. Ved almindelig utilsigtet sletning er Disk Drill stadig nok det letteste valg, fordi forhåndsvisningsfunktionen sparer tid, især hvis du har en blanding af JPG + NEF.

En lille uenighed: PhotoRec er fin, men jeg ville ikke kalde det mit førstevalg til kamerabilleder, medmindre du er flad eller desperat. Det gendanner efter filsignatur, hvilket er fantastisk til “få noget tilbage”, men ikke altid fantastisk til “få min fotosession pænt tilbage”.

Hvis din Nikon også skriver til to slots, og du på et tidspunkt havde backupoptagelse aktiveret, så tjek det andet kort. Det lyder åbenlyst, men panik får folk til at overse åbenlyse ting.

Hvis du vil have en udmærket visuel oversigt over værktøjer, er dette en mere klikværdig version af en præsentation af software til gendannelse af SD-kort: se den bedste software til gendannelse af SD-kort til slettede billeder

Min faktiske rækkefølge:

1. Stop med at bruge kortet
  2. Prøv skrivebeskyttet adgang på en kortlæser
  3. Hvis det er stabilt, så scan med Disk Drill
  4. Hvis filsystemet ser ødelagt ud, så overvej R-Studio
  5. Hvis kortet er ustabilt, så lav først et image af det, eller stop med at rode med det

Hvis billederne er uerstattelige, og kortet opfører sig mærkeligt, så er software-roulette ærligt talt nogle gange den dyre fejl.