Gjenopprette slettede videoer fra SD-kort etter en mislykket overføring?

En videooverføring fra SD-kortet mitt til datamaskinen min mislyktes, og nå mangler flere viktige videoer fra kortet. Jeg prøver å finne ut om filene ble slettet, korrupte eller bare ikke vises, og jeg trenger hjelp med den beste måten å gjenopprette dem trygt på uten å gjøre situasjonen verre.

Å miste en video du trengte føles dårlig hver eneste gang. Jeg har gjort det én gang med et klipp fra en tur, én gang med arbeidsopptak, og begge gangene var den første feilen panikk. Hvis videoen din forsvant fordi du slettet den, formaterte kortet, eller kameraet begynte å gi kortfeil, er den første oppgaven enkel. Slutt å røre kortet.

Slettede opptak blir ofte liggende på kortet til nye data havner oppå dem. Så hvis du slutter å bruke det raskt, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Første ting, ta ut kortet

Ta minnekortet ut av kameraet med en gang.

Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke formater det. Hver ny skriving kutter i det du fortsatt kan gjenopprette.

Og ja, jeg vet at det føles enklere å koble kameraet til med USB. Jeg har prøvd det før. En egen kortleser er vanligvis det tryggere valget for gjenoppretting.

Sjekk om datamaskinen din fortsatt ser det

Sett kortet i en kortleser og koble det til datamaskinen.

Hvis Windows ser kortet i det hele tatt, selv om det vises som RAW, Ikke allokert, eller ber deg om å formatere det, har gjenopprettingsprogramvare fortsatt noe å jobbe med.

Hvis det ikke vises i Filutforsker, åpne Diskbehandling og se der. Jeg har hatt kort som manglet i Filutforsker, men som fortsatt var oppført i Diskbehandling, og det var nok til å skanne dem.

Bruk et verktøy laget for video, ikke et laget for kontorfiler

Det er her folk ofte går seg vill.

Mange gjenopprettingsapper fungerer fint med JPG-er og Word-dokumenter, og så faller de sammen med kameraopptak. Video fra kameraer, droner, dashbordkameraer og actionkameraer blir ofte delt opp i mange fragmenter over hele kortet. Gamle skannemetoder overser biter eller bygger filen feil opp igjen, så du ender opp med ødelagte klipp, halve klipp eller filer som ser fine ut helt til avspillingen stopper etter 11 sekunder.

Det som fungerte bedre for meg var Disk Drill.

Grunnen til at jeg brukte det var modusen Advanced Camera Recovery. Den er laget for fragmentert kameravideo. I stedet for å hente filhodet og håpe på det beste, prøver den å sortere videobitene tilbake i riktig rekkefølge. På ting som GoPro-, DJI-, Sony-, Canon-, Nikon-, Insta360- og dashbordkameraopptak betyr dette mye mer enn folk tror.

Den grunnleggende gjenopprettingsflyten

Her er den korte versjonen jeg fulgte:

1. Installer Disk Drill.
  2. Koble til det originale SD-kortet med en kortleser.
  3. Åpne Disk Drill.
  4. Velg kortet fra enhetslisten, trykk på Search for lost data, og velg deretter Advanced Camera Recovery.
  5. La skanningen bli ferdig. Ikke stopp den tidlig med mindre kortet begynner å oppføre seg rart.
  6. Forhåndsvis det som dukker opp.
  7. Gjenopprett filene til en annen disk.

Den siste delen er viktig. Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på det samme minnekortet. Lagre dem på PC-en, en ekstern SSD eller noe annet.

Når programvare fortsatt gir mening

Gjør-det-selv-gjenoppretting fungerer vanligvis best når problemet er logisk, ikke fysisk. Ting som:

• utilsiktet sletting
  • hurtigformatering
  • filsystemkorrupsjon
  • et kort som blir RAW
  • manglende filer etter en kamerafeil

Jeg har sett programvare gjenopprette opptak i slike tilfeller selv når kortet så ganske ødelagt ut utenfra.

