Ik probeer verborgen foto’s op mijn iPhone te verwijderen, maar het album Verborgen wil niet openen in de Foto’s-app. Ik heb hulp nodig om een andere manier te vinden om deze afbeeldingen te openen of te verwijderen, omdat ze opslagruimte innemen en ik ze niet normaal kan beheren.
Het verborgen album op de iPhone is een beetje vreemd, omdat het niet echt een aparte plek is waar foto's staan. Het is meer een gefilterde sectie van je normale fotobibliotheek, en een paar instellingen kunnen het laten lijken alsof er dingen ontbreken terwijl dat niet zo is.
Controleer eerst of het verborgen album is ingeschakeld
Als je het verborgen album helemaal niet ziet in Foto's, controleer dit dan voordat je aanneemt dat er iets is verwijderd:
Instellingen - Foto's - Toon verborgen album
Die schakelaar kan uitgeschakeld zijn, ook na sommige iOS-updates. Wanneer hij uit staat, verdwijnt het album uit de Foto's-app, maar de verborgen foto's staan nog steeds in je bibliotheek. Zet hem weer aan, open daarna Foto's en kijk onderaan op het tabblad Albums bij Hulpprogramma's.
Als Verborgen er wel is maar leeg lijkt
Begin met Recent verwijderd. Als de ontbrekende foto's daar staan, zijn ze verwijderd en kun je ze vanuit die map terugzetten.
Als Recent verwijderd leeg is, maar je iCloud-opslag of apparaatopslag nog steeds aangeeft dat de foto's ruimte innemen, kan het gewoon een probleem met de bibliotheekweergave zijn. In dat geval kan het uit- en weer inschakelen van iCloud-foto's in Instellingen de telefoon dwingen de fotobibliotheek opnieuw te indexeren. Daardoor worden de ontbrekende onderdelen vaak weer correct weergegeven.
Verborgen foto's verwijderen
Het verborgen album zou om Face ID, Touch ID of je toegangscode moeten vragen voordat het wordt geopend. Als die melding niet verschijnt, probeer dan eerst een geforceerde herstart. Het is een saaie oplossing, maar dit soort foutjes worden er vaak mee verholpen.
Zodra je het album kunt openen:
- Tik op Selecteer in de rechterbovenhoek
- Kies Selecteer alles, of selecteer specifieke foto's
- Tik op het prullenbakpictogram
Eén belangrijke kanttekening: als je ze daar verwijdert, zijn ze niet meteen definitief weg. Ze gaan naar Recent verwijderd en blijven daar 30 dagen staan, en in die tijd gebruiken ze nog steeds opslagruimte. Als je wilt dat ze nu weg zijn, ga dan na het verwijderen uit Verborgen naar Recent verwijderd - Selecteer - Verwijder alles.
iCloud-synchronisatie is hier belangrijk
Als iCloud-foto's is ingeschakeld, wordt iets verwijderen uit het verborgen album op je iPhone ook verwijderd van je andere gesynchroniseerde apparaten, zoals een iPad of Mac. Verborgen is geen aparte kluis. Het is dezelfde bibliotheek, alleen gefilterd achter een extra vergrendeling.
Het grotere opslagprobleem
Een enorm verborgen album is meestal maar één deel van de rommel. Als je honderden verborgen schermafbeeldingen of willekeurige opgeslagen afbeeldingen hebt, heeft de hoofdbibliotheek waarschijnlijk hetzelfde probleem op grotere schaal: op elkaar lijkende dubbele foto's, oude schermopnames, grote video's, burstfoto's en schermafbeeldingen die je was vergeten.
Wanneer de foto-opslag te vol raakt, kan de iPhone traag aanvoelen omdat iOS vrije ruimte nodig heeft voor achtergrondtaken. Dus Verborgen opschonen helpt, maar het lost mogelijk niet het hele opslagprobleem op zichzelf op.
Daarna de hoofdbibliotheek opschonen
Clever Cleaner kan het verborgen album niet opschonen, omdat Apple apps van derden blokkeert om er toegang toe te krijgen. Dat deel moet handmatig worden gedaan met de bovenstaande stappen.
Voor de normale fotobibliotheek is Clever Cleaner gratis, zonder advertenties en zonder abonnement. Het tabblad Soortgelijk groepeert bijna dubbele foto's en markeert een Beste opname, zodat je herhaalde vakantiefoto's, burstfoto's en licht verschillende versies kunt wissen zonder ze allemaal afzonderlijk te openen. Het tabblad Grootste sorteert bestanden op grootte, waardoor grote 4K-video's en schermopnames makkelijk te vinden zijn. Ook de grootte van schermafbeeldingen wordt vóór het verwijderen getoond, wat handig is als je ruimte probeert vrij te maken in plaats van te gokken.
Het verwerkt ook alles op de telefoon, dus er wordt niets geüpload naar een externe server.
De netjesste volgorde is: verwijder handmatig wat je wilt uit Verborgen, gebruik Clever Cleaner voor de hoofdbibliotheek en leeg daarna Recent verwijderd. Als je dat laatste overslaat, verandert je opslagcijfer mogelijk niet meteen veel.
Begin niet met iCloud-foto’s aan en uit te zetten totdat je weet of de originelen alleen op de telefoon staan of met iCloud zijn gesynchroniseerd, want dat kan een eenvoudige opruimactie veranderen in een synchronisatiechaos.
Ik ben het eens met het punt dat Verborgen gewoon deel uitmaakt van dezelfde Foto’s-bibliotheek, maar ik zou eerst een beperktere oplossing proberen. Ga naar Instellingen > Foto’s, of Instellingen > Apps > Foto’s op nieuwere iOS-versies, en zoek naar de optie die Face ID/Touch ID regelt voor Verborgen en Recent verwijderd. Zet dat tijdelijk uit, open daarna Foto’s opnieuw en probeer het album Verborgen nog eens. Als het probleem is dat het authenticatiescherm vastloopt, helpt dit je daar soms omheen zonder de hele fotobibliotheek aan te raken.
Als je iCloud-foto’s gebruikt, is een redelijke omweg om via een browser of een ander Apple-apparaat in te loggen bij iCloud-foto’s en te controleren of het album Verborgen daar opent. Verwijder van daaruit en leeg daarna Recent verwijderd. Als iCloud-foto’s niet is ingeschakeld, helpt die omweg niet, omdat die foto’s dan alleen op de telefoon staan.
En ik zou me niet bezighouden met normale opschoonapps voor het album Verborgen zelf. Apple schermt dat gedeelte af, dus apps zoals Clever Cleaner kunnen nuttig zijn voor de gewone bibliotheek, maar ze zijn niet de uitweg voor vergrendelde verborgen foto’s. Het doel is om Foto’s zelf Verborgen te laten openen of elders toegang te krijgen tot dezelfde gesynchroniseerde bibliotheek.
Het verraderlijke nadeel is dat als je opslag bijna vol is, Foto’s juist het onderdeel kan zijn dat raar begint te doen nog voordat je de kans krijgt om de foto’s te verwijderen die het probleem veroorzaken. Ik zou eerst wat tijdelijke ruimte vrijmaken, ook als het niet direct gerelateerd lijkt. Verwijder een grote app die je opnieuw kunt installeren, haal gedownloade Netflix/Spotify/Podcast-inhoud weg, of verplaats een paar grote video’s uit de gewone bibliotheek. Sluit daarna Foto’s geforceerd af, start de telefoon opnieuw op en probeer Verborgen opnieuw.
Ik ben het met @sterrenkijker eens om iCloud-foto’s niet zomaar willekeurig aan en uit te zetten. Dat kan meer verwarring veroorzaken dan het oplost. Maar hier zit wel een harde grens: als iCloud-foto’s uit staan en die verborgen onderdelen alleen op die iPhone bestaan, is er niet echt een geheime bestandsbeheerroute om ze te verwijderen. Apple stelt het album Verborgen niet beschikbaar als een normale map die een andere app kan opschonen. Je moet Foto’s weer werkend krijgen, of een ander apparaat/browser gebruiken alleen als dezelfde bibliotheek via iCloud wordt gesynchroniseerd.
Een gewone opschoonapp kan nog steeds nuttig zijn als bijkomende stap, niet als de hoofdoplossing. Bijvoorbeeld, Clever Cleaner of zelfs Apple’s eigen iPhone-opslag-suggesties kunnen helpen om eerst gewone foto’s/video’s op te ruimen zodat de telefoon weer wat ademruimte heeft. Ga daarna terug naar Verborgen en Recent verwijderd. Als Verborgen na een herstart en wat vrije ruimte nog steeds niet wil openen, zou ik daarna de Face ID-/toegangscode-instelling voor Verborgen controleren, omdat het vaak daar vastloopt.