Hvorfor bliver min iPhone-lagerplads fyldt op uden nogen grund på det seneste?

Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op, selvom jeg har slettet apps, billeder og gamle beskeder. Systemdata og andet lager ser ud til at vokse af sig selv, og nu kan jeg ikke opdatere iOS eller gemme noget nyt. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der forårsager dette, og hvordan jeg kan frigøre plads permanent.

Jeg stødte selv på det her på min egen iPhone, og det så tilfældigt ud i starten. Det er det som regel ikke. Når lagerpladsen tilsyneladende forsvinder fra den ene dag til den anden, er det som regel fordi noget på telefonen har ophobet data i baggrunden, mens du ikke lagde mærke til det.

Det første sted, jeg ville kigge, er dit fotobibliotek. Nye billeder, skærmbilleder, skærmoptagelser, Live Photos og videoer sluger hurtigt plads. Det, der fangede mig, var de næsten ens dubletter. Jeg tog 15 billeder af det samme, beholdt ét i hovedet og glemte, at de andre 14 fandtes. Rejser, børn, kæledyr, koncerter, dumme skærmbilleder til senere, det hober sig op meget hurtigere, end folk tror.

Apps er den anden store synder. Sociale apps, chatapps, videoapps, musikapps, de gemmer alle cachefiler, så ting indlæses hurtigere næste gang. I starten er det småt. Så en dag tjekker du, og en enkelt app fylder flere gigabyte. Offline downloads gør det værre. Film, playlister, podcastepisoder, tilfældige filer inde i apps, det hele bliver liggende.

Beskeder bliver også ofte ignoreret. Gamle tråde gemmer billeder, klip, GIF'er, stemmenoter og vedhæftede filer længe efter, at du er holdt op med at bekymre dig om dem. Jeg fandt et par videovedhæftninger i en samtale, som helt for sig selv optog en latterlig mængde plads.

Så er der Systemdata. Den her irriterer mig mest. Den dækker cache, logfiler, midlertidige filer, rester fra opdateringer og andet iOS-skrammel, der arbejder bag kulisserne. Noget bevægelse der er normalt. Alligevel ser mange bare, at den vokser og vokser uden nogen enkel måde at rydde den på med én knap i indstillingerne.

Hvis du vil have et ligetil svar, så start her: Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Den skærm fortæller dig, hvilken kategori der æder pladsen, så du stopper med at gætte og går efter det største rod først.

Hvis Fotos ligger tæt på toppen, ville jeg rydde op der før noget andet. Jeg har haft bedst held med Clever Cleaner. Grunden til, at jeg blev ved med at bruge den, var enkel: den går efter det skrammel, jeg oftest blev ved med at finde, nemlig mediekaos.

Apples Fotos-app fanger nøjagtige dubletter. Det hjælper lidt. Det større problem, i hvert fald for mig, var lignende billeder. Samme vinkel, samme lys, samme motiv, minimal forskel, og alle sammen ligger der stadig og tager plads. Den her app gjorde det bedre. Den hjalp mig også med et par andre oprydningsrunder:

1. finde lignende billeder og foreslå hvilket der skulle beholdes
  2. vise store billeder og videoer hurtigt
  3. samle skærmbilleder til hurtig sletning
  4. gøre Live Photos til almindelige billeder for at reducere lagerforbruget

Jeg har set folk sige, at de frigjorde 10 GB til 30 GB efter at have gennemgået lignende billeder, skærmbilleder og Live Photos. Mit resultat var ikke identisk, men det var nok til at gøre en forskel, og jeg behøvede ikke at slette noget vigtigt.

Efter billeder ville jeg tjekke de her næste:

1. store apps på listen i iPhone-lagring
  2. downloads inde i streaming- og musikapps
  3. beskedvedhæftninger
  4. downloads i appen Filer
  5. Safari-cache eller cache i andre browsere

Ud fra det, jeg har set, er det her som regel ikke et hardwareproblem. Lagerpladsen bliver fyldt, fordi din telefon hele tiden samler billeder, app-cache, downloads, vedhæftede filer og systemrester, indtil du rammer advarselsniveauet. Hvis du først tjekker iPhone-lagring og derefter rydder op i fotobiblioteket og det åbenlyse app-skrammel, kan du få meget plads tilbage uden at nukle ting, du stadig har brug for.

Det, der fyldes op uden nogen grund, er ofte mislykkede iOS-opdateringsfiler, Safari-webstedsdata, Mail-bilag og appdokumenter. Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Billeder er selvfølgelig almindelige, men når Systemdata bliver ved med at vokse af sig selv, er det største tegn midlertidige filer og synkroniseringsskrammel, ikke altid din kamerarulle.

Prøv denne rækkefølge.

1. Genstart iPhone. Det rydder noget midlertidig lagerplads.
  2. Tjek Indstillinger, dit Apple-id, iCloud, Fotos. Hvis Download og behold originaler er slået til, så skift til Optimer iPhone-lagring.
  3. Åbn Safari-indstillinger, og ryd historik og webstedsdata.
  4. I Mail kan du fjerne gamle konti, du ikke bruger, eller slette og tilføje appdata igen ved at fjerne kontoen og synkronisere på ny.
  5. Tjek Podcasts, Stemmememoer, GarageBand, Netflix, Spotify, YouTube. Deres gemte filer bliver hurtigt enorme.
  6. Kig i Arkiver, På min iPhone. Gamle downloads bliver liggende der for evigt.
  7. Hvis en app viser enorme Dokumenter og data, så slet appen og installer den igen. Aflastning er svagere. Fuld sletning virker bedre.

Hvis Fotos stadig roder, hjælper Clever Cleaner med at sortere lignende billeder og store videoer hurtigere end Apples indbyggede oprydning.

Hvis lagerpladsen stadig ikke falder, så lav en krypteret sikkerhedskopi, slet telefonen, og gendan sikkerhedskopien. Irriterende, ja. Ofte den eneste løsning på oppustede Systemdata.

For videotips om at rydde lagerplads og idéer til YouTube-renseapps, se bedste tips til oprydning af YouTube-lagerplads.

Det er sandsynligvis ikke helt uden grund. iPhone-lagerplads vokser som regel, fordi iOS gemmer lokale kopier af ting, du allerede tror, du har slettet.

En ting, jeg vil tilføje ud over det, @mikeappsreviewer og @yozora sagde: tjek, om slettede elementer faktisk er væk. Fotos har en mappe med Senest slettet, Filer har Senest slettet, Noter kan gemme vedhæftninger, og selv Stemmememoer kan ligge der og optage plads. Det overser folk hele tiden.

Hvis du også bruger iCloud Drive, Dropbox, Google Drive eller OneDrive, kan nogle filer desuden blive downloadet lokalt igen efter oprydning. Det samme gælder Apple Music, hvis Synkroniser bibliotek opfører sig mærkeligt. Det får lagerpladsen til at virke hjemsøgt lol.

Et par mindre omtalte syndere:

• downloadede Siri-stemmer og ordbøger
  • gamle iOS-opdateringsfiler, der sidder fast som halvt downloadede
  • logfiler fra fejlbehæftede apps
  • enorm WhatsApp- eller Telegram-medielagring inde i selve appen
  • Mail-appens indeksering

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer i, at billeder hver gang er det første sted at kigge. Hvis Systemdata er den del, der vokser hurtigt, ville jeg lede efter én dårlig app eller en mislykket opdatering, før jeg bruger en time på at slette ting fra kamerarullen.

Det ville jeg gøre:

1. Slå Opdatering i baggrunden fra for ligegyldige apps.
  2. Fjern en eventuel delvist downloadet iOS-opdatering i Indstillinger > Generelt > iPhone-lagerplads.
  3. Slet og geninstaller de værste synder-apps, især browsere, sociale apps og streamingapps.
  4. Frigør mindst 8 til 10 GB, før du prøver at opdatere iOS.
  5. Synkroniser med en computer én gang. Finder rydder nogle gange mærkeligt cachet skrammel efter en sikkerhedskopi.

Hvis dit problem er mediekaos, er Clever Cleaner faktisk nyttig til lignende billeder, store videoer og oprydning af skærmbilleder hurtigere end at gøre det manuelt.

Hvis du vil have en solid guide til hvordan du stopper advarsler om fuld iPhone-lagerplads for altid, dækker den også det grundlæggende.

Hvis intet af det ændrer Systemdata efter en dag eller to, så tag backup, slet, og gendan. Irriterende, men ja, nogle gange er det det eneste, der fikser oppustningen.