Når du bør stoppe og sende det til et laboratorium

Det kommer et punkt der det å prøve flere ting selv begynner å skade sjansene dine.

Jeg ville stoppet og brukt en gjenopprettingstjeneste hvis noe av dette skjer:

1. Kortet har synlig fysisk skade.
  2. Det blir fort varmt når det kobles til.
  3. Datamaskinen oppdager det aldri i det hele tatt.
  4. Det fortsetter å koble fra under skanninger.
  5. Kameraet rapporterer feil på maskinvarenivå.
  6. Opptakene har pengeverdi eller kundeverdi, og du har ikke råd til å ta en dårlig sjanse.

På det stadiet er gjentatte hjemmeforsøk slik folk gjør et dårlig kort verre. Et laboratorium kan ha utstyr for direkte chiptilgang og hente ut data på måter vanlig programvare ikke klarer.

Hva jeg ville gjort, i rekkefølge

Hvis du vil ha den enkle versjonen uten tull:

1. Slutt å bruke kortet.
  2. Ta det ut av kameraet.
  3. Bruk en kortleser, ikke kameraets USB-port.
  4. Sjekk Filutforsker, deretter Diskbehandling.
  5. Hvis kortet blir oppdaget, skann det med programvare bygget for videogjenoppretting.
  6. Gjenopprett til en annen disk.
  7. Hvis kortet er ustabilt, varmt, usynlig eller fysisk skadet, stopp der.

Den rekkefølgen reddet meg fra å gjøre de vanlige dumme tingene. Det viktigste er fart, og deretter tilbakeholdenhet. Når du først begynner å skrive nye data til kortet, går det fort nedover.

Begynn med de enkle kontrollene før du antar at videoene er borte.

Hvis overføringen mislyktes, kan filene dine fortsatt ligge på kortet, men være skjult, omdøpt eller plassert i en skadet mappestruktur. Jeg ville først satt SD-kortet i en kortleser og deretter sjekket det på en annen datamaskin hvis du har en. Slå også på visning av skjulte filer i Filutforsker. Jeg har sett at DCIM-mapper ser tomme ut når indeksen har blitt ødelagt.

Ett punkt der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer: Jeg ville kopiert hele det synlige innholdet på kortet til PC-en din først hvis kortet fortsatt leses stabilt. Gjør det én gang. Ingen dra-og-slipp av filer, ingen klipp-og-lim inn. En enkel skrivebeskyttet kopi gir deg et tryggere arbeidssett hvis kortet begynner å feile senere.

Deretter bør du kontrollere kortet forsiktig med CHKDSK. Jeg vet at noen misliker å foreslå det, og for et døende kort er jeg enig, hopp over det. Men hvis kortet er stabilt og Windows ser et filsystem, har chkdsk /f tidligere gjenopprettet tapte katalogoppføringer for meg. Det gjenoppretter ikke slettede klipp særlig godt, men noen ganger får det manglende filer til å dukke opp igjen. Hvis kortet vises som RAW, ikke gjør dette.

Hvis videoene ble slettet eller filtabellen er skadet, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av videoer fra SD-kort. Jeg ville brukt det etter synlighetssjekkene, ikke som første steg. Skann kortet, forhåndsvis det som kan åpnes, og gjenopprett deretter til harddisken din.

Se også etter disse tegnene:

1. Filer vises som 0 KB, det peker på korrupsjon.
  2. Brukt plass på kortet virker fortsatt høy, filene kan være skjulte eller foreldreløse.
  3. Kameraet spiller av klipp, men PC-en gjør det ikke, da er problemet ofte mappestrukturen eller kodekhåndtering.
  4. PC-en ber om formatering, filsystemet er skadet.

Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, dekker denne YouTube-guiden for gjenoppretting av SD-kortvideo etter en mislykket overføring de vanlige kontrollene og gjenopprettingsflyten ganske godt.

Det viktigste er å slutte å bruke kortet nå. Hver nye skriving senker sjansene dine litt.

Jeg ville håndtert dette litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @sterrenkijker.

Før du kjører noe som kan ‘fikse’ kortet, lag først et byte-for-byte-bilde av SD-kortet hvis datamaskinen din fortsatt oppdager det. Det gir deg én frossen kopi å jobbe fra, noe som er mye tryggere enn å eksperimentere på det originale mediet. På Windows kan USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool gjøre det. På Mac/Linux, bruk dd eller ddrescue hvis kortet er ustabilt. Hvis kortet begynner å dø midt i skanningen, vil du ønske at du gjorde dette først.

Sammenlign så noen ting:

1. Ser den brukte plassen på kortet fortsatt omtrent lik ut?
  2. Er de manglende videoene bare borte på PC-en, men fortsatt synlige i kameraet?
  3. Kanskje overføringsappen ‘flyttet’ filer i stedet for å kopiere dem?

Det siste rammer flere enn man skulle tro. Noen importverktøy fjerner kildeklipp etter overføring, og hvis overføringen krasjet halvveis, kan du ende opp med manglende filer på begge sider. Superirriterende.

Ett sted jeg er litt uenig med CHKDSK-idéen: Jeg ville unngått det med mindre filene tydeligvis bare er skjult av katalogskade og du allerede har laget et bilde av kortet. CHKDSK kan ‘rydde opp’ i et filsystem på måter som ikke alltid er nyttige for mediegjenoppretting.

Sjekk også datamaskinen din først:

• søk direkte etter videofilendelsene: .mp4, .mov, .mts, .avi
  • sjekk importmappen, midlertidige mapper og Papirkurven
  • se etter rare filnavn eller delvise filer med riktig dato/klokkeslett

Hvis kortbildet er laget og originalene fortsatt ikke er synlige, så ja, Disk Drill er et rimelig neste steg for videogjenoppretting fra SD-kort. Jeg ville skannet bildefilen hvis mulig, ikke det aktive kortet. Det reduserer risikoen litt.

Hvis gjenopprettede filer ikke vil spilles av, prøv VLC før du antar at de er døde. VLC åpner mange halvveis ødelagte klipp som andre avspillere avviser.

Denne tråden handler også i bunn og grunn om gjenoppretting av slettede videoer fra et SD-kort etter en mislykket overføring, så den er også verdt å lese hvis du vil ha flere eksempler på hva folk opplevde etter et krasj under overføring.

Jeg er enig med @cazadordeestrellas i én ting: å lage et image først er det tryggeste trekket hvis kortet er det minste ustabilt. Jeg er mindre overbevist om CHKDSK enn @sterrenkijker med mindre du allerede har et fullstendig image, fordi å reparere et filsystem kan gjøre senere gjenoppretting mer rotete.

En ekstra sjekk jeg ville lagt til: se på kortet i kameraet ditt igjen. Hvis miniatyrbilder fortsatt vises der, er det mulig at klippene ikke er slettet i det hele tatt. Noen ganger sliter PC-en bare med mappeindeksen eller den nøyaktige codec/container-varianten.

Hvis du skal skanne, bruk Disk Drill på imaget eller kortet i skrivebeskyttet modus.

Fordeler med Disk Drill:

• bra med SD-kort
  • forhåndsviser gjenopprettbare videoer
  • enkelt nok hvis du er stresset
  • kan finne slettede samt tapte partisjoner/filoppføringer

Ulemper:

• dypskanninger kan ta en stund
  • videogjenoppretting er ikke garantert hvis klippene ble overskrevet
  • forhåndsvisning betyr ikke alltid at eksporten blir fullt avspillbar
  • betalte gjenopprettingsbegrensninger har betydning avhengig av versjon

Test også gjenopprettede klipp i VLC før du erklærer dem døde. Noen korrupte filer er bare kresne i vanlige avspillere.

Så rekkefølgen min ville vært: sjekk i kameraet, lag et image av kortet, kontroller brukt plass, og skann deretter med Disk Drill først etter det.