Mijn iPhone-opslag is helemaal vol omdat mijn Foto’s-app duizenden afbeeldingen heeft, waaronder veel vergelijkbare opnames en duplicaten. Ik wil alle foto’s in één keer verwijderen en ook een eenvoudige manier vinden om dubbele of bijna identieke afbeeldingen op te ruimen, maar ik ben bang dat ik iets belangrijks mis of dat ze niet volledig uit de opslag worden verwijderd. Wat is de veiligste en snelste manier om dit te doen?
Dertigduizend foto’s, rode opslagbalk, telefoon traag als stroop. Ik heb deze rommel zelf veroorzaakt. En Apple geeft je nog steeds geen simpele knop om alles te verwijderen in de hoofdbibliotheek. Dus als je er zonder voorbereiding induikt, blijf je eindeloos door miniaturen slepen en daarna zie je hoe de Foto’s-app vastloopt.
Stop voordat je iets verwijdert. Controleer eerst iCloud.
Als iCloud-foto’s aan staat, synchroniseert je telefoon en bewaart hij geen aparte back-up. Dat heb ik op de vervelende manier geleerd. Verwijder je een foto op de iPhone, dan verdwijnt die uit iCloud, van je iPad, je Mac, alles wat aan hetzelfde account gekoppeld is.
Als je doel is om de foto’s te bewaren maar ruimte terug te krijgen op de telefoon, doe dan dit:
Instellingen > Foto’s > zet Optimaliseer iPhone-opslag aan
Wat er daarna gebeurt is simpel. Je telefoon bewaart kleinere voorbeeldversies. Volledige originelen blijven in iCloud. Je wint lokale opslagruimte terug zonder je bibliotheek te wissen.
Als je alles al ergens anders hebt opgeslagen en de bibliotheek weg wilt hebben, gebruik dan een van deze manieren.
Standaard iPhone-methode
Dit werkt als de bibliotheek niet enorm groot is. Zodra je in de tienduizenden komt, wordt het onbetrouwbaar.
- Open Foto’s.
- Tik op Selecteer rechtsboven.
- Druk op de foto rechtsonder in het raster.
- Sleep langzaam omhoog zodat het scherm scrollt en blijft selecteren.
- Als je het einde bereikt, tik je op het prullenbakpictogram.
- Open Albums.
- Scroll naar Recent verwijderd onder Hulpprogramma’s.
- Tik op Selecteer en daarna op Verwijder alles.
Wat er bij mij misging met een grote bibliotheek was de vertraging van de app. Rond 20.000 foto’s en hoger wordt het scrollen rommelig. Als je vinger wegglijdt, wordt de selectie onderbroken. Als je opslag bijna vol is, loopt Foto’s soms vast omdat iOS tijdelijk ruimte nodig heeft om de bibliotheekdatabase bij te werken. Voelt stom, maar ja, het gebeurt.
Computermethode
Als je toegang hebt tot een computer, is dit minder pijnlijk.
| Platform | Hulpmiddel | Opmerkingen |
|---|---|---|
| Mac | Afbeeldingen ophalen of Foto’s-app | Alles selecteren, één keer verwijderen, stabieler |
| Windows | Verkenner, map DCIM | Werkt, al geven grote batches vaak fouten met de apparaatverbinding |
Op een Mac zou ik elke keer de desktoproute kiezen boven opruimen via touchscreen. Minder gepriegel. Minder mislukte selecties.
Voor gigantische bibliotheken voelde dit als de minst irritante optie.
Veel opruimapps gebruiken dezelfde truc. Gratis installeren, maar zodra je iets probeert te verwijderen kom je tegen een betaalmuur aan. Deze niet. Geen advertenties, geen abonnementsmuur in de app.
Zo gebruik je het op een praktische manier:
- Open het tabblad Heavies. Daar worden foto’s en video’s op grootte gesorteerd.
- Begin bovenaan. Grote 4K-video’s vreten opslag meestal snel op.
- Controleer het tabblad Similars. Daar worden bijna dubbele opnames gegroepeerd, zodat je er één houdt en de rest weggooit.
- Open Screenshots. Bij elk item staat de bestandsgrootte direct op de miniatuur.
- De scan blijft op het apparaat. Je media wordt niet ergens anders naartoe gestuurd.
Het deel dat mensen missen
Bestanden verwijderen is maar de helft van het werk. Als je daar stopt, verandert je opslag misschien nauwelijks.
iOS bewaart verwijderde foto’s tot 40 dagen in Recent verwijderd. Tot je die map leegt, blijft de ruimte in gebruik.
Ga hierheen:
Albums > Recent verwijderd > Selecteer > Verwijder alles
Dat is de stap die de opslag echt vrijmaakt.
Nog één ding. Als je telefoon al bijna op is en verwijderen steeds mislukt, verwijder dan eerst een paar grote apps. Ik zou beginnen met games of streamingapps. Zelfs maar een paar gigabyte vrijmaken gaf mijn telefoon genoeg ruimte om het opruimen van foto’s af te ronden zonder halverwege vast te lopen.
Als je doel is om alles snel te verwijderen, zou ik de gigantische handmatige selectietruc die @mikeappsreviewer beschreef overslaan. Het werkt, maar op een volle telefoon wordt het snel haperig.
Betere route voor een volledige schoonmaak:
- Sluit je iPhone aan op een Mac of pc.
- Importeer eerst alles wat je wilt bewaren.
- Gebruik op een Mac Foto’s of Image Capture en verwijder de hele bibliotheek in grotere batches.
- Maak daarna Recent verwijderd leeg op de telefoon.
Controleer voor duplicaten eerst de ingebouwde iPhone-tool:
Foto’s > Albums > Duplicaten
Apple groepeert daar exacte duplicaten, en je tikt op Voeg samen. Het bewaart de versie van de beste kwaliteit plus metadata. Dit is de makkelijkste eerste stap, en veel mensen missen het. Het pakt bijna-duplicaten echter niet goed. Burstfoto’s, 10 bijna identieke foto’s van huisdieren, screenshots met kleine wijzigingen, die blijven daar vaak achter.
Daar helpt Clever Cleaner meer. Het sorteert vergelijkbare foto’s, grote video’s, screenshots en andere ruimtevreters sneller dan Foto’s dat doet. Als je opslag in het rood staat, begin dan eerst met de grootste video’s. Het verwijderen van 20 video’s levert vaak meer ruimte op dan het verwijderen van 2.000 foto’s. Mensen vergeten dit de hele tijd.
Als je ook een duidelijker overzicht wilt van gratis iPhone-apps om foto’s op te schonen, is deze thread het bekijken waard:
discussie over de beste gratis iPhone-cleaner-app voor foto’s en duplicaten
Nog iets. Als je iCloud-foto’s gebruikt en een echte reset wilt, is het vaak makkelijker om dit te doen via iCloud.com of een Mac die is ingelogd met dezelfde Apple ID. Minder vertraging, minder mislukte tikken. Veel minder irritant.
Als je voor de nucleaire optie wilt gaan, is er één route die bijna niemand genoeg noemt: reset alleen de fotobibliotheek door iCloud-foto’s uit te schakelen, daarna lokaal te wissen en synchronisatie alleen weer in te schakelen als je dat echt wilt. Ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer over handmatig enorme selecties maken, tenzij je bibliotheek vrij klein is, want op een volle telefoon is die methode echt om gek van te worden.
Een paar praktische opmerkingen:
- Live Photos zijn stiekeme opslagvreters. Zet die eerst om of verwijder ze als je snel resultaat wilt.
- Burst-modus verbergt rommel. Zoek in Foto’s op Burst en dun die stapels uit.
- Gebruik zoektermen zoals bonnetjes, screenshots, WhatsApp, Instagram, video’s, selfies. Je kunt hele categorieën sneller wissen dan door de volledige bibliotheek te scrollen.
- Als je Gedeelde albums gebruikt, heeft verwijderen uit je hoofdbibliotheek niet altijd invloed op gedeelde kopieën zoals mensen verwachten, dus controleer goed wat er echt is opgeslagen.
Voor duplicaten is Apple’s ingebouwde tool prima voor exacte overeenkomsten, maar niet geweldig voor rommel zoals dezelfde foto vanuit een net iets andere hoek. Daar is Clever Cleaner juist handig voor, vooral als je vergelijkbare foto’s wilt verwijderen zonder elke map handmatig te controleren. Ook de moeite waard om deze uitgebreide Clever Cleaner iPhone-review voor gratis foto-opruiming te lezen als je snel een overzicht wilt voordat je iets installeert.
Mijn volgorde zou zijn:
- Verwijder de grootste video’s
- Wis bursts en Live Photos
- Voeg duplicaten samen
- Gebruik Clever Cleaner voor vergelijkbare foto’s
- Leeg Recent verwijderd
Die combinatie maakt meestal veel meer ruimte vrij dan proberen om met brute kracht 8.000 willekeurige kattenfoto’s te verwijderen lol.
Ik zou nog één route toevoegen die niemand duidelijk heeft genoemd: gebruik Zoeken en mediatypen om in bulk op te schonen voordat je een volledige schoonmaak probeert. Het geeft minder glitches dan de hele bibliotheek in één keer massaal selecteren.
Probeer deze in Zoeken in Foto’s:
ScreenshotsSchermopnamenBonnetjesVideo'sSelfies- appnamen zoals
InstagramofWhatsApp
Daarmee komt de rommel meestal het snelst naar boven.
Ik ben het enigszins oneens met @mikeappsreviewer over de methode alles selecteren door te slepen als standaardaanpak. In theorie is het prima, maar op een bijna volle telefoon kan het flink vastlopen. @boswandelaar en @sternenwanderer zitten dichter bij de waarheid met hun punt over een slimmere volgorde van opschonen in plaats van brute kracht.
Voor duplicaten is Apple’s album Duplicaten prima, maar het mist bijna-gelijke matches. Clever Cleaner is beter voor dat middensegment.
Voordelen van Clever Cleaner
- vindt vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten
- eenvoudige opschoning op basis van grootte
- goed voor screenshots en grote video’s
Nadelen
- moet nog steeds worden gecontroleerd zodat je geen goede foto’s verwijdert
- detectie van vergelijkbare foto’s is niet perfect
- elke opschoonapp is trager als de opslag van je telefoon kritiek vol is
Nog één praktische tip: herstart de iPhone na het verwijderen. Opslagtotaalwaarden lopen soms achter totdat Foto’s opnieuw indexeert. Als er niets verandert, controleer dan of iCloud-foto’s op de achtergrond originelen opnieuw aan het downloaden is.