Jag råkade radera viktiga foton från mitt SD-kort när jag flyttade filer till min dator, och nu kan jag inte hitta dem någonstans. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade foton från ett SD-kort innan något skrivs över.
Jag råkade ut för det här en gång och den värsta delen var den första minuten, när jag insåg att kortet hade blivit tomt. Så sluta genast att skriva något till det. Ta ut SD-kortet ur kameran eller telefonen och låt det vara.
Raderade bilder brukar vanligtvis inte raderas direkt. Kortet markerar utrymmet som tillgängligt, och dina nästa bilder läggs ovanpå den gamla datan. Om du fortsatte att fotografera minskar chanserna till återställning snabbt. Om kortet lämnades orört är oddsen fortfarande goda.
Innan du installerar något, gör de tråkiga kontrollerna.
- Om raderingen skedde via en Mac, titta i Papperskorgen.
- Om det hände på Android, kontrollera papperskorgen i Google Foto och papperskorgen i Samsung Gallery. Där ligger saker ofta kvar i 30 till 60 dagar.
- Leta även efter kopior i molnbackup.
Om inget av det ger något resultat skulle jag använda återställningsprogram.
Ett misstag jag gjorde första gången var att försöka återställa via telefonanslutningen. Dålig idé. En telefon eller kamera via USB döljer ofta kortets råa struktur, så återställningsappar ser mindre än du tror. Många mobilappar är ännu sämre. De hämtar miniatyrbilder, eller så kräver de root-åtkomst, och du slutar med små suddiga förhandsvisningar i stället för hela bilden. Använd en USB-läsare för SD-kort och anslut kortet direkt till en Mac eller Windows-PC. Det ger programvaran korrekt åtkomst till kortet.
Det finns för många återställningsverktyg, och hälften av listorna på nätet känns kopierade från varandra. PhotoRec är gratis och fungerar, men jag tyckte att det var irriterande för stora bildsamlingar. Det använder ett textgränssnitt, och de återställda filerna kommer ofta tillbaka med generiska namn och utan mappordning. Om du har tusentals bilder blir sorteringen snabbt en röra.
Jag hade bättre tur med Disk Drill. Det som betydde något för mig var enkla saker. Det läste vanliga kameraformat, inklusive RAW-filer som CR2 och NEF. Det lät mig också förhandsgranska filer innan återställning, vilket sparade tid eftersom jag kunde se vilka bilder som var intakta.
Det jag gjorde såg ut så här.
- Installera Disk Drill på din dator. På en Mac ska du ge det Full Disk Access i sekretessinställningarna, annars kan skanningen bli halvt trasig.
- Sätt in SD-kortet i en kortläsare, anslut det och öppna sedan appen. Kortet ska visas i listan över enheter.
- Välj kortet och starta skanningen efter förlorad data. Universal Scan fungerade bra för mig. Den kontrollerar först nyliga raderingar och går sedan djupare genom att leta efter signaturer för fotofiler.
- Vänta. Du kan bläddra under skanningen, även om jag vanligtvis låter den bli klar så att jag slipper tveka kring varje fil.
- Öppna avsnittet Bilder när skanningen är klar. Filtrera efter typ om du vill. Använd förhandsvisningsikonen på en fil innan du återställer den. Den här delen är viktigast. Om bilden öppnas korrekt i förhandsvisningen går den vanligtvis att återställa. Om den inte går att öppna, eller om den visar tecken på korruption, ska du inte räkna med det.
- Välj bilderna du vill ha och klicka på Recover.
När det frågar var de återställda filerna ska sparas ska du inte lägga tillbaka dem på samma SD-kort. Spara dem på datorns interna enhet eller på en annan extern enhet. Att skriva återställda filer till samma kort är så folk förstör den återstående data som fortfarande går att återställa. Jag lärde mig det här den hårda vägen för många år sedan, och ja, det sög.
Efter återställningen, öppna några bilder och kontrollera att de är okej. När du vet att dina filer är säkra, sätt tillbaka kortet i kameran och formatera det där innan du använder det igen.
Jag skulle börja där. Om kortet inte har använts sedan raderingen har du fortfarande en hygglig chans.
Först, sluta använda SD-kortet. Varje ny skrivning minskar dina chanser till återställning.
Jag håller med @mikeappsreviewer till stor del, använd en kortläsare, inte telefonen eller kamerakabeln. Jag håller dock lite inte med om en sak. Jag skulle inte formatera kortet direkt efter återställning om du inte testar det först i en annan enhet också. Om kortet började fallera döljer formatering det verkliga problemet och du riskerar att lita på dålig lagring igen.
Det här skulle jag göra härnäst:
- Kontrollera om bilderna kopierades till din dator i en annan mapp, inte flyttades korrekt. Sök efter filtyp, JPG, PNG, CR2, NEF, ARW.
- På Windows, titta på dolda filer och Papperskorgen. På Mac, kör en Spotlight-sökning efter filändelserna.
- Om inget dyker upp, skapa först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet om bilderna är väldigt viktiga. Verktyg som USB Image Tool eller ddrescue hjälper. Detta ger dig en säker arbetskopia. Proffs gör så av en anledning.
Skanna sedan kortavbildningen, eller själva kortet, med Disk Drill. Jag gillar det eftersom förhandsvisningen hjälper dig att snabbt sortera riktiga bilder från trasigt skräp. PhotoRec hittar mycket, men filnamnen blir en röra. Om din samling är stor blir det snabbt jobbigt.
Två saker till som folk ofta missar:
- Om filer ‘flyttades’ och processen misslyckades kan vissa bilder fortfarande finnas kvar på källenheten, inte på kortet.
- Om kortet är falskt eller håller på att dö kan återställningsprogram visa massor av filer med skador. I så fall, skapa först en avbildning av kortet, fortsätt inte att skanna om det gång på gång.
Om du vill ha en snabb förklaring av de bästa återställningsverktygen är detta rätt bra:
bästa programvaran för dataåterställning för raderade bilder och SD-kort
Det stora jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @nachtschatten sa: kontrollera om “flytten” faktiskt skapade en partiell överföringslogg eller en tillfällig cache på datorn. Många går direkt till återställningsverktyg och glömmer Windows Foton, Lightrooms importmappar, Finders Senaste, eller till och med mapparna Hämtade filer/Skrivbord där bilderna kan ha hamnat med konstiga namn. Jag har sett filer dyka upp som .CHK eller i en halvfärdig importmapp efter ett överföringsfel. Lite dumt, men det händer.
Om SD-kortet dessutom börjar kopplas från, ber om att repareras eller läses extremt långsamt, sluta skanna det om och om igen. Där håller jag inte riktigt med om metoden “bara skanna nu”. Upprepade läsningar från ett döende kort kan göra saken värre. I så fall, klona/skapa en avbild först och arbeta sedan från kopian.
Om kortet är stabilt är Disk Drill ärligt talat ett av de enklare alternativen eftersom du kan förhandsgranska återställningsbara bilder innan du sparar dem, vilket betyder mycket vid återställning av raderade bilder från SD-kort. Sparar tid, mindre gissningar. Återställ bara till en annan enhet, inte tillbaka till kortet. Självklart, men folk gör det ändå lol.
Också värt att läsa: hur man återställer raderade bilder från ett SD-kort steg för steg
En sak till, om de här är superviktiga, “fixa” inte kortet ännu, formatera det inte, och ta definitivt inte fler bilder på det. Det är så återställningsbart förvandlas till borta.