Hvorfor fylles lagringsplassen på iPhone-en min opp uten noen grunn i det siste?

Lagringen på iPhone-en min fortsetter å bli full selv om jeg har slettet apper, bilder og gamle meldinger. Systemdata og annen lagring ser ut til å vokse av seg selv, og nå kan jeg ikke oppdatere iOS eller lagre noe nytt. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som forårsaker dette og hvordan jeg kan frigjøre plass for godt.

Jeg støtte på dette på min egen iPhone, og det virket tilfeldig først. Det er det som regel ikke. Når lagring ser ut til å forsvinne over natten, har noe på telefonen samlet opp data i bakgrunnen mens du ikke fulgte med.

Det første stedet jeg ville sett, er bildebiblioteket ditt. Nye bilder, skjermbilder, skjermopptak, Live Photos og videoer spiser plass fort. Det som tok meg, var nesten-duplikatene. Jeg kunne ta 15 bilder av samme ting, huske at jeg ville beholde ett, og glemme at de andre 14 fantes. Turer, barn, kjæledyr, konserter, dumme skjermbilder til senere, det hoper seg opp mye raskere enn folk tror.

Apper er den andre store synderen. Sosiale apper, chatteapper, videoapper, musikkapper, de lagrer alle hurtigbufferfiler slik at ting lastes raskere neste gang. I starten er det lite. Så sjekker du en dag, og én enkelt app bruker flere gigabyte. Frakoblede nedlastinger gjør det verre. Filmer, spillelister, podkastepisoder, tilfeldige filer inne i apper, alt blir liggende.

Meldinger blir også ofte ignorert. Gamle tråder beholder bilder, klipp, GIF-er, talenotater og vedlegg lenge etter at du har sluttet å bry deg om dem. Jeg fant et par videovedlegg i én samtale som tok opp en idiotisk stor mengde plass helt alene.

Så er det Systemdata. Dette irriterer meg mest. Det dekker hurtigbuffer, logger, midlertidige filer, rester etter oppdateringer og annet iOS-rusk som jobber bak kulissene. Litt bevegelse der er normalt. Likevel ser mange at det bare vokser og vokser, uten noen enkel måte å rydde det bort med én knapp i innstillingene.

Hvis du vil ha et rett svar, start her: Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Den skjermen forteller deg hvilken kategori som spiser plass, så du slipper å gjette og kan ta tak i det største rotet først.

Hvis Bilder er nær toppen, ville jeg ryddet der før noe annet. Jeg har hatt best hell med Clever Cleaner. Grunnen til at jeg fortsatte å bruke den, var enkel: den går etter søppelet jeg stadig fant oftest, mediekaos.

Apples Bilder-app fanger opp eksakte duplikater. Det hjelper litt. Det større problemet, i hvert fall for meg, var lignende bilder. Samme vinkel, samme lys, samme motiv, liten forskjell, og alle ligger der fortsatt og tar plass. Denne appen gjorde en bedre jobb med det. Den hjalp meg også med noen andre rydderunder:

1. finne lignende bilder og foreslå hvilket du bør beholde
  2. vise store bilder og videoer raskt
  3. samle skjermbilder for rask sletting
  4. gjøre Live Photos om til vanlige bilder for å redusere lagringsbruk

Jeg har sett folk si at de frigjorde 10 GB til 30 GB etter å ha gått gjennom lignende bilder, skjermbilder og Live Photos. Resultatet mitt var ikke identisk, men det var nok til å ha betydning, og jeg trengte ikke å slette noe viktig.

Etter bilder ville jeg sjekket disse neste:

1. store apper oppført under iPhone-lagring
  2. nedlastinger inne i strømme- og musikkapper
  3. meldingsvedlegg
  4. nedlastinger i Filer-appen
  5. hurtigbuffer i Safari eller andre nettlesere

Ut fra det jeg har sett, er dette vanligvis ikke et maskinvareproblem. Lagring fylles opp fordi telefonen din fortsetter å samle bilder, appbuffer, nedlastinger, vedlegg og systemrester til du når advarselspunktet. Hvis du sjekker iPhone-lagring først, og deretter rydder i bildebiblioteket og det åpenbare approtet, kan du få tilbake mye plass uten å utslette ting du fortsatt trenger.