Gjenopprett filer fra et SD-kort på Mac etter å ha flyttet filer ved en feil?

Jeg flyttet ved et uhell bilder og videoer fra SD-kortet mitt til Mac-en min, og nå mangler noen av filene på begge steder. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut hvordan jeg kan gjenopprette slettede eller tapte filer fra SD-kort på en Mac uten å gjøre ting verre.

Jeg ville stoppet der og latt SD-kortet være i fred. Ingen nye bilder, ingen filkopier, ingen ny formatering. Så snart du skriver nye data til det, begynner de gamle filene dine å bli overskrevet, og gjenoppretting blir raskt vanskeligere.

Jeg bruker også Mac, og verktøyet jeg hadde minst problemer med var Disk Drill. Jeg brukte det på kamerakort noen ganger etter å ha slettet bilder ved et uhell og én gang etter en formatering. Det leste de vanlige SD-kortformatene som FAT32 og exFAT uten problemer. Forhåndsvisningsfunksjonen hjalp mye, og den kameratilpassede gjenopprettingsmodusen gjorde det bedre med oppstykkede videoklipp fra actionkameraer og droner enn jeg hadde forventet.

Hva jeg ville gjort

1. Koble til SD-kortet med en skikkelig kortleser
  2. Installer Disk Drill på Mac-en din
  3. Velg SD-kortet fra enhetslisten og skann det
  4. Kjør Universal Scan først
  5. Hvis manglende filer er videoer fra et kamera, prøv også Advanced Camera Recovery
  6. Åpne forhåndsvisninger før du gjenoppretter noe
  7. Lagre gjenopprettede filer på Mac-ens interne disk eller en annen disk, aldri tilbake på det samme SD-kortet

Forhåndsvisningsdelen er viktigere enn folk tror. Hvis et bilde åpnes uten problemer i skanneresultatene, eller en videoforhåndsvisning starter og ser normal ut, pleier jeg å ta det som et godt tegn på at filen fortsatt er intakt nok til å hentes tilbake.

Sjekk også Mac-papirkurven før du gjør noe annet. Jeg vet, det høres dumt ut. Likevel har jeg sett slettede filer fra flyttbare medier havne der når kortet var montert på det tidspunktet. En venn fikk tilbake en hel fotoserie på denne måten og trodde kortleseren hadde gjort noe magisk. Nei da. Papirkurven.

Hvis du vil gå den gratis veien, er PhotoRec verdt å se på. Det fungerer. Jeg brukte det en gang da jeg ikke ville installere noe betalt. Likevel føltes det tungvint. Grensesnittet er gammeldags Terminal-opplegg, og resultatet var rotete. Filnavnene var borte, mappene var borte, og det tok lengre tid å sortere den gjenopprettede haugen enn selve skanningen.

Utilsiktet sletting er et av de mindre alvorlige tilfellene, slik jeg har sett det. Hvis du ikke fortsatte å bruke kortet etter feilen, er sjansene dine som regel ganske gode.

Først, sjekk hvor flyttingen mislyktes. På macOS er en flytting fra SD-kort til Mac ofte først kopiering, deretter sletting. Hvis kopieringen ble avbrutt halvveis, ender du opp med filer fordelt mellom begge stedene.

Gjør dette før du skanner noe.

1. Søk på Mac-en med Spotlight og Finder.
  2. Sjekk Papirkurv på Mac-en.
  3. Åpne Bilder, hvis du importerer der.
  4. Se i skjulte midlertidige mapper hvis du brukte Bildeoverføring eller en kameraapp.
  5. Kjør Diskverktøy, velg SD-kortet, klikk Førstehjelp. Dette fikser mindre katalogproblemer uten å skrive mye. Jeg vet at @mikeappsreviewer sier at man skal gå rett til gjenopprettingsverktøy, og jeg er stort sett enig, men Førstehjelp er verdt ett forsøk hvis kortet monteres merkelig eller viser tomme mapper.

Hvis filene fortsatt ikke vises, bruk gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er et solid Mac-alternativ for gjenoppretting av SD-kort, mest fordi det forhåndsviser filer godt og håndterer exFAT- og FAT-kort ryddig. Lagre gjenopprettede ting på Mac-en, ikke tilbake på kortet. Åpenbart, men folk gjør det fortsatt.

Hvis du vil ha en visuell trinn-for-trinn-guide, hjelper denne videoguiden for gjenoppretting av SD-kort på Mac:
Veiledning for filgjenoppretting fra SD-kort på Mac

En ting til. Hvis iCloud-bilder eller en annen synkroniseringsapp var involvert, sjekk nylig slettet der også. Jeg mistet en bunke en gang fordi synkronisering fjernet den lokale kopien før jeg oppdaget det.

