Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer på min Mac og tømte Papirkurven, før jeg opdagede, hvad der manglede. Jeg har brug for pålidelig datagendannelsessoftware til Mac, som kan gendanne dokumenter og billeder uden at forårsage yderligere datatab. Leder efter reelle anbefalinger til den bedste datagendannelsessoftware til Mac lige nu.
Mac-gendannelsesting, som jeg blev ved med at vende tilbage til
Jeg prøvede en bunke Mac-apps til datagendannelse i løbet af de sidste par år. Jeg endte stadig med at henvise de fleste til Disk Drill. Ikke fordi det vinder i hver eneste situation. Det gør det ikke. Jeg blev ved med at bruge det, fordi det rammer en nyttig mellemvej. Gendannelsesraten var god nok til reelle rodede situationer, layoutet modarbejdede mig ikke, og det fungerede godt på nyere Macs.
Mange gendannelsesapps går i én af to retninger. De føles enten skrabede og svage, eller også smider de dig ind på en skærm fuld af indstillinger uden nogen enkel forklaring. Disk Drill ligger mellem de to.
Hvad der skilte sig ud for mig
Det føles bygget til macOS i stedet for at være porteret over som en eftertanke. Jeg lagde mærke til nogle få ting med det samme:
- Det håndterer APFS ordentligt.
- Det kører fint på Apple Silicon.
- Det læser eksterne SSD’er, SD-kort, USB-drev og Time Machine-diskenheder uden det store drama.
- Filforhåndsvisningen var nyttig, ikke falsk nyttig.
- Det inkluderer værktøjer til backup og disk images, hvilket betød noget på ustabile drev.
Jeg havde en APFS-diskenhed, der gik i stykker, efter at et eksternt kabinet begyndte at falde ud. Nogle værktøjer så næsten ingenting. Disk Drill trak en pæn del af biblioteket ud og gav mig forhåndsvisninger før gendannelse, hvilket sparede tid og gætteri.
Hvorfor jeg blev ved med at have det i rotation
Her er den korte version:
- Solide resultater på slettede filer og formaterede drev
- Forhåndsvisninger, jeg kunne stole på før gendannelse
- Indbygget imaging til ustabile diske
- God understøttelse af foto- og videoformater, inklusive RAW-filer
- Lettere at arbejde med end de fleste af de tungere gendannelsesapps
Andre Mac-gendannelsesværktøjer, jeg stadig ville bruge tid på
Den bedste mulighed ændrer sig med opgaven. Jeg ville ikke lade som om én app passer til alle fejl.
PhotoRec
Gratis, grim, effektiv. Jeg brugte det et par gange på beskadigede SD-kort og ødelagte filsystemer. Det fandt mere, end jeg forventede. Prisen er organisering. Du mister normalt de oprindelige filnavne og mappestrukturen, så du får en bunke gendannede filer smidt ud som vasketøj på gulvet. Stadig det værd, når alternativet er nul filer.
iBoysoft Data Recovery
Denne føltes lettere for nyere brugere. APFS-understøttelsen virkede rimelig i mine tests, og arbejdsgangen var enkel nok, hvis du ikke vil bruge en time på at læse menuer. Min anke var abonnementsmodellen. Jeg kan ikke lide at betale løbende gebyrer for et værktøj, jeg måske kun får brug for én gang efter en dårlig dag.
Data Rescue
Ældre værktøj, stadig nyttigt i nogle tilfælde. Jeg ville ikke række ud efter det som det første hver gang, men jeg har set det klare sig fint på eksterne drev og mindre rodede gendannelsesopgaver. Hvis problemet er ligetil, har det stadig sin plads.
Den del folk roder med
Den største fejl sker, før scanningen overhovedet starter. Når filer først er forsvundet, så stop med at bruge drevet.
Jeg mener det. Bliv ikke ved med at gemme ting på det. Installer ikke apps på det. Bliv ikke ved med at genstarte og rode rundt, hvis du har en anden mulighed. På SSD’er gør TRIM dette værre. Slettede data på moderne Macs kan forsvinde hurtigt, for altid.
Hvad jeg ville gøre først
- Installer gendannelsesappen på et andet drev, hvis du har et
- Gendan de gendannede filer til et andet drev, ikke tilbage på den samme disk
- Klon ustabile drev, før du kører gentagne scanninger
- Spring tilfældige reparationsværktøjer over, indtil dine filer er sikre
Jeg har set gendannelser mislykkes, fordi personen blev ved med at bruge Mac’en, som om intet var sket, i endnu en dag eller to. På det tidspunkt havde drevet overskrevet nok blokke til at gøre gendannelse meget sværere, eller helt umulig.
Mit enkle svar
Hvis nogen ville have én anbefaling med mindst muligt drama til Mac-gendannelse, ville jeg stadig sige Disk Drill.
Hvis du kender din vej rundt i gendannelsesværktøjer, eller du har med et mærkeligt tilfælde at gøre, passer en af de andre måske bedre. Men for de fleste, der prøver at få filer tilbage uden at gøre det til et weekendprojekt, er Disk Drill den, jeg blev ved med at vende tilbage til.
Hvis filerne lå på din interne Mac SSD, betyder tiden mere end mærkenavne. Stop med at skrive til det drev. TRIM på Apple SSD’er sletter slettede blokke hurtigt, så chancen for gendannelse falder for hvert minut, du fortsætter med at bruge det.
Mit valg er Disk Drill til dette tilfælde. Ikke fordi det vinder alle tests, og jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt, jeg ville ikke længere kalde det mellemløsningen. På Mac er det et af de mere sikre første forsøg, fordi forhåndsvisningen er solid, og scanningsforløbet er svært at gøre forkert. Det betyder noget, når du allerede har tømt Papirkurv og ikke ønsker at begå endnu en fejl.
Kort liste:
- Disk Drill, bedste førstevalg til slettede dokumenter og billeder på macOS
- R-Studio, stærkere til avancerede tilfælde, sværere brugerflade
- PhotoRec, gratis, rodede filnavne, værktøj som sidste udvej
Gør dette:
- Installer appen på et eksternt drev
- Scan Mac-drevet i skrivebeskyttet tilstand, hvis det tilbydes
- Gendan til et andet drev, ikke det samme
- Hvis drevet virker ustabilt, så opret først et image af det
Hvis du vil have en hurtig gennemgang, er denne videoguide til det bedste Mac-gendannelsessoftware let at følge.
Hvis Time Machine var slået til, så tjek snapshots først. Folk springer alt for ofte det trin over.
Tømning af papirkurven på en Mac er ikke automatisk game over, men jeg ville være lidt mindre afslappet end @mikeappsreviewer og @codecrafter, hvis filerne lå på den interne SSD. På moderne Mac-computere kan TRIM få slettede dokumenter og fotos til at forsvinde hurtigere, end folk tror, så den bedste software afhænger også af, hvor filerne lå.
Min vurdering:
-
Hvis det var det interne Mac-drev
- prøv gendannelse med det samme
- stop med at bruge Mac’en så meget som muligt
- hvis du har en anden Mac, så opret et bootbart eksternt drev eller arbejd fra ekstern lagring
-
Hvis det var et SD-kort, USB-drev eller en ekstern HDD/SSD
- dine chancer er som regel bedre
- softwarebaseret gendannelse er langt mere realistisk
Når det gælder software, er Disk Drill stadig den første, jeg ville prøve til Mac-datagendannelse, mest fordi den er mindre tilbøjelig til at gøre en dårlig situation værre for en almindelig bruger. Grunden til, at jeg rangerer den højt, er ikke kun scanningens resultater, men også at den lader dig gennemgå, hvad den fandt, på en ret fornuftig måde før gendannelse. Det betyder meget for dokumenter og fotobiblioteker.
Her er jeg lidt uenig med de andre: Jeg ville ikke gå direkte til PhotoRec, medmindre du har accepteret kaos. Det er kraftfuldt, ja, men for blandede personlige filer kan det gøre gendannelse til et sorteringsmareridt. Fantastisk til gendan alt muligt, ikke fantastisk til jeg har brug for disse familiefotos og skatte-PDF’er inden i aften.
Inden du køber noget, så tjek også:
- iCloud Drive nyligt slettet
- Fotos-appen nyligt slettet
- Time Machine
- lokale snapshots, hvis Time Machine var aktiveret tidligere
Denne Apple-tråd er faktisk værd at skimme for idéer til backup og filgendannelse:
Apple-forumtips til gendannelse af slettede filer på Mac
Kort version: Disk Drill er sandsynligvis dit bedste første forsøg, især til slettede dokumenter og fotos på macOS. Hvis drevet fejler fysisk, så spring gør det selv-heltetingene over og lav først et image af det, fordi gentagne scanninger kan gøre tingene værre.