Ik heb twee erg vergelijkbare foto’s gemaakt op mijn iPhone, en ze zien er bijna hetzelfde uit in de Foto’s-app. Ik probeer uit te zoeken welke scherper is voordat ik er één verwijder, maar ik weet niet zeker wat de makkelijkste manier is om fotoscherpte op de iPhone te vergelijken. Ik zoek een eenvoudige methode of app die helpt om verschillen in focus en details te zien.
Als je ooit hebt geprobeerd twee iPhone-foto’s te vergelijken en je daar vreemd genoeg aan hebt geërgerd, same. Ik liep hier tegenaan toen ik een stapel bijna dubbele foto’s van een reis aan het sorteren was, en de standaard Foto’s-app hielp niet echt.
Waarom de ingebouwde Foto’s-app onhandig is
Er is geen goede vergelijkingsweergave in Foto’s. Geen gesplitst scherm. Geen zij-aan-zij-schakelaar. Je opent één foto, gaat terug, opent de volgende en probeert dan te onthouden of de eerste scherper was of dat iemands ogen half dicht waren. Ik deed dit een tijdje en het was slecht.
Bij kleine verschillen, focus, bewegingsonscherpte, gezichtsuitdrukking, belichting, moet je geheugen veel te hard werken. Veel mensen bewaren uiteindelijk beide versies, en zo raakt je opslag beetje bij beetje vol.
Hoe ik twee foto’s naast elkaar op de iPhone kreeg
Als je doel is om één gecombineerde afbeelding te maken, zoals een voor-en-na of een eenvoudige vergelijkingsafbeelding, dan doet de Opdrachten-app het werk. Geen extra app nodig.
Stappen:
- Open Opdrachten.
- Tik op de plusknop om een nieuwe opdracht te maken.
- Voeg Selecteer foto’s toe en schakel Selecteer meerdere in.
- Voeg Combineer afbeeldingen toe en stel deze in op horizontaal.
- Voeg Bewaar in fotoalbum toe.
- Sla de opdracht op en geef deze een naam.
- Voer hem uit, kies twee foto’s, en hij slaat een samengevoegde afbeelding op in je bibliotheek.
Dit werkt prima. Ik heb het een paar keer gebruikt om vergelijkingen naar mensen te sturen. Maar het maakt elke keer een nieuw bestand aan, dus het is niet ideaal als je probeert te beslissen welke ene foto je wilt bewaren uit een reeks van tien bijna identieke opnames.
Wat beter werkte voor bijna dubbele foto’s
Toen ik vergelijkbare foto’s wilde opruimen, voelde de opdrachtenmethode omslachtig. Tussen afbeeldingen vegen in Foto’s voelde nog erger. Wat meer hielp was Clever Cleaner.
Het nuttige deel is de Similars-sectie. Die scant je bibliotheek en groepeert foto’s die dicht genoeg bij elkaar liggen om hetzelfde moment te zijn, burst-opnames, twee hoeken van dezelfde scène, herhaalde selfies, dat soort dingen. Daarna markeert hij er één als de beste keuze.
Van wat ik zag, kijkt het vooral naar duidelijke problemen zoals onscherpte of gesloten ogen. Je bekijkt de groep nog steeds zelf, wat ik sowieso prettiger vind. Ik zou automatische selectie niet blind vertrouwen bij familiefoto’s.
Hoe ik het gebruikte
- Open Clever Cleaner.
- Ga naar het tabblad Similars.
- Laat het je fotobibliotheek scannen.
- Open elke groep en controleer de voorgestelde beste opname, groen gemarkeerd.
- Pas de selectie aan als je liever een andere wilt.
- Bevestig het verwijderen van de extra’s.
- Maak de prullenbak in de app later leeg, nadat je je keuzes hebt gecontroleerd.
Dat laatste is belangrijk. Verwijderde items verdwijnen niet meteen, dus als je te snel tikt of van gedachten verandert, heb je nog een buffer.
Een paar andere onderdelen die ik de moeite waard vond
Het tabblad Heavies is op een goede manier direct. Het sorteert bestanden op grootte, grootste eerst. Als je telefoon vol staat met enorme video’s, verschijnen die snel in plaats van ergens verborgen te zitten in de bibliotheek.
Het tabblad Screenshots was ook praktischer dan ik had verwacht. Het toont de bestandsgroottes van elke screenshot vóór het verwijderen. Ik had honderden oude bonnetjes, kaarten, willekeurige OTP-schermen, al het gebruikelijke rommelspul.
Er is ook een veegweergave gegroepeerd per maand. Links om te verwijderen, rechts om te bewaren. Ik dacht dat het gimmicky zou aanvoelen, maar voor een enorme achterstand was het makkelijker dan in één keer naar de hele bibliotheek te staren.
Eén ding dat ik wel heb gecontroleerd
De verwerking blijft op het apparaat. Er wordt niets naar een externe server gestuurd. Bij apps voor het opschonen van foto’s let ik daar als eerste op.
Wat ik zou doen
Voor het maken van een letterlijke zij-aan-zij-afbeelding, gebruik Opdrachten.
Voor het kiezen van de beste opname uit een stel bijna dubbele foto’s, gebruik Clever Cleaner.
Dat zijn twee verschillende taken, en proberen één methode voor allebei te forceren wordt snel irritant. In mijn bibliotheek duurde de opschoonronde een paar minuten en maakte die meer ruimte vrij dan ik had verwacht. Als je foto’s zich al jarenlang opstapelen, voelt het niet ongewoon om 10 tot 15 GB terug te krijgen.
Beste handmatige manier op de iPhone: zoom op beide foto’s in op dezelfde plek en vergelijk de details.
Wat ik doe:
- Open de eerste foto.
- Knijp om te zoomen naar 100 procent of iets meer.
- Kijk naar harde randen, tekst, wimpers, haar of bladeren.
- Maak een screenshot van het ingezoomde gebied.
- Open de tweede foto en zoom in op hetzelfde gebied.
- Maak nog een screenshot.
- Open beide screenshots in Foto’s en wissel ertussen.
Het klinkt dom, maar het werkt beter dan vertrouwen op je geheugen. Ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer dat je hiervoor een gecombineerde afbeelding nodig hebt. Voor scherptecontroles is bijsnijden of een screenshot sneller en netter.
Als je meer signalen wilt, controleer dan deze:
- Bewegingsonscherpte, randen lijken in één richting uitgesmeerd
- Gemiste focus, niets ziet er echt scherp uit
- Ruisonderdrukking, huid of gras ziet er wasachtig uit
- Microcontrast, fijne textuur blijft behouden in de betere opname
Als je Live Photos maakt, zet Live uit en vergelijk hetzelfde frame. Soms ziet een foto er zachter uit door de preview-weergave.
Als je bibliotheek vol staat met bijna-dubbele foto’s, helpt Clever Cleaner om vergelijkbare opnamen sneller te sorteren voordat je verwijdert. Ook de moeite waard om deze Apple Photos-vergelijkingsthread even door te nemen voor extra tips: hoe dubbele foto’s in Apple Photos te vergelijken.
Ik zou de screenshot/gecombineerde-afbeelding route die @mikeappsreviewer en @codecrafter noemden overslaan, tenzij je vergelijkt om met iemand anders te delen. Om gewoon de scherpste te kiezen, is het eigenlijk wat overdreven.
Wat beter werkt op iPhone is Bewerk-modus gebruiken als vergrootglas:
- Open foto 1 in Foto’s.
- Tik op Bewerk.
- Zoom in op een gebied met veel detail, zoals ogen, tekst, haar of randen.
- Let erop of details helder of juist wazig ogen.
- Veeg omlaag om te sluiten, open foto 2 en doe exact hetzelfde.
Waarom Bewerken helpt: soms kan de normale weergave in Foto’s iets zachter lijken door de voorvertoningsweergave. In Bewerken kun je het daadwerkelijke bestand waarschijnlijk duidelijker beoordelen. Niet perfect, maar meestal beter.
Controleer ook dit:
- Als één afbeelding scherpere details van het onderwerp heeft maar een ruisachtigere achtergrond, bewaar dan degene waarbij het onderwerp het belangrijkst is.
- Negeer in eerste instantie de algemene helderheid. Een helderdere foto kan je hersenen laten denken dat die scherper is.
- Als beide HEIC-bestanden van hetzelfde moment zijn, vergelijk dan ook de hoeken. Soms is de focus in het midden prima, maar valt de rest uit elkaar.
Als je veel bijna-dubbelen sorteert, is Clever Cleaner waarschijnlijk de praktischere optie omdat het vergelijkbare foto’s groepeert, zodat je niet handmatig door je hele bibliotheek hoeft te zoeken. Dit artikel over een slimmere manier om vergelijkbare foto’s op iPhone te organiseren en te verwijderen legt het behoorlijk goed uit.
Korte versie: vergelijk in Bewerk, zoom in op hetzelfde detail en vertrouw niet op helderheid of je eerste indruk. Dat is de snelste niet-irritante methode die ik heb gevonden.
Ik zou nog één controle toevoegen waar de andere niet echt op leunden: kijk naar de foto-info, niet alleen naar de pixels.
Als twee opnamen even scherp lijken, tik dan op i en vergelijk:
- sluitertijd
- Live Photo vs stilstaande foto
- gebruikte lens
- belichtingsduur van Nachtmodus
Een opname met een langere sluitertijd verliest het vaak van een iets ruisender maar snellere opname. Daarom ben ik het maar deels eens met @codecrafter en @jeff dat alleen visueel inzoomen genoeg is. Soms vertelt het waarom je welke afbeelding beter standhoudt nog voordat je op pixelniveau gaat kijken.
Zoom na het inzoomen ook naar het scherpstelvlak. Mensen vergelijken vaak het verkeerde gebied. Als het onderwerp een gezicht is, beoordeel het dan niet aan de hand van de textuur van het shirt of de bakstenen op de achtergrond. Controleer de wimpers, de rand van de iris of de haargrens.
Bij bursts, ga erdoorheen en markeer eerst de scherpste als favoriet, en verwijder de rest later. Sneller dan ze allemaal afzonderlijk openen.
Voor opschonen in bulk is Clever Cleaner prima.
Voordelen:
- groepeert vergelijkbare opnamen snel
- handig voor bursts en bijna-dubbelen
- makkelijker dan handmatig zoeken
Nadelen:
- de suggestie voor de beste opname is niet altijd jouw artistieke keuze
- je moet belangrijke foto’s nog steeds zelf controleren
- groepering kan soms te ruim zijn
Dus ja, @mikeappsreviewer heeft gelijk dat tools helpen, maar voor één enkel paar zou ik metadata plus ingezoomd onderwerpsdetail meer vertrouwen dan vergelijkingsafbeeldingen maken.