Jeg ville vært litt mer forsiktig enn @codecrafter med å kjøre Førstehjelp med en gang. Vanligvis går det fint, men hvis kortet har katalogskader, kan ethvert reparasjonsforsøk endre metadata og gjøre senere gjenoppretting litt mer rotete. Ikke alltid en katastrofe, bare ikke mitt første trekk.

Det jeg ville gjort i stedet, er å lage et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet først, og så jobbe fra den avbildningen. På den måten bevarer du den nåværende tilstanden før du prøver noe. På Mac kan du gjøre dette med Diskverktøy eller Terminal hvis du er komfortabel med det. Det er tregere, men mye tryggere. Mange hopper over dette og angrer senere.

Deretter kan du gjenopprette fra avbildningen eller kortet med Disk Drill. @mikeappsreviewer har allerede dekket den vanlige skanneflyten, så jeg skal ikke gjenta det, men en ting som er verdt å legge til, er å sortere resultatene etter filtype og anslåtte sjanser for gjenoppretting, og så gjenopprette en liten testgruppe først. Ikke dump 200 GB med skrot på Mac-en din før du har sjekket om filene faktisk kan brukes.

Sjekk også etter dupliserte kopier på rare steder i macOS:

• Finder Nylige
  • Nedlastinger
  • Bilder
  • DCIM-kopier laget av importapper
  • skjulte mapper opprettet under mislykkede overføringer

Hvis de manglende videoene er store, kan de ha blitt kopiert ufullstendig og se ut som om de er borte når de egentlig bare er delvis korrupte filer. Noen ganger finner gjenopprettingsprogramvare det originale, intakte klippet som fortsatt ligger på SD-kortet.

For en bredere diskusjon om gjenoppretting av SD-kort på Mac er denne tråden nyttig:
hvordan gjenopprette manglende filer fra et SD-kort på Mac

Kortversjon: slutt å bruke kortet, klon det først hvis mulig, skann deretter med Disk Drill og gjenopprett bare til en annen disk. Det gir deg best sjanse uten å gjøre ting verre.

Jeg vil legge til én ting som de andre bare var så vidt innom: sjekk om filene faktisk noen gang ble flyttet på filsystemnivå. På Mac blir draing fra et SD-kort ofte til kopier-så-slett, men noen apper lager pakkeimporter, sidecar-filer eller bibliotekreferanser som får originalene til å se borte ut når de bare er gjemt.

Det jeg ville sjekket før jeg gjør noen reparasjon:

• Finder-vindussøk satt til This Mac med filendelser som .JPG, .HEIC, .MOV, .MP4, .ARW, .CR3
  • Smarte mapper etter endringsdato, rundt tidspunktet for overføringen
  • Terminal: mdfind 'kMDItemFSName == '*.MOV' for filer Spotlight kanskje vet om, men Finder ikke finner
  • Innholdet i Photos-bibliotekpakken bare hvis du vet hva du gjør, fordi importerte filer kan ligge inne i biblioteket, ikke løst i Bilder

Liten uenighet med @codecrafter her: Jeg ville ikke kjørt First Aid først hvis kortet i det hele tatt er lesbart. Ikke fordi det er dårlig, men fordi logiske reparasjoner kan stokke om metadata. Jeg er mer på linje med @sternenwanderer når det gjelder å bevare nåværende tilstand først. @mikeappsreviewer har rett i å la kortet være i fred.

Hvis kortet fortsatt monteres, gjenopprett i denne rekkefølgen:

1. Finn skjulte kopier på Mac-en
  2. Klon SD-kortet
  3. Skann klonen, ikke originalen
  4. Vurder først da filreparasjonsverktøy for ødelagte videoer

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler:

• veldig Mac-vennlig
  • gode forhåndsvisninger
  • håndterer vanlige SD-formater godt
  • enklere sortering for bilder og videoer enn kommandolinjeverktøy

Ulemper:

• ikke den billigste løsningen
  • dype skanninger kan gi mye rot
  • gjenopprettede originale filnavn/mappestruktur blir ikke alltid bevart
  • vellykket forhåndsvisning garanterer ikke en perfekt gjenopprettet video

Hvis de manglende filene dine for det meste er videoer, vær forberedt på delvis gjenoppretting. Bilder kommer vanligvis tilbake renere enn lange videoklipp. Disk Drill er et fornuftig alternativ, men jeg ville fortsatt sett på kloning av kortet som den egentlige første seieren.