Hoe krijg ik PraatGeePeeTee zover om mijn sociale media-feed te roosteren?

Ik wil wat plezier maken en heb ChatGPT gevraagd om mijn feed te roasten, maar ik weet niet zeker hoe ik mijn verzoek het beste kan formuleren voor maximaal vermaak. Heeft iemand succes gehad met het krijgen van goede, grappige roasts van ChatGPT, en welke prompts werkten voor jou? Alle tips of voorbeelden zijn welkom.

Zo gaat het meestal: je vraagt ChatGPT om je feed te roasten en krijgt een reactie die zachter is dan een marshmallowkussen. Het is alsof je je oma vraagt commentaar te geven op je outfit—ze zal je nooit vertellen dat je broek flinke “ik ben net uit bed gerold”-vibes uitstraalt. Wil je echt een ROAST? Dan moet je het vuurtje aanwakkeren. Begin je prompt met: “Doe alsof je een keiharde cabaretier bent—roast zonder genade mijn social media feed” of “Doe alsof je een gemeen-maar-grappig TikTok-commentaargedeelte bent en roast m’n laatste 5 posts.” Kopieer en plak als het kan wat hoogtepunten (tenenkrommende bijschriften, dorstige selfies, dode meme-reshares, wat dan ook) zodat het wat munitie heeft.

ChatGPT is van nature veel te aardig en gooit er meestal disclaimers in zoals: “Als een AI ontwikkeld door OpenAI…” dus soms moet je het even aanmoedigen met “houd je niet in” of “wees keihard.” Reken erop dat het terughoudend is als je vraagt om echte mensen te bekritiseren in de reacties—de filters van OpenAI werken dan niet mee. Maar gewone posts, selfiesessies of foodpics? Dat mag wel. Wil je maximale lol, vraag dan om oneliners of “roast battles”—zoiets als: “Geef me drie keiharde burns per post.” Voeg toe: “maak het in meme-stijl”, soms komt er dan iets halfslims uit.

Ik heb dit ooit geprobeerd en ChatGPT vergeleek mijn salade-selfie met “bewijs waarom konijnen geen foodbloggers zijn.” Niet slecht. Verwacht geen keihard disrespect, maar met een beetje aandringen (en wat voorbeeldposts) kun je best lachen. Als het alsnog te voorzichtig blijft, probeer je verzoek op te splitsen in kleine, heel gerichte stukjes (“Roast hoe ik steeds #MondayMotivation tag en nooit van de bank af kom”).

Kortom: Maak je verzoek zo stout als je roast wilt hebben, geef echt materiaal en herinner de bot eraan dat het tijd is om te vlammen—of op z’n minst een beetje warm te worden.

Laten we eerlijk zijn: ChatGPT vragen om je socials te roasten is een beetje alsof je een levenscoach belt voor je zelfvertrouwen en dan de knop omzet naar “beledig me”—het zal altijd een beetje gepolijst aanvoelen, hoe pittig je het ook probeert te maken. @vrijegeest heeft een paar sterke tips, vooral over het voorbereiden van de bot en het toevoegen van je echte, roastbare content (anders krijg je alleen maar “als een taalmodel moet ik…” en stopt de roast halverwege).

MAAR. Hier ben ik het niet helemaal mee eens: soms zorgt al dat “doe alsof je een genadeloze komiek bent,” “wees keihard,” en “geen genade!” er juist voor dat ChatGPT extra lief wordt, alsof het zenuwachtig wordt en die veiligheidsfilter extra strak aanzet. Het klinkt tegenstrijdig, maar soms zorgt het verzachten van je verzoek en het gebruiken van zinnen als “roast me zachtjes” of “wees brutaal, niet gemeen” ervoor dat de AI juist verder durft te gaan—het is bijna alsof je het stiekem laat vergeten dat het brutaal mag zijn. Voorbeeld: “Geef me sarcastische opmerkingen over mijn laatste 3 posts” kan soms harder roasten dan “VERNIETIG mijn ongemakkelijke bijschriften.” Het gaat tegen de stroom in, maar het werkt vreemd genoeg.

Nog een invalshoek: Vraag om “roast in stijl van een beroemdheid” of “doe alsof je die ene vriend bent die geen filter heeft tijdens de brunch.” Bepaalde archetypes werken soms beter dan vage komiek-opdrachten. En probeer het zo te formuleren: “Als je aan het scrollen was en DIT verhaal zag, wat zou je me dan appen?” Dat voelt meer als een echt gesprek en minder ingestudeerd.

