Hvordan kan jeg gjenopprette slettede bilder fra SD-kortet mitt?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer til datamaskinen, og nå kan jeg ikke finne dem noe sted. Disse bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på før noe blir overskrevet.

Jeg opplevde dette en gang, og den verste delen var det første minuttet, da jeg innså at kortet var blitt tomt. Så stopp med en gang å skrive noe som helst til det. Ta SD-kortet ut av kameraet eller telefonen og la det være i fred.

Slettede bilder blir som regel ikke slettet på stedet. Kortet markerer plassen som tilgjengelig, og de neste bildene dine legger seg oppå de gamle dataene. Hvis du fortsatte å ta bilder, faller sjansen for gjenoppretting raskt. Hvis kortet har vært urørt, er sjansene dine fortsatt gode.

Før du installerer noe, gjør de kjedelige sjekkene.

• Hvis slettingen skjedde via en Mac, se i papirkurven.
  • Hvis det skjedde på Android, sjekk papirkurven i Google Foto og Samsung Gallery sin papirkurv. Der blir ting ofte liggende i 30 til 60 dager.
  • Se også etter kopier i skybackup.

Hvis ingen av de tingene gir noe resultat, ville jeg gått for gjenopprettingsprogramvare.

En feil jeg gjorde første gang, var å prøve å gjenopprette via telefontilkoblingen. Dårlig idé. En telefon eller et kamera over USB skjuler ofte den rå kortstrukturen, så gjenopprettingsapper ser mindre enn du tror. Mange mobilapper er verre. De henter miniatyrbilder, eller de krever root-tilgang, og du ender opp med små uklare forhåndsvisninger i stedet for hele bildet. Bruk en USB SD-kortleser og koble kortet direkte til en Mac eller Windows-PC. Det gir programvaren skikkelig tilgang til kortet.

Det finnes altfor mange gjenopprettingsverktøy, og halvparten av listene på nettet føles kopiert fra hverandre. PhotoRec er gratis og det fungerer, men jeg syntes det var irriterende for store bildesamlinger. Det bruker et tekstgrensesnitt, og de gjenopprettede filene kommer ofte tilbake med generiske navn og uten mappeorden. Hvis du har tusenvis av bilder, blir sorteringen fort et rot.

Jeg hadde bedre hell med Disk Drill. Det som betydde noe for meg, var enkle ting. Det leste vanlige kameraformater, inkludert RAW-filer som CR2 og NEF. Det lot meg også forhåndsvise filer før gjenoppretting, noe som sparte tid fordi jeg kunne se hvilke bilder som var intakte.

Det jeg gjorde, så omtrent slik ut.

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din. På en Mac må du gi det Full Disk Access i personverninnstillingene, ellers kan skanningen bli halvveis ødelagt.
  2. Sett SD-kortet i en kortleser, koble det til, og åpne deretter appen. Kortet skal vises i stasjonslisten.
  3. Velg kortet og start skanningen etter tapte data. Universal Scan fungerte fint for meg. Den sjekker nylige slettinger først, og går deretter dypere ved å lete etter signaturer for bildefiler.
  4. Vent. Du kan bla gjennom underveis i skanningen, men jeg pleier vanligvis å la den fullføre så jeg slipper å tvile på hver eneste fil.
  5. Åpne Bilder-delen når skanningen er ferdig. Filtrer etter type hvis du vil. Bruk forhåndsvisningsikonet på en fil før du gjenoppretter den. Denne delen er viktigst. Hvis bildet åpnes rent i forhåndsvisning, kan det som regel gjenopprettes. Hvis det ikke vil åpnes, eller det viser tegn til korrupsjon, bør du ikke regne med det.
  6. Velg bildene du vil ha og trykk på Gjenopprett.

Når det spør hvor de gjenopprettede filene skal lagres, må du ikke sende dem tilbake til det samme SD-kortet. Lagre dem på datamaskinens interne disk eller en annen ekstern disk. Å skrive gjenopprettede filer til det samme kortet er slik folk ødelegger de resterende dataene som fortsatt kan gjenopprettes. Jeg lærte dette på den harde måten for mange år siden, og ja, det var skikkelig kjipt.

Etter gjenopprettingen, åpne noen bilder og sjekk at de er i orden. Når du vet at filene dine er trygge, setter du kortet tilbake i kameraet og formaterer det der før du bruker det igjen.

Jeg ville startet der. Hvis kortet ikke har vært brukt siden slettingen, har du fortsatt en grei sjanse.

Først må du slutte å bruke SD-kortet. Hver nye skriving reduserer sjansene dine for gjenoppretting.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det meste, bruk en kortleser, ikke telefonen eller kamerakabelen. Jeg er litt uenig om én ting. Jeg ville ikke formatert kortet rett etter gjenoppretting med mindre du også tester det først i en annen enhet. Hvis kortet begynte å svikte, skjuler formatering det virkelige problemet, og du ender opp med å stole på dårlig lagring igjen.

Dette ville jeg gjort videre:

1. Sjekk om bildene ble kopiert til datamaskinen din i en annen mappe, og ikke flyttet ordentlig. Søk etter filtype, JPG, PNG, CR2, NEF, ARW.
  2. På Windows, se etter skjulte filer og Papirkurven. På Mac, kjør et Spotlight-søk etter filendelsene.
  3. Hvis ingenting dukker opp, lag først et byte-for-byte-bilde av SD-kortet hvis bildene betyr mye. Verktøy som USB Image Tool eller ddrescue hjelper. Dette gir deg én trygg arbeidskopi. Fagfolk gjør dette av en grunn.

Skann deretter kortbildet, eller selve kortet, med Disk Drill. Jeg liker det fordi forhåndsvisning hjelper med å sortere fullstendige bilder fra ødelagt søppel raskt. PhotoRec finner mye, men filnavnene blir et kaos. Hvis samlingen din er stor, blir det fort slitsomt.

To ting til som folk ofte overser:

• Hvis filer ble flyttet og prosessen mislyktes, kan noen bilder fortsatt være på kildeenheten, ikke på kortet.
  • Hvis kortet er falskt eller er i ferd med å dø, kan gjenopprettingsprogramvare vise mange filer med korrupsjon. I så fall, lag et bilde av kortet først, ikke fortsett å skanne det på nytt.

Hvis du vil ha en rask forklaring på de beste gjenopprettingsverktøyene, er denne grei:
beste programvare for datagjenoppretting for slettede bilder og SD-kort

Det store jeg ville legge til det @mikeappsreviewer og @nachtschatten sa: sjekk om “flyttingen” faktisk opprettet en delvis overføringslogg eller midlertidig cache på datamaskinen. Mange hopper rett til gjenopprettingsverktøy og glemmer Windows Bilder, Lightrooms importmapper, Finders Nylige, eller til og med Nedlastinger/Skrivebord-mappene der bildene kan ha havnet med rare navn. Jeg har sett filer dukke opp som .CHK eller i en halvferdig importmappe etter en overføringsglipp. Litt dumt, men det skjer.

Hvis SD-kortet også begynner å koble fra, ber om å bli reparert, eller leses veldig tregt, slutt å skanne det om og om igjen. Der er jeg litt uenig i tilnærmingen med å bare skanne nå. Gjentatte lesinger på et døende kort kan gjøre ting verre. I så fall, klon/lag et image først, og jobb deretter fra kopien.

Hvis kortet er stabilt, er Disk Drill ærlig talt et av de enklere alternativene fordi du kan forhåndsvise gjenopprettbare bilder før du lagrer dem, noe som betyr mye ved gjenoppretting av slettede SD-kortbilder. Sparer tid, mindre gjetting. Bare gjenopprett til en annen disk, ikke tilbake på kortet. Åpenbart, men folk gjør det fortsatt lol.

Også verdt å lese: hvordan gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort trinn for trinn

En ting til, hvis disse er veldig viktige, ikke “fiks” kortet ennå, ikke formater det, og definitivt ikke ta flere bilder på det. Slik blir gjenopprettbart til borte.