Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet i Nikon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg prøver å finne den beste programvaren for bildegjenoppretting for å få dem tilbake. Bildene inkluderer personlige minner jeg ikke kan erstatte, så jeg trenger hjelp til å velge et trygt og pålitelig verktøy for gjenoppretting av SD-kort som fungerer godt med filer fra Nikon-kameraer.
Jeg støtte på dette med et Nikon-kort for en stund siden, så her er den korte versjonen først. Ja, gratis gjenoppretting finnes. Om det fungerer avhenger av hva som skjedde etter slettingen.
Hvis bildene ble fjernet og du deretter fortsatte å ta bilder, synker sjansene dine raskt. Slettede filer blir vanligvis liggende på kortet til nye data skriver over dem. Så det første du bør gjøre er enkelt. Slutt å bruke SD-kortet nå. Ingen flere bilder. Ingen video. Ikke engang se deg rundt med kameraet hvis du ikke må.
På Windows hadde jeg ganske grei lykke med å starte med Disk Drill. Gratisgrensen er 100 MB. Det er ikke mye hvis du tar RAW, men for noen få JPEG-er er det ofte nok. I det minste hjelper det deg å se om de manglende Nikon-bildene fortsatt dukker opp i skanneresultatene før du bruker penger.
Dette gjorde jeg:
- Tok SD-kortet ut av Nikon-kameraet og brukte en separat kortleser.
- Installerte Disk Drill på PC-en, ikke på kortet. Åpenbart, men folk gjør rare ting når de får panikk.
- Åpnet det, valgte SD-kortet og trykket deretter på Søk etter tapte data.
- Brukte Universal Scan. I mitt tilfelle fant den mer enn det raske søket.
- Sjekket forhåndsvisninger først. Noen filer vises i resultatene, men åpnes halvveis ødelagt, så forhåndsvisning er viktig.
- Gjenopprettet dem jeg ville ha.
- Lagret dem på datamaskinens harddisk, aldri tilbake på det samme SD-kortet.
Hvis de manglende filene dine er over 100 MB og du ikke vil betale, er PhotoRec det vanlige gratis svaret. Det fungerer. Jeg har sett folk hente tilbake hele bunker med det. Likevel er det røffere å bruke. Ingen fine forhåndsvisninger, filnavnene blir rotete, mapper kommer vanligvis ikke tilbake slik de var, og grensesnittet føles gammelt. Funksjonelt, da. Ikke pent.
En ting folk overser med Nikon-greier, er at RAW-støtte betyr noe. Hvis kameraet ditt lagret NEF-filer, sjekk gjenopprettingsappen først. Noen gratisverktøy fungerer fint med JPEG og faller sånn halvveis sammen med RAW-formater.
Før du skanner noe, sjekk de kjedelige stedene også. Jeg brukte en gang tid på å gjenopprette filer jeg allerede hadde på en annen maskin. Se i importmappene på datamaskinen, SnapBridge-overføringer, eksterne disker, skysynkronisering, hva enn du bruker. Noen ganger er kopien på kortet borte, men en annen kopi ligger der stille og rolig.
Min praktiske rekkefølge ville vært dette:
- Slutt å skrive til SD-kortet.
- Bruk en kortleser, ikke kameraet over USB.
- Prøv Disk Drill først hvis de manglende bildene får plass innenfor gratisgrensen på 100 MB.
- Bruk PhotoRec hvis du trenger et kostnadsfritt alternativ og ikke har noe imot en klønete prosess.
En ting til. Hvis kortet er fysisk skadet, gir lesefeil, eller datamaskinen din ikke oppdager det i det hele tatt, ville jeg ikke fortsatt å rote med gratisverktøy. Det er punktet hvor jeg ville stoppet og levert det til et gjenopprettingsverksted. Å presse et dårlig kort for hardt gjør noen ganger en dårlig situasjon verre.
Slutt å bruke kortet. Det er viktigere enn hvilken app du velger.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om det viktigste, ikke ta ett eneste bilde til. Jeg er litt uenig i å starte med gratisgrensen hvis disse bildene betyr mye. Hvis Nikon-kameraet ditt tar NEF, går 100 MB fort. Én RAW-fil fra mange Nikon-kameraer er 20 til 50 MB, noen ganger mer. Du når grensen veldig raskt.
Mitt valg er Disk Drill hvis kortet fortsatt monteres fint på datamaskinen din. Det håndterer SD-kort godt, forhåndsviser funne bilder, og gjør en bedre jobb med blandede bildesett enn mange gamle gratisverktøy. JPEG, NEF, MOV, MP4, alt i ett skann. Forhåndsvisning er nøkkeldelen, fordi filnavn ofte kommer tilbake feil etter sletting.
Det jeg ville gjort annerledes. Lag først et byte-for-byte-bilde av SD-kortet, og skann deretter bildet, ikke kortet. Færre lesinger på det originale mediet. Bedre hvis kortet begynner å oppføre seg ustabilt. Noen gjenopprettingsapper støtter denne arbeidsflyten, og det redder deg hvis kortet forverres midt under skanningen.
Hvis kortet ber om formatering, ikke gjør det. Hvis Windows gir tilfeldige lesefeil, hopp over programvare og gå til et laboratorium.
Hvis du vil ha flere brukererfaringer før du velger et verktøy, har denne tråden en grei diskusjon om programvare for bildegjenoppretting fra fotografer, beste anbefalinger for programvare til bildegjenoppretting fra Reddit-fotografer.
Kortversjon:
Disk Drill for enklest gjenoppretting og forhåndsvisning.
PhotoRec hvis du vil ha gratis og ikke bryr deg om filnavn.
Gjenopprettingslaboratorium hvis kortet er ustabilt eller uleselig.
Jeg vil legge til én ting som @mikeappsreviewer og @suenodelbosque bare så vidt var inne på: sjekk om bildene faktisk ble slettet av kameraet, eller bare skjult bak et skadet filsystem. Det avgjør hvilket verktøy som fungerer best.
Hvis kortet fortsatt viser normal kapasitet og monteres uten problemer, ville jeg prøvd R-Studio eller UFS Explorer før jeg gikk rett til de vanlige gratisalternativene. De er mindre nybegynnervennlige enn Disk Drill, ja, men de kan være bedre når Nikon SD-kortet har katalogskade og du vil ha en sjanse til å gjenopprette den opprinnelige mappestrukturen i stedet for bare utpakkede bildefragmenter. Ved vanlig utilsiktet sletting er Disk Drill fortsatt sannsynligvis det enkleste valget fordi forhåndsvisningsfunksjonen sparer tid, spesielt hvis du har en blanding av JPG + NEF.
En liten uenighet: PhotoRec er greit, men jeg ville ikke kalt det mitt førstevalg for kamerabilder med mindre du er blakk eller desperat. Det gjenoppretter etter filsignatur, noe som er flott for å få noe tilbake, men ikke alltid like bra for å få opptaket ditt tilbake på en ryddig måte.
Dessuten, hvis Nikon-kameraet ditt skriver til to spor og du på et tidspunkt hadde sikkerhetskopiopptak aktivert, sjekk det andre kortet. Høres opplagt ut, men panikk gjør at folk overser opplagte ting.
Hvis du vil ha en grei visuell oversikt over verktøy, er dette en mer klikkvennlig gjennomgang av programvare for gjenoppretting av SD-kort: se den beste programvaren for gjenoppretting av SD-kort for slettede bilder
Min faktiske rekkefølge:
- Slutt å bruke kortet
- Prøv skrivebeskyttet tilgang via en kortleser
- Hvis det er stabilt, skann med Disk Drill
- Hvis filsystemet ser ødelagt ut, vurder R-Studio
- Hvis kortet er ustabilt, lag et image av det først eller slutt å rote med det
Hvis bildene er uerstattelige og kortet oppfører seg merkelig, er programvare-roulette ærlig talt noen ganger den dyre feilen.