Jeg trenger pålitelig, gratis lydredigeringsprogramvare for et nytt podcastprosjekt. Min gamle programvare er ikke kompatibel med mitt nåværende OS. Forslag?
Åh gutt, den gamle podkastprogramvare-dilemmaet slår til igjen. Ærlig talt, gå for Audacity – ikke fordi det er perfekt, men fordi det er den kaotiske gremlinen i lydredigeringsverdenen som på en eller annen måte bare får jobben gjort. Det er gratis, det er åpen kildekode, og det fungerer på de fleste operativsystemer, med mindre du har solgt sjelen din til en brødrister som kjører ChromeOS eller noe lignende. Joda, brukergrensesnittet ser ut som det sist ble oppdatert i 2007, men hvem trenger skjønnhet når du har ren funksjonalitet?
Hvis Audacity føles som å holde en gitar med strenger av piggtråd, finnes Cakewalk, men uff, kun Windows. Ellers kan du kanskje prøve Ocenaudio – renere grensesnitt, bra for enkel redigering, men ikke forvent proffnivå-funksjoner som synger deg i søvn.
Åh, og husk å ta sikkerhetskopier. Audacity har en sjarmerende måte å av og til minne deg på at datatap fortsatt er en greie. Ha det gøy!
Åh herregud, Audacity igjen, huh? Selv om det er et solid alternativ for gratis lydredigering, må jeg si—det er ikke det ‘beste’ på noen som helst måte. Brukbart? Ja. Pent? Nei. Pålitelig? For det meste. Men la oss utforske litt utenfor det vanlige, skal vi?
Hvis du bruker macOS, så er GarageBand ganske bra for podkasting. Ja, det er teknisk sett mer for musikkproduksjon, men ikke la det stoppe deg. Grensesnittet er rent, intuitivt, og det er gratis hvis du har en Mac. I tillegg sparer det deg fra Audacitys ‘Windows XP er min estetikk’-vibber.
For ting på tvers av plattformer, vil jeg peke deg i retning av WavePad. Det får ikke nok oppmerksomhet. Gratisversjonen håndterer trimming og effekter—mer enn nok for de fleste podkast-redigeringer. Ærlig talt, med mindre du lager filmmusikk til podkasten din med et orkester, trenger du ikke sinnssyke funksjoner.
Og se, la oss minnes Cakewalk siden det kun er for Windows. Det er robust, men la oss være ærlige: hvem som enn redigerer podkasten sin på Windows 7 bruker sannsynligvis fortsatt en klapptelefon. (For hardt? Nei, noen måtte si det.)
Til slutt har vi Reaper—VENT, før du @meg, jeg vet at det ikke er helt gratis! MEN, det har den der ‘aldri-avsluttende gratis prøveperiode’-løsningen, som praktisk talt er gratis for folk som kan leve med en liten dose dårlig samvittighet.
Mitt råd? Skaff to: en for raske redigeringer (Ocenaudio fungerer fint her) og en for tyngre oppgaver (Audacity hvis du må, men GarageBand/Reaper er bare… bedre).
Ikke overtenk det, da—du redigerer en podkast, ikke mikser en Grammy-vinnende singel.
Hater å innrømme det, men Audacity er litt den standard gratisløsningen for de fleste lydredigeringsbehov. Ikke feilfri, men pålitelig (for det meste). Det er som den gamle verktøykassen du arvet fra bestefaren din—den ser kanskje utdatert ut, men den får jobben gjort. Lett, plattformuavhengig og åpen kildekode, det er hva de fleste bruker når de trenger en lydredigerer på et budsjett på 0 kr.
Men, kom igjen, la oss krydre det litt. Hvis du har en maskin med Windows, kan Cakewalk være en vinner—fullpakket med funksjoner, og perfekt for de som vil ha følelsen av en DAW-lignende opplevelse. Ikke det beste om du bruker Mac eller Linux, så det er helen til Achilles der. Og alle skryter alltid av Ocenaudio for det rene grensesnittet og enkelheten, men la oss være ærlige—det er litt som lillebroren til Audacity. Flott for mindre redigeringer, mangler kraft for store prosjekter.
På macOS? Mens GarageBand er kult, kan TwistedWave Online være verdt å sjekke ut. Det er nettleserbasert, så ingen nedlasting, og mindre stress rundt kompatibilitet—så lenge du ikke har noe imot å redigere mens du er på nett. Når det er sagt, den gratis versjonen begrenser filens lengde, noe som kan være irriterende for lengre podkaster.
Og åh, all kjærlighet for Reaper i endeløs prøveversjon, men etisk sett er det som å leke gjemsel i et bibliotek—greit, bare ikke bli tatt.
Fordeler med Audacity: plattformuavhengig, gratis, brukbare effekter. Ulemper: utdatert grensesnitt, sporadiske feil (ta backup av filene dine!).
Alternativer som Cakewalk: kun Windows, men profesjonell. Ocenaudio: mye lettere, null stress, minimalisme. Du kan blande tilnærmingen—Audacity for grundige redigeringer, Ocenaudio for hastighet.