Hva er den beste programvaren for videoredigering for nybegynnere?

Jeg er ny innen videoredigering og føler meg overveldet av alle programvarealternativene som finnes. Kan noen anbefale en brukervennlig redigeringsprogramvare som er flott for nybegynnere og ideelt sett kostnadseffektiv? Jeg ser etter noe for å gjøre enkle redigeringer som å kutte klipp, legge til tekst og enkle overganger.

Greit, så du er ny innen videoredigering og overveldet, hva? Bli med i klubben, kompis. Her er greia – du trenger ikke Final Cut Pro eller Adobe Premiere Pro for å lage kattemonteringsvideoer eller hva du enn planlegger.

Hvis du vil ha noe superenkelt, er iMovie (kun Mac, beklager Windows-folk) tingen å gå for. Dra, slipp, klipp—ferdig. Men hei, hvis du bruker Windows, fungerer grunnleggende apper som MiniTool MovieMaker eller Clipchamp fint og vil ikke sprenge hjernen din. Gratis er en god pris når du lærer deg grunnlaget.

Åh, du ser etter litt mer kompleksitet uten å signere bort førstefødte? DaVinci Resolve nevnes ofte som det ‘beste gratisverktøyet’. Spoilervarsel: det er superkraftig, men nybegynnere skvetter noen ganger i frykt av dens travle grensesnitt. Det er gratis da, og vokser med deg. Bare vær obs på de ubrukte fancy funksjonene som lurer i hjørnene.

Meg? Jeg startet med HitFilm Express. Det lærte meg det grunnleggende uten å få meg til å føle meg som en komplett idiot. I tillegg er effektene litt flashy, som er et pluss hvis du liker det.

TL;DR-versjon: Prøv iMovie (Mac) eller Clipchamp (Windows) for enkelhet. Føler du deg modig? Gi DaVinci et forsøk. Vil du møte på halvveien? Sjekk ut HitFilm. Hvis ingen av dem fungerer, er kanskje ikke videoredigering det rette for deg. Bare sier det.

Så, du dykker inn i verdenen av videoredigering, ikke sant? La meg spare deg for en hodepine. Hvis du bruker macOS, har @boswandelaar rett—iMovie er et solid startpunkt. Det er enkelt og ser ikke ut som en vitenskapelig kalkulator som har eksplodert på skjermen din. Men hei, Windows-bruker? Ikke føl deg utelatt—Shotcut er et annet gratis alternativ verdt å utforske. Det ser enkelt ut, men får jobben gjort uten å steke hjernen din. Clipchamp er også kult, men det er mer grunnleggende enn robust.

Nå, jeg er litt uenig med boswandelaar om DaVinci Resolve for nybegynnere. Joda, det er gratis og kraftig, men ‘brukervennlig for nybegynnere’? Ehh, ikke helt. La oss være ærlige—halvparten av det som er i Resolve føles som om du prøver å lære å fly et romskip hvis du aldri har redigert før. Men hvis du føler deg modig, er det definitivt verdt å utforske den gratis versjonen når du er klar til å ta det neste steget.

Alternativt, hvis du vil ha en fin balanse mellom nybegynnervennlige verktøy og mulighet for å utvide, prøv Filmora. Det er ikke gratis, men grensesnittet føles ikke som om det utfordrer livsvalgene dine. Det er mer nybegynnervennlig enn HitFilm, etter min mening, og mindre overveldende. Når det gjelder ytelse, er det jevnt selv på middels kraftige PC-er, så du trenger ikke å ta opp boliglån for utstyr.

For gratis, men quirky, prøv Kapwing—det er nettleserbasert, superlett, og perfekt for enklere redigeringer. Bare ikke forvent profesjonelle funksjoner her.

Kort fortalt: start med iMovie eller Shotcut for det grunnleggende. Kanskje prøv Filmora eller HitFilm for litt mer stil. Og hopp over DaVinci for nå, med mindre du trives med hobbyer som innebærer frustrasjon.

Greit, la oss kutte rett gjennom støyen. Du er nybegynner, du trenger noe enkelt, og viktigst av alt, du vil ikke bruke bruttonasjonalproduktet til et lite land for å lære det grunnleggende. La oss bryte dette ned.

Beste alternativer for nybegynnere:

1. Filmora – Ærlig talt, denne er solid. Rent grensesnitt, enkle verktøy og nok kraft til å vokse litt når du blir komfortabel. Ulemper? Ikke gratis. Du får vannmerker med mindre du betaler, noe som ikke er ideelt hvis du prøver å legge ut noe seriøst.

2. iMovie – Hvis du har en Mac, gå denne veien. Det er gratis, nybegynnervennlig, og dra-og-slipp-enkelheten er fantastisk. Men kun for Mac? Ja, det er her det står i det fine skriftlige.

3. Clipchamp – Windows-bruker? Clipchamp har ryggen din. Lettvektig, nettbasert, og krever ikke en 100-siders brukermanual. Bare forvent ikke alternativer på DaVinci-nivå eller noe superavansert.

4. Shotcut – Enten du elsker det eller hater det, det er gratis og åpen kildekode. Verktøyene er enkle, men grensesnittet kan føles litt meh. Likevel leverer det for enkle prosjekter.

DaVinci Resolve? OK, kontroversiell mening på vei: utrolig verktøy, men for rene nybegynnere? Nei. Å kaste seg ut i noe så komplekst for tidlig er som å melde seg på en Ironman Triatlon etter å ha googlet “hvordan svømme.” Vent til senere—det vil fortsatt være der når ferdighetene dine har tatt igjen.

Hva med: Kapwing

Her er jokeren. Kapwing er helt nettbasert, så du ødelegger ikke harddisken din med massive nedlastinger. For grunnleggende redigering—klippe, trimme, legge til tekst—er det skarpt og minimalt. Ulemper? Det kommer ikke til å gi deg effekter på kinofilmnivå, og den gratis versjonen føles litt begrensende om du vil ha full funksjonalitet.

Fordeler:

• Ingen installasjon nødvendig (alt online).
  • Perfekt for raske og enkle redigeringer.

Ulemper:

• Mangler kraft hvis du vil utvikle deg.
  • Komplekse redigeringer er ute av bildet.

TL;DR Anbefalinger:

• Vil du ha gratis og superenkelt? Gå for iMovie eller Shotcut.
  • Føler du for å bruke litt for kvalitet? Filmora er din venn.
  • Eksperimentelt humør? Kapwing er bra for nettbasert minimalisme.
  • Vil du ha ALLE funksjoner (og ALLE hodepiner)? DaVinci, men ikke si at jeg ikke advarte deg.

Det er essensen—hold det enkelt, ikke overtenk, og viktigst av alt, ha det gøy med å eksperimentere. Verste scenario? Dine første redigeringer er dårlige—men hei, selv Spielberg måtte starte et sted.