Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit SD-kort, mens jeg flyttede filer til min computer, og nu kan jeg ikke finde dem nogen steder. Disse billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et SD-kort på, før noget bliver overskrevet.
Jeg stødte på det her én gang, og det værste var det første minut, da jeg indså, at kortet var blevet tomt. Så stop straks med at skrive noget som helst til det. Tag SD-kortet ud af dit kamera eller din telefon, og lad det være i fred.
Slettede billeder bliver som regel ikke slettet med det samme. Kortet markerer pladsen som tilgængelig, og dine næste billeder lægger sig oven på de gamle data. Hvis du blev ved med at tage billeder, falder chancen for gendannelse hurtigt. Hvis kortet har været urørt, er dine chancer stadig gode.
Før du installerer noget, så lav de kedelige tjek.
- Hvis sletningen skete via en Mac, så kig i Papirkurv.
- Hvis det skete på Android, så tjek papirkurven i Google Fotos og Samsung Gallerys papirkurv. De gemmer ofte ting i 30 til 60 dage.
- Kig også efter kopier i cloud-backup.
Hvis intet af det giver noget, ville jeg gå med gendannelsessoftware.
En fejl, jeg lavede første gang, var at prøve at gendanne via telefonforbindelsen. Dårlig idé. En telefon eller et kamera over USB skjuler ofte det rå kortlayout, så gendannelsesapps ser mindre, end du tror. Mange mobilapps er værre. De henter miniaturebilleder, eller de kræver root-adgang, og så ender du med små slørede forhåndsvisninger i stedet for det fulde billede. Brug en USB SD-kortlæser, og tilslut kortet direkte til en Mac eller Windows-pc. Det giver softwaren ordentlig adgang til kortet.
Der er alt for mange gendannelsesværktøjer, og halvdelen af listerne online føles kopieret fra hinanden. PhotoRec er gratis, og det virker, men jeg syntes, det var irriterende til store fotosamlinger. Det bruger en tekstgrænseflade, og de gendannede filer kommer ofte tilbage med generiske navne og uden mappestruktur. Hvis du har tusindvis af billeder, bliver sorteringen hurtigt et rod.
Jeg havde bedre held med Disk Drill. Det, der betød noget for mig, var de simple ting. Det læste almindelige kameraformater, inklusive RAW-filer som CR2 og NEF. Det lod mig også forhåndsvise filer før gendannelse, hvilket sparede tid, fordi jeg kunne se, hvilke billeder der var intakte.
Det, jeg gjorde, så sådan ud.
- Installer Disk Drill på din computer. På en Mac skal du give det Fuld diskadgang i indstillingerne for Anonymitet og sikkerhed, ellers kan scanningen blive halvt ødelagt.
- Sæt SD-kortet i en kortlæser, tilslut den, og åbn derefter appen. Kortet burde dukke op på drevlisten.
- Vælg kortet, og start scanningen efter mistede data. Universal Scan fungerede fint for mig. Den tjekker først nylige sletninger og går derefter dybere ved at lede efter signaturer for fotofiler.
- Vent. Du kan godt browse midt i scanningen, men jeg lader den som regel blive færdig, så jeg ikke tvivler på hver eneste fil.
- Åbn sektionen Billeder, når scanningen er færdig. Filtrér efter type, hvis du vil. Brug forhåndsvisningsikonet på en fil, før du gendanner den. Den her del er vigtigst. Hvis billedet åbner rent i forhåndsvisningen, kan det som regel gendannes. Hvis det ikke vil åbne, eller det viser tegn på korruption, så regn ikke med det.
- Vælg de billeder, du vil have, og tryk på Gendan.
Når programmet spørger, hvor de gendannede filer skal gemmes, så læg dem ikke tilbage på det samme SD-kort. Gem dem på computerens interne drev eller et andet eksternt drev. At skrive gendannede filer tilbage på det samme kort er sådan, folk ødelægger de resterende data, der stadig kan gendannes. Det lærte jeg på den hårde måde for flere år siden, og ja, det var surt.
Efter gendannelsen skal du åbne en håndfuld billeder og sikre dig, at de er i orden. Når du ved, at dine filer er sikre, så sæt kortet tilbage i kameraet og formatér det dér, før du bruger det igen.
Jeg ville starte der. Hvis kortet ikke har været brugt siden sletningen, har du stadig en rimelig chance.
Stop først med at bruge SD-kortet. Hver ny skrivning reducerer dine chancer for gendannelse.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det meste: brug en kortlæser, ikke telefonen eller kameraets kabel. Jeg er dog lidt uenig om én ting. Jeg ville ikke formatere kortet lige efter gendannelse, medmindre du også tester det i en anden enhed først. Hvis kortet er begyndt at fejle, skjuler formatering det egentlige problem, og du ender med at stole på dårlig lagerplads igen.
Det ville jeg gøre som det næste:
- Tjek om billederne blev kopieret til din computer i en anden mappe og ikke flyttet korrekt. Søg efter filtyper som JPG, PNG, CR2, NEF, ARW.
- På Windows skal du kigge efter skjulte filer og i Papirkurven. På Mac skal du køre en Spotlight-søgning efter filendelserne.
- Hvis der ikke dukker noget op, så lav først et byte-for-byte-billede af SD-kortet, hvis billederne betyder meget. Værktøjer som USB Image Tool eller ddrescue hjælper. Det giver dig én sikker arbejdskopi. Fagfolk gør dette af en grund.
Scan derefter kortbilledet, eller selve kortet, med Disk Drill. Jeg kan lide det, fordi forhåndsvisning gør det nemt hurtigt at sortere komplette billeder fra ødelagt junk. PhotoRec finder meget, men filnavnene bliver et rod. Hvis du har mange filer, bliver det hurtigt trættende.
To ting mere, som folk ofte overser:
- Hvis filer blev flyttet, og processen fejlede, kan nogle billeder stadig være på kildeenheden, ikke på kortet.
- Hvis kortet er falsk eller ved at dø, kan gendannelsessoftware vise masser af filer med korruption. I så fald skal du først lave et billede af kortet, og ikke blive ved med at genscanne det.
Hvis du vil have en hurtig forklaring på de bedste gendannelsesværktøjer, er denne her ganske fin:
bedste datagendannelsessoftware til slettede billeder og SD-kort
En stor ting, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @nachtschatten sagde: tjek, om “flytningen” faktisk oprettede en delvis overførselslog eller midlertidig cache på computeren. Mange springer direkte til gendannelsesværktøjer og glemmer Windows Fotos, Lightrooms importmapper, Finders Seneste eller endda mapperne Downloads/Skrivebord, hvor billederne kan være havnet med mærkelige navne. Jeg har set filer dukke op som .CHK eller i en halvfærdig importmappe efter en fejl under overførsel. Lidt dumt, men det sker.
Hvis SD-kortet også begynder at afbryde forbindelsen, beder om at blive repareret eller læses super langsomt, så stop med at scanne det igen og igen. Det er her, jeg er lidt uenig i tilgangen med bare at scanne nu. Gentagne læsninger på et døende kort kan gøre tingene værre. I det tilfælde skal du først klone/lave et image, og derefter arbejde ud fra kopien.
Hvis kortet er stabilt, er Disk Drill ærligt talt en af de nemmere muligheder, fordi du kan forhåndsvise billeder, der kan gendannes, før du gemmer dem, hvilket betyder meget ved gendannelse af slettede billeder fra SD-kort. Det sparer tid, mindre gætværk. Gendan bare til et andet drev, ikke tilbage på kortet. Indlysende, men folk gør det stadig lol.
Også værd at læse: hvordan man gendanner slettede billeder fra et SD-kort trin for trin
En ting mere, hvis de her er super vigtige, så lad være med at “fikse” kortet endnu, lad være med at formatere det, og tag bestemt ikke flere billeder på det. Sådan bliver noget, der kan gendannes, til noget, der er væk.