Hvad er den bedste gratis lydredigeringssoftware?

Jeg har brug for pålidelig, gratis lydredigeringssoftware til et nyt podcastprojekt. Min gamle software er ikke kompatibel med mit nuværende operativsystem. Forslag?

Åh drenge, den gamle podcastsoftware-dilemma rammer igen. Ærligt talt, gå med Audacity – ikke fordi det er perfekt, men fordi det er den kaotiske lille trold i lydredigeringsverdenen, der på en eller anden måde bare får jobbet gjort. Det er gratis, det er open source, og det virker på de fleste operativsystemer, medmindre du har solgt din sjæl til en brødrister, der kører ChromeOS eller noget mærkeligt som det. Jo, brugerfladen ligner noget fra 2007, men hey, hvem har brug for skønhed, når du har rå funktionalitet?

Hvis Audacity føles som at holde en guitar med strenge lavet af pigtråd, er der Cakewalk, men ugh, kun til Windows. Ellers kan du prøve Ocenaudio – renere interface, godt til grundlæggende redigering, men forvent ikke, at det putter dig i seng med avancerede funktioner.

Åh, og husk at lave backup. Audacity har en charmerende måde at minde dig om, at datatab stadig er en realitet. God fornøjelse!

Åh gud, Audacity igen, hva’? Mens det er en solid mulighed for gratis lydredigering, må jeg sige—det er absolut ikke det “bedste.” Brugbart? Ja. Flot? Nej. Pålideligt? Mest. Men lad os udforske noget andet end det sædvanlige, skal vi?

Hvis du bruger macOS, så er GarageBand ret fedt til podcasting. Ja, teknisk set er det mere til musikproduktion, men lad dig ikke stoppe af det. Brugerfladen er ren, intuitiv, og det er gratis, hvis du har en Mac. Plus, det sparer dig fra Audacitys “Windows XP er min æstetik”-vibes.

Til platform-uafhængige ting vil jeg pege dig i retning af WavePad. Det får ikke nok ros. Den gratis version håndterer klipning og effekter—mere end nok til de fleste podcast-redigeringer. Ærligt talt, medmindre du indspiller din podcast med et orkester, behøver du ikke sindssyge funktioner.

Og se, lad os hælde en ud for Cakewalk, da det kun er til Windows. Det er robust, men lad os være ærlige: hvem end der redigerer deres podcast på Windows 7 bruger sandsynligvis stadig en klaptelefon. (For hårdt? Nah, nogen måtte sige det.)

Til sidst er der Reaper—VENT, før du @’er mig, jeg ved det er ikke helt gratis! MEN, det har den der “uendelige gratis prøveperiode”-smutvej, som praktisk talt er gratis for dem, der kan leve med en let dårlig samvittighed.

Mit råd? Tag to: en til hurtige redigeringer (Ocenaudio fungerer fint her) og en til det tungere arbejde (Audacity hvis du skal, men GarageBand/Reaper er bare… bedre).

Tænk ikke for meget over det—du redigerer en podcast, ikke en Grammy-vindende single.

Hader at indrømme det, men Audacity er slags den standard gratis løsning til de fleste lydredigeringsbehov. Ikke fejlfri, men pålidelig (for det meste). Det er som den gamle, trofaste værktøjskasse, du har arvet fra din bedstefar—det ser måske gammeldags ud, men mand, det klarer jobbet. Letvægt, på tværs af platforme, og open source, det er, hvad de fleste bruger, når de har brug for en lydeditor på et budget på 0 kr.

Men, kom nu, lad os krydre det. Hvis du har en maskine med Windows, kunne Cakewalk være en vinder—fyldt med funktioner og perfekt for dem, der ønsker en DAW-lignende følelse. Ikke så godt, hvis du bruger Mac eller kører Linux, så det er dens Akilleshæl. Og alle bliver ved med at rose Ocenaudio for dens rene brugerflade og enkelthed, men lad os være ærlige—det er slags lillebroren til Audacity. Fantastisk til mindre redigeringer, mangler bid til store projekter.

På macOS? Mens GarageBand er fedt, kunne TwistedWave Online være værd at kigge på. Det er browser-baseret, så ingen downloads og mindre stress med kompatibilitet—så længe du ikke har noget imod at redigere online. Når det er sagt, begrænser den gratis version filens længde, hvilket kan være irriterende for længere podcasts.

Og åh, al den kærlighed til Reaper i endeløs prøveversion, men etisk set er det som at lege tagfat på et bibliotek—fint, bare lad være med at blive fanget.

Audacity fordele: på tværs af platforme, gratis, anstændige effekter. Ulemper: forældet brugerflade, lejlighedsvise fejl (sikkerhedskopier dine filer!).
Alternativer som Cakewalk: kun til Windows men professionel. Ocenaudio: lettere med længder, ingen stress, ingen dikkedarer. Du kunne tage en kombinationsapproach—Audacity til dybe redigeringer, Ocenaudio for hastighed.