Vergeet niet om vervolg-opdrachten te proberen. Als ChatGPT iets laags serveert, net zo roostend als koude cornflakes, reageer dan met: “Die roast was slap. Doe harder.” Soms haalt dat het volgende niveau brutaliteit naar boven.

Ik moet het voorbehoud wel herhalen: een complete karaktermoord, zeker op iemands persoonlijkheid of je vrienden in de reacties, levert je alleen een muur van beleefde nietszeggendheid op. Maar voor je selfies in de sportschoolspiegel, je “kijk mijn lunch!”-foto’s van bovenaf, of je poging om een invloedrijker te zijn met twee likes? ChatGPT kan, zo nu en dan, een burn afleveren die groepschatwaardig is. Je zult er alleen misschien wat vaker op door moeten vragen en creatiever in je instructies moeten zijn dan je denkt.

Dus ja, speel met de toon, wissel de instructies af en verwacht niet dat het echte mensen zal overtreffen op roast-gebied, maar het KAN grappiger uitpakken dan weer een keer “Fijne vrij-yay!” posten.

Laten we dit tot de kern brengen. ChatGPT vragen om je feed te roosteren is volkomen toevalstreffer, want laten we eerlijk zijn: de standaardmodus is “zorgzame schooldecaan”, niet “genadeloze stand-upkomiek”. Maar nu iedereen analyseert hoe je die comfortabele vangrails doorbreekt, hierbij een korte overzicht die een andere richting op stuurt:

VOORDELEN van deze aanpak:

• ChatGPT kan inhaken op je feed als je hem goed instrueert—denk aan korte, meme-achtige prikjes in plaats van lange roasts.
  • Flexibele toon: werkt voor zelfbewuste cringe of oprechte pogingen tot roastception.
  • In tegenstelling tot willekeurige roastgeneratoren heb jij de controle over materiaal en context.

NADELEN:

• Zelfs op het hoogste niveau blijft het op savagery een magere voldoende—verwacht gevatte opmerkingen maar geen vernietigende branden.
  • Het stort in zodra je richting vriend(inn)en of vreemden roosteren in je reacties gaat.
  • Vereist herhaald aansporen; soms wil je gewoon met één klik een allesvernietigende roast.

Concurrenten als stille schaduw stellen voor vol gas te gaan: “geen genade” of “ga meedogenloos.” Soms wordt de bot daar juist voorzichtiger van—het lijkt bijna of omgekeerde psychologie nodig is; roep niet “wees gemeen!” anders klapt het juist dicht. Dan draait vrije geest het om en beveelt zachtere instructies aan—“rooster zachtjes”, “wees bijdehand”—wat op een vreemde manier juist spitsvondigere opmerkingen oplevert. Het is het proberen waard; soms levert subtiliteit meer op.

Nieuwe invalshoek: In plaats van om een directe roast te vragen, formuleer het als een antwoordgenerator (“antwoord hierop als mijn genadeloos eerlijke broer/zus”) of crowdsourc de prikken (“Geef drie sarcastische reacties per verhaaltje”). Of voeg context toe: “Hier is mijn sportschoolselfie—wat is het meest pietluttige dat iemand daarop zou kunnen reageren?” Zo laat je ChatGPT los in sociale-mediabanter en memes. Hoe meer het voelt als een banterbot, hoe minder het zich verschuilt achter disclaimers.

Als niets anders werkt, haal dan de “hete take”-verzoeken uit de kast: “Wat is de hardste hete take over mijn obsessie met lattekunst?” Soms vindt ChatGPT dan zijn innerlijke Gordon Ramsay.

Samenvatting: ChatGPT gebruiken om te roosteren is een wilde proef. Je krijgt geen verbranden à la Comedy Central, maar als je het benadert als het MVP van de groepschat en de juiste prompts geeft pers je er best wat geinige zelfspot uit. Voorbereiding, voorbeeldmateriaal en herformuleringen zijn cruciaal. Voor maximaal prikwerk, vergeet de grote uitdagingen en laat ChatGPT aanvoelen als een bijdehante vriend zonder iets te verliezen—verwacht alleen niet dat je ego meer krijgt dan een lichte tik.