Een video-overdracht van mijn SD-kaart naar mijn computer is mislukt, en nu ontbreken er verschillende belangrijke video’s op de kaart. Ik probeer uit te zoeken of de bestanden zijn verwijderd, beschadigd of gewoon niet worden weergegeven, en ik heb hulp nodig bij de beste manier om ze veilig te herstellen zonder de situatie te verergeren.
Elke keer voelt het rot als je een video kwijtraakt die je nodig had. Ik heb het een keer meegemaakt met een reisclip en een keer met werkbeelden, en beide keren was de eerste fout paniek. Als je video verdwenen is omdat je hem hebt verwijderd, de kaart hebt geformatteerd, of je camera kaartfouten begon te geven, is de eerste taak simpel. Stop met de kaart aan te raken.
Verwijderde beelden blijven vaak op de kaart staan totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Dus als je hem snel niet meer gebruikt, zijn je kansen nog steeds redelijk.
Haal eerst de kaart eruit
Haal de geheugenkaart meteen uit de camera.
Neem geen nieuwe video op. Maak geen foto’s. Formatteer hem niet. Elke nieuwe schrijfactie verkleint wat je mogelijk nog kunt herstellen.
En ja, ik weet dat de camera via USB aansluiten makkelijker voelt. Dat heb ik eerder ook geprobeerd. Een aparte kaartlezer is meestal de veiligere keuze voor herstel.
Controleer of je computer hem nog ziet
Stop de kaart in een kaartlezer en verbind die met je computer.
Als Windows de kaart überhaupt ziet, zelfs als die als RAW of Niet-toegewezen verschijnt, of je wordt gevraagd hem te formatteren, dan heeft herstelsoftware nog iets om mee te werken.
Als hij niet in Verkenner verschijnt, open dan Schijfbeheer en kijk daar. Ik heb kaarten gehad die niet in Verkenner verschenen maar wel in Schijfbeheer stonden, en dat was genoeg om ze te scannen.
Gebruik een tool die voor video is gemaakt, niet voor kantoordocumenten
Hier gaat het vaak mis.
Veel herstelapps doen het prima met JPG’s en Word-documenten, en vallen daarna door de mand bij camerabeelden. Video van camera’s, drones, dashcams en actioncams wordt vaak in heel veel fragmenten over de kaart verspreid. Oude scanmethodes missen stukken of bouwen het bestand verkeerd opnieuw op, waardoor je kapotte clips, halve clips of bestanden krijgt die er goed uitzien totdat de weergave na 11 seconden stopt.
Wat voor mij beter werkte, was Disk Drill.
De reden dat ik het probeerde, was de modus Advanced Camera Recovery. Die is gebouwd voor gefragmenteerde cameravideo. In plaats van alleen de bestandsheader te pakken en op het beste te hopen, probeert het videostukken weer in de juiste volgorde te zetten. Bij beelden van dingen als GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Insta360 en dashcams is dit veel belangrijker dan mensen denken.
De basisstappen voor herstel
Hier is de korte versie die ik volgde:
- Installeer Disk Drill.
- Sluit de originele SD-kaart aan met een kaartlezer.
- Open Disk Drill.
- Kies de kaart uit de apparatenlijst, klik op Search for lost data en kies daarna Advanced Camera Recovery.
- Laat de scan afronden. Stop hem niet vroegtijdig tenzij de kaart zich raar begint te gedragen.
- Bekijk een voorbeeld van wat er verschijnt.
- Herstel de bestanden naar een andere schijf.
Dat laatste is belangrijk. Sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde geheugenkaart op. Sla ze op je pc op, op een externe SSD, of ergens anders.
Wanneer software nog steeds zinvol is
Doe-het-zelf-herstel werkt meestal het best wanneer het probleem logisch is, niet fysiek. Dingen zoals:
- per ongeluk verwijderen
- snel formatteren
- bestandssysteemcorruptie
- een kaart die RAW wordt
- ontbrekende bestanden na een camerafout
Ik heb software in die gevallen beelden zien herstellen, zelfs wanneer de kaart er van buiten behoorlijk verloren uitzag.
Wanneer je moet stoppen en het naar een lab moet sturen
Er komt een punt waarop zelf meer proberen je kansen begint te schaden.
Ik zou stoppen en voor een hersteldienst kiezen als een van deze dingen gebeurt:
- De kaart heeft zichtbare fysieke schade.
- Hij wordt snel heet wanneer hij wordt aangesloten.
- De computer detecteert hem helemaal niet.
- Hij blijft tijdens scans de verbinding verbreken.
- De camera meldt hardwarefouten.
- De beelden hebben financiële waarde of klantwaarde, en je kunt je geen slechte gok veroorloven.
In dat stadium maken herhaalde thuispogingen een slechte kaart alleen maar erger. Een lab heeft mogelijk apparatuur met directe chiptoegang en kan data op manieren ophalen die normale software niet kan.
Wat ik in volgorde zou doen
Als je de no-nonsense versie wilt:
- Stop met het gebruiken van de kaart.
- Haal hem uit de camera.
- Gebruik een kaartlezer, niet de USB-poort van de camera.
- Controleer Verkenner en daarna Schijfbeheer.
- Als de kaart wordt gedetecteerd, scan hem dan met software die voor videoherstel is gebouwd.
- Herstel naar een andere schijf.
- Als de kaart instabiel is, heet wordt, onzichtbaar is of fysiek beschadigd is, stop dan daar.
Die volgorde heeft me ervan weerhouden de gebruikelijke domme dingen te doen. Het belangrijkste is snelheid, en daarna terughoudendheid. Zodra je nieuwe data naar de kaart begint te schrijven, gaat het snel bergafwaarts.
Begin met de eenvoudige controles voordat je aanneemt dat de video’s weg zijn.
Als de overdracht is mislukt, staan je bestanden mogelijk nog steeds op de kaart, maar zijn ze verborgen, hernoemd of terechtgekomen in een beschadigde mapstructuur. Ik zou eerst de SD-kaart in een kaartlezer plaatsen en die daarna op een tweede computer controleren als je die hebt. Zet ook verborgen bestanden aan in Verkenner. Ik heb DCIM-mappen leeg zien lijken wanneer de index beschadigd was.
Op één punt wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer: ik zou eerst de volledige zichtbare inhoud van de kaart naar je pc kopiëren als de kaart nog stabiel gelezen kan worden. Doe het één keer. Geen bestanden verslepen, geen knippen en plakken. Een gewone alleen-lezen-kopie geeft je een veiligere werkset als de kaart later begint uit te vallen.
Controleer de kaart daarna voorzichtig met CHKDSK. Ik weet dat sommige mensen het haten als dit wordt aangeraden, en bij een stervende kaart ben ik het daarmee eens, sla het dan over. Maar als de kaart stabiel is en Windows een bestandssysteem ziet, heeft chkdsk /f voor mij eerder verloren mapvermeldingen hersteld. Verwijderde clips herstelt het niet goed, maar soms zorgt het ervoor dat ontbrekende bestanden weer zichtbaar worden. Als de kaart als RAW wordt weergegeven, doe dit dan niet.
Als de video’s zijn verwijderd of de bestandstabel beschadigd is, is Disk Drill een goede keuze voor videorecovery van een SD-kaart. Ik zou het gebruiken na de zichtbaarheidscontroles, niet als eerste stap. Scan de kaart, bekijk in de preview wat geopend kan worden en herstel daarna naar je harde schijf.
Controleer ook op deze signalen:
- Bestanden tonen 0 KB, dat wijst op corruptie.
- De gebruikte ruimte op de kaart lijkt nog steeds groot, bestanden kunnen verborgen of verweesd zijn.
- De camera speelt clips af, maar de pc niet, dan zit het probleem vaak in de mapstructuur of codecverwerking.
- De pc vraagt om te formatteren, het bestandssysteem is beschadigd.
Als je een visuele walkthrough wilt, behandelt deze YouTube-gids voor herstel van SD-kaartvideo’s na een mislukte overdracht de gebruikelijke controles en herstelstappen behoorlijk goed.
Belangrijkste punt: gebruik de kaart nu niet meer. Elke nieuwe schrijfactie verlaagt je kans een beetje.
Ik zou dit net iets anders aanpakken dan @mikeappsreviewer en @sterrenkijker.
Voordat je iets uitvoert dat de kaart mogelijk kan ‘repareren’, maak eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart als je computer die nog steeds detecteert. Dan heb je één bevroren kopie om mee te werken, wat veel veiliger is dan experimenteren op het originele medium. Op Windows kunnen USB Image Tool of HDD Raw Copy Tool dit doen. Op Mac/Linux gebruik je dd of ddrescue als de kaart instabiel is. Als de kaart halverwege een scan begint uit te vallen, zul je willen dat je dit eerst hebt gedaan.
Vergelijk daarna een paar dingen:
- Ziet de gebruikte ruimte op de kaart er nog ongeveer hetzelfde uit?
- Ontbreken de video’s alleen op de pc, maar zijn ze nog wel zichtbaar in de camera?
- Heeft de overdrachtsapp de bestanden misschien ‘verplaatst’ in plaats van gekopieerd?
Dat laatste overkomt mensen vaker dan ze denken. Sommige importtools verwijderen bronclips na de overdracht, en als de overdracht halverwege crashte, kun je eindigen met ontbrekende bestanden aan beide kanten. Superirritant.
Op één punt ben ik het niet helemaal eens met het CHKDSK-idee: ik zou dat vermijden tenzij de bestanden duidelijk alleen verborgen zijn door mapschade en je al een image van de kaart hebt gemaakt. CHKDSK kan een bestandssysteem ‘opschonen’ op manieren die niet altijd handig zijn voor herstel van mediabestanden.
Controleer ook eerst je computer:
- zoek direct op de videobestandsextensies: .mp4, .mov, .mts, .avi
- controleer de importmap, tijdelijke mappen en de Prullenbak
- zoek naar vreemde bestandsnamen of gedeeltelijke bestanden met de juiste datum/tijd
Als de kaartimage is gemaakt en de originelen nog steeds niet zichtbaar zijn, dan is Disk Drill inderdaad een redelijke volgende stap voor herstel van SD-kaartvideo’s. Ik zou indien mogelijk het imagebestand scannen, niet de live kaart. Dat vermindert het risico een beetje.
Als herstelde bestanden niet afspelen, probeer dan VLC voordat je ervan uitgaat dat ze verloren zijn. VLC opent veel half kapotte clips die andere spelers weigeren.
Deze thread gaat trouwens in feite over verwijderde video’s herstellen van een SD-kaart na een mislukte overdracht, dus die is ook het lezen waard als je meer voorbeelden wilt van wat mensen zagen na een gecrashte overdracht.
Ik ben het met @cazadordeestrellas over één ding eens: eerst een image maken is de veiligste zet als de kaart ook maar een beetje instabiel is. Ik ben minder overtuigd van CHKDSK dan @sterrenkijker, tenzij je al een volledige image hebt, omdat het repareren van een bestandssysteem later herstel rommeliger kan maken.
Eén extra controle die ik zou toevoegen: bekijk de kaart opnieuw in je camera. Als miniaturen daar nog steeds verschijnen, zijn de clips mogelijk helemaal niet verwijderd. Soms verslikt de pc zich gewoon in de mapindex of de exacte codec-/containervariant.
Als je wel scant, gebruik Disk Drill dan op de image of op de kaart in alleen-lezenmodus.
Voordelen van Disk Drill:
- goed met SD-kaarten
- geeft voorbeelden van herstelbare video’s weer
- eenvoudig genoeg als je gestrest bent
- kan verwijderde én verloren partities/bestandsrecords vinden
Nadelen:
- diepe scans kunnen even duren
- videoherstel is niet gegarandeerd als clips zijn overschreven
- een voorbeeld betekent niet altijd dat de export volledig afspeelbaar is
- betaalde herstelbeperkingen zijn afhankelijk van de versie
Test herstelde clips ook in VLC voordat je ze als verloren bestempelt. Sommige corrupte bestanden zijn in normale spelers gewoon kieskeurig.
Dus mijn volgorde zou zijn: controleer in de camera, maak een image van de kaart, bekijk de gebruikte ruimte en scan pas daarna met Disk Drill.