Ik heb per ongeluk veel foto’s als Live Photos opgeslagen op mijn iPhone, en nu nemen ze extra ruimte in beslag en maken ze het lastiger om mijn bibliotheek te organiseren. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste manier om alle Live Photos om te zetten naar stilstaande foto’s zonder beeldkwaliteit of belangrijke fotodetails te verliezen.
Ik liep tegen precies dezelfde puinhoop aan. Mijn telefoon zag er prima uit, maar de opslag kelderde ineens, en de boosdoener bleken Live Photos te zijn. Die kleine bewegingsclips tellen snel op. Elke foto is een stilstaand beeld plus een korte video- en audioclip, waardoor de bestandsgrootte veel groter wordt dan bij een normale foto. Als je bibliotheek er een paar duizend heeft, wordt de verspilde ruimte al snel behoorlijk groot.
Ja, je kunt Live Photos achteraf omzetten naar gewone stilstaande foto’s nadat ze al zijn gemaakt. Het probleem is dat Apple’s ingebouwde manier nogal omslachtig is.
De ingebouwde iPhone-methode
Als je bij de Foto’s-app wilt blijven, is er een omweg. Open het album Live Photos, tik op Selecteer, kies de foto’s die je wilt, tik op het menu met de drie puntjes, kies daarna Dupliceer en vervolgens Dupliceer als stilstaande foto.
Hier komt het irritante deel. Dit vervangt de Live Photo niet. Het maakt een tweede bestand. Je opslag gaat dus eerst omhoog, niet omlaag. Daarna moet je nog steeds de originele Live-versies opzoeken, ze verwijderen en vervolgens Recent verwijderd leegmaken. Ik heb dit ooit gedaan met een grote bibliotheek en het was een eindeloos karwei.
De route via Opdrachten
Ik heb ook naar Opdrachten gekeken. Je kunt een automatisering instellen om Live Photos op te halen, ze om te zetten naar JPEG of PNG en ze weer in je bibliotheek op te slaan. Het werkt, soort van, maar het instellen kost tijd en je mist makkelijk een stap. Het verwijderen van de oude Live-bestanden komt vaak nog steeds op jou neer, dus het lost niet de hele workflow op.
Opruim-apps, wat makkelijker voelde
Voor een kleine batch is handmatig opruimen prima. Voor honderden? Geen kans. Ik zou een app gebruiken die hiervoor is gemaakt.
Wat voor mij het beste werkte, was Clever Cleaner. Die heeft een Live-sectie waarin de app die foto’s groepeert op datum of grootte. Ik tikte op Selecteer alles en daarna op Comprimeren. Op het label staat comprimeren, maar wat het bij mij deed, was het bewegende deel verwijderen en het stilstaande beeld behouden.
Het deel dat ik prettig vond, was de opruimflow. Na de verwerking vroeg de app of ik de originele Live-versies wilde verwijderen of ze nog even in de prullenbak van de app wilde laten staan. Ook liet de app zien hoeveel ruimte er zou worden vrijgemaakt voordat ik begon. Dat bespaarde me de speurtocht naar duplicaten die Apple’s methode veroorzaakt.
Hoe je voorkomt dat dit opnieuw gebeurt
Dit onderdeel heeft in iOS een vreemd benoemde instelling. Ga naar Instellingen > Camera > Bewaar instellingen en zet daar Live Photo aan. Wat je eigenlijk doet, is de camera vertellen dat hij je laatste keuze moet onthouden.
Open daarna Camera en tik op het gele Live Photo-pictogram, dat ding met de cirkels, zodat het uitgaat. Vanaf dat moment zou de telefoon moeten stoppen met het elke keer weer inschakelen.
Als je doel opslagruimte besparen is, dan is dit het belangrijkste punt. Apple’s standaardoptie maakt eerst een kopie en ruimt pas later op. Een opruim-app handelt beide stappen af met minder gedoe.
Ik zou Apple’s dubbele workflow overslaan. Het werkt, maar het is traag en rommelig. Ik ben ook niet dol op de Shortcuts-route die mensen noemen, waaronder @mikeappsreviewer, tenzij je het prettig vindt om automatiseringen voortdurend in de gaten te houden.
Beste oplossing met weinig moeite: exporteer de stilstaande opname uit de Live Photos in bulk op een Mac.
- Sluit je iPhone aan op een Mac.
- Open Image Capture of Foto’s.
- Importeer de Live Photos.
- Selecteer in Foto’s voor Mac de Live Photos en gebruik vervolgens Archief, Exporteer, Exporteer ongewijzigd origineel als je beide delen wilt, of exporteer bewerkte stilstaande beelden als JPEG.
- Importeer de JPEG-stilstaande beelden opnieuw in je bibliotheek.
- Verwijder de originele Live Photos van de iPhone.
- Maak Recent verwijderd leeg.
Het kost tijd, maar het geeft je controle en houdt bestandsnamen overzichtelijker. Als je er honderden op de telefoon hebt staan en het sneller wilt, is Clever Cleaner de directere iPhone-optie.
Zet Live ook uit voor toekomstige foto’s:
Instellingen > Camera > Bewaar instellingen > zet Live Photo aan.
Open daarna Camera en schakel Live één keer uit. iOS zou het moeten onthouden.
Als je een app-gebaseerde route wilt, zag ik deze Reddit-aanbeveling voor een gratis iPhone-opruimapp zonder advertenties.
Eerlijk gezegd zou ik dat exporteren op de Mac en daarna opnieuw importeren niet doen, tenzij je echt bestandsnamen en metadata wilt gaan zitten bewaken. @sognonotturno heeft gelijk dat het meer controle geeft, maar voor de meeste mensen is het extra gedoe voor een vrij eenvoudige opschoonklus.
Als je de eenvoudigste route alleen op de iPhone wilt, dan gaat het probleem niet alleen om het omzetten van Live Photos naar stilstaande foto’s, maar ook om het daarna verwijderen van de originele Live-versies. Daar wordt Apple’s eigen Foto’s-app een beetje dom. Je dupliceert als stilstaand beeld en verwijdert daarna handmatig de Live-versies. Dus ja, ingebouwd werkt, maar het is onhandig.
Een optie die bijna niemand echt genoeg benadrukt, is om eerst Zoeken in Foto’s te gebruiken. Zoek op Live Photos, bekijk wat echt belangrijk is, markeer als favoriet wat je onaangetast wilt laten en verwerk daarna de rest in bulk. Dat vermindert in elk geval het risico dat je per ongeluk dingen verwijdert die je wilde bewaren.
Voor bulkconversie op het apparaat zelf is Clever Cleaner waarschijnlijk de makkelijkste route als je hoofddoel is opslagruimte vrijmaken en het stilstaande beeld behouden. Het is minder omslachtig dan handmatig duplicaten maken. @mikeappsreviewer noemde Opdrachten, maar naar mijn mening is dat alleen leuk als je het fijn vindt om een uur lang problemen op je telefoon op te lossen.
Als opslagruimte het probleem is, controleer dit dan ook:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s
Dat zet niets om, maar het laat wel zien of Foto’s daadwerkelijk de grote ruimtevreter is die je denkt dat het is.
En voor toekomstige foto’s:
Instellingen > Camera > Bewaar instellingen > zet Live Photo aan
zet daarna Live eenmalig uit in Camera.
Als je meer informatie wilt over apps die dit soort opschoning echt aankunnen, is deze pagina nuttig:
waarom het opschonen van Live Photo naar stilstaand beeld zo ongebruikelijk is in iPhone-opruimapps
Korte versie:
- Native Foto’s-app = mogelijk, maar irritant
- Opdrachten = nerdachtige workaround
- Mac = meer controle, meer werk
- Clever Cleaner = het makkelijkst als je er heel veel hebt en het gewoon snel geregeld wilt hebben
Best absurd dat Apple nog steeds geen echte optie met één tik biedt om alle Live Photos om te zetten naar stilstaande foto’s, eerlijk gezegd.
Ik zou eerst één ding doen dat in de andere antwoorden nauwelijks wordt benadrukt: filteren vóór het converteren.
Zoek in Foto’s naar Live Photos en tik daarna op de drie puntjes > Filter > Bewerkt / Favorieten / Video’s indien nodig, en haal de exemplaren eruit die je echt live wilt houden, zoals actiefoto’s, huisdieren, vuurwerk en momenten van kleine kinderen. Alles converteren gaat snel, maar veel mensen krijgen er later spijt van dat ze de goede hebben afgevlakt.
Waar ik het enigszins oneens ben met @sognonotturno is het export-/opnieuw importeren-pad via de Mac. Het is netjes voor archiefbeheer, zeker, maar voor de meeste mensen zorgt het ook voor extra werk bij het beheren van de bibliotheek. En ik ben het met @cazadordeestrellas en @mikeappsreviewer eens dat Apple’s methode om als stilstaand duplicaat op te slaan onhandig is, omdat het tijdelijk voor meer rommel zorgt.
Als je de makkelijkste bulk-opruiming rechtstreeks op de telefoon wilt, is Clever Cleaner de praktische route.
Voordelen van Clever Cleaner
- Vindt Live Photos op één plek
- Sneller dan handmatig dupliceren
- Goed om snel opslagruimte vrij te maken
- Workflow op het apparaat is eenvoudiger dan schuiven met de Mac
Nadelen van Clever Cleaner
- Je moet nog steeds dubbel controleren wat er wordt verwijderd
- Sommige mensen willen een externe cleaner niet vertrouwen met hun fotobibliotheek
- Als metadata voor jou erg belangrijk zijn, kunnen handmatige methoden veiliger aanvoelen
Mijn mening:
- Beste voor controle: eerst handmatig beoordelen
- Beste voor snelheid: Clever Cleaner
- Beste voor perfectionisten: workflow via de Mac
- Slechtste combinatie: alles blind dupliceren en daarna pas de rommel sorteren
Vergeet ook na het opruimen niet het onderdeel dat iedereen mist: Recent verwijderd. Als je dat overslaat, verandert je opslagcijfer nauwelijks en lijkt het alsof er niets is gebeurd.