Mijn iPhone blijft zeggen dat de opslag vol is wanneer ik foto’s probeer te maken, apps probeer bij te werken of bestanden probeer op te slaan, maar in Instellingen staat nog steeds dat er vrije ruimte beschikbaar is. Ik heb hem al opnieuw opgestart en iPhone-opslag gecontroleerd, dus nu ben ik in de war over wat het geheugen eigenlijk gebruikt. Heeft iemand dit probleem opgelost of weet iemand wat ik hierna kan proberen?
Waarschuwingen over opslag op een iPhone voelen erger dan ze zijn. Ik heb de melding zien verschijnen terwijl de telefoon nog ruimte over had, en ik heb ook gezien dat die opdook omdat één map stilletjes rommel aan het oppotten was. De eerste stap is simpel. Controleer het ingebouwde opslagscherm voordat je willekeurige dingen verwijdert.
Begin met iPhone-opslag
Open Instellingen, dan Algemeen, dan iPhone-opslag. Wacht even. De gekleurde balk heeft een paar seconden nodig om volledig te laden.
Dit scherm komt het dichtst in de buurt van een echt antwoord. Het laat zien wat ruimte inneemt, foto’s, apps, berichten, systeemgegevens, media, alles. Als je dit overslaat en begint te gokken, verspil je tijd.
De nepwaarschuwing waar mensen intrappen
Ik kwam dit ooit tegen in Safari. Grote en enge pop-up, gepraat over schade, virussen, dringende opschoning, afteltimer. Volslagen onzin.
Als de melding verscheen terwijl je aan het browsen was, komt die niet van Apple. Hetzelfde geldt voor waarschuwingen over een simkaartfout of opslagbeschadiging binnen een webpagina. Dat zijn scamadvertenties die je proberen over te halen op iets stoms te tikken.
Een echte iPhone-opslagwaarschuwing verschijnt als een normale systeemmelding of binnen Instellingen. Als die uit een browsertab kwam, sluit de tab en ga verder.
Waarom dingen verwijderen soms niets doet
Dit deel pakt mensen. Je verwijdert foto’s en video’s, voelt je tien minuten goed, en dan komt de waarschuwing terug. Ik deed dit op mijn oude telefoon en dacht dat iOS kapot was. Dat was niet zo. De bestanden stonden nog steeds in Recent verwijderd.
Ze blijven daar 30 dagen staan en nemen nog steeds dezelfde ruimte in.
Om het echt te wissen:
- Open Foto’s
- Tik op Albums
- Scroll omlaag naar Recent verwijderd onder Hulpprogramma’s
- Tik op Selecteer
- Tik op Verwijder alles
Doe hetzelfde ook in de Bestanden-app. Controleer Downloads. Maak daarna ook daar Recent verwijderd leeg. Foto’s en Bestanden bewaren hun prullenbak apart, wat irritant is maar wel waar.
Als het direct na een iOS-update begon
Dit gebeurt vaak. Tijdens een update slaat de telefoon installatiebestanden, tijdelijke gegevens en achtergebleven cache op. Een deel daarvan wist zichzelf. Een deel blijft langer hangen dan zou moeten.
Ik zou de telefoon eerst herstarten. Een gewone herstart verhelpt meer van deze opslagmeldingen na een update dan mensen denken. Het dwingt iOS om de aantallen opnieuw te berekenen en een deel van de tijdelijke updatebestanden weg te gooien.
Als de waarschuwing er na de herstart nog steeds is, ga dan terug naar iPhone-opslag en kijk naar Systeemgegevens. Als dat deel ineens enorm groot is geworden, is de update-rommel waarschijnlijk daar terechtgekomen.
Plekken waar opslag zich ophoopt zonder veel ophef
Berichten is een van de grotere boosdoeners. Videoclips, memes, GIF’s, spraaknotities, willekeurige bijlagen van jaren geleden, het stapelt zich op. Ik controleerde ooit één familiegesprek en het was absurd.
Voor toekomstige opschoning:
Instellingen > Berichten > Bewaar berichten
Verander dat van Altijd in 1 jaar of 30 dagen.
Voor directe opschoning:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten
Gebruik Bekijk grote bijlagen. Dit is een van de weinige plekken in iOS waar Apple je snel iets nuttigs geeft.
Safari is een ander makkelijk doelwit. Websitegegevens stapelen zich na verloop van tijd op.
Ga naar:
Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata
Apps zoals Instagram en TikTok zijn erger omdat ze cache verzamelen en je op een iPhone vaak geen fatsoenlijke knop geven om cache te wissen. In mijn ervaring is de app verwijderen en opnieuw installeren de schoonste oplossing.
Wanneer de ingebouwde hulpmiddelen niet meer genoeg zijn
Het native opslagscherm geeft totalen, niet veel details. Je ziet dat foto’s 40 GB innemen, prima, maar het laat niet zien welke video’s de monsters zijn, welke screenshots nutteloos zijn of welke burstfoto’s bijna duplicaten zijn.
Daar hielp Clever Cleaner voor mij het gat op te vullen:
https://www.youtube.com/shorts/qUVkfQqrwsk
Ik gebruikte het toen mijn bibliotheek in een rommel was veranderd. Het nuttige deel was dat ik eerst de grootste bestanden zag in plaats van te zoeken door jaren aan rommel in mijn filmrol. De sectie Heavies zet grote video’s en schermopnames bovenaan. De sectie Similars groepeert bijna dubbele foto’s en kiest daarna de beste opname, zodat je niet je halve avond kwijt bent aan het vergelijken van drie bijna identieke foto’s van een bonnetje of van je knipperende hond.
Op mijn telefoon maakte ik op deze manier ongeveer 12 GB vrij. Daarna maakte ik Recent verwijderd leeg. Daarna stopte de waarschuwing met verschijnen, en de vertraging die ik had opgemerkt verdween ook.
Als de melding blijft terwijl er vrije ruimte is
Dit is de vreemde. Instellingen zegt dat je nog ruimte over hebt, maar de melding dat de opslag vol is blijft terugkomen. Ik heb dit gezien na updates en na intensief appgebruik.
Begin met een volledige herstart. Niet sluimerstand en weer aan. Een echte herstart.
Als de telefoon nog steeds volhoudt dat de opslag vol is terwijl Instellingen vrije ruimte toont, klopt de telling ergens in iOS niet. Op dat moment is de betrouwbare oplossing eerst een reservekopie maken en daarna de telefoon resetten.
Opties voor reservekopieën:
iCloud
Finder op Mac
iTunes op Windows of oudere macOS-configuraties
Na de reservekopie wis je het apparaat en zet je het terug. Het is vervelend. Toch, wanneer het probleem komt door kapotte systeemtelling in plaats van door jouw bestanden, zal handmatig opschonen het niet oplossen.
Korte versie
Controleer eerst Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Negeer enge browser-pop-ups.
Maak Recent verwijderd leeg in Foto’s en Bestanden.
Herstart na iOS-updates.
Ruim bijlagen in Berichten en Safari-data op.
Installeer apps met veel cache opnieuw indien nodig.
Als de cijfers nog steeds nergens op slaan, maak dan een reservekopie en reset.
Die volgorde heeft mij veel zinloos verwijderen bespaard.
Als Instellingen vrije ruimte toont maar apps toch zeggen opslag vol, zou ik kijken naar gereserveerde ruimte, niet naar zichtbare ruimte. Een iPhone heeft werkruimte nodig voor foto’s, app-updates en tijdelijke bestanden. Als je maar 2GB tot 5GB vrij hebt, gedraagt iOS zich vaak toch alsof het vol is. Alleen al het maken van foto’s heeft ruimte nodig voor verwerking, HDR en terugdraaien. Hetzelfde geldt voor App Store-installaties.
Met één ding ben ik het niet eens met @mikeappsreviewer: een volledige reset zou voor mij niet de volgende stap zijn, tenzij het verschil enorm is en dagenlang blijft bestaan. Ik zou eerst dit controleren.
-
Synchronisatie-achterstand.
Als iCloud-foto’s, Berichten in iCloud of Bestandssynchronisatie is vastgelopen, piekt de lokale tijdelijke opslag. Open Foto’s en laat het 30 tot 60 minuten op wifi en stroom staan. Hetzelfde voor Bestanden. -
Opgeblazen app-documenten.
Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag en tik op een grote app. Sommige apps tonen Documenten en gegevens die veel groter zijn dan de app zelf. Podcasts, Muziek, WhatsApp, CapCut, Netflix-downloads en Spotify-offlinebestanden komen vaak voor. -
Mailbijlagen.
Apple Mail bewaart lokale kopieën. Verwijder en voeg het mailaccount opnieuw toe als Mail enorm groot is. Irritant, maar het werkt heel vaak. -
Verschil door app offloaden.
Apps offloaden maakt de app-binaire bestanden vrij, niet alle gegevens. Mensen denken dat ze 10GB hebben vrijgemaakt en krijgen 2GB. Eén opgeblazen app opnieuw installeren na het offloaden brengt het getal soms weer in lijn. -
Vertraging in opslagherberekening.
Na het verwijderen van grote bestanden, sluit je iPhone een nacht aan op stroom met wifi. iOS doet opruimwerk als het niet wordt gebruikt. De cijfers lopen soms pas uren later bij.
Als je fotobibliotheek het hoofdprobleem is, is Clever Cleaner het bekijken waard omdat het grote video’s en dubbele foto’s sneller naar voren haalt dan de weergave van Apple. Ook is dit een degelijke gids om gratis iPhone-opslag vrij te maken, bekijk hoe je snel iPhone-opslag vrijmaakt.
Als de vrije ruimte onder de 5GB zit, beschouw het dan als vol. iPhones doen dan raar.
Als Instellingen bijvoorbeeld 6 GB vrij aangeeft, maar de telefoon nog steeds een foto of app-update weigert, zou ik niet meer denken in termen van opslag totaal en beginnen te denken aan bruikbare aaneengesloten ruimte op dit moment. iOS kan op papier vrije ruimte hebben, maar niet genoeg tijdelijke werkruimte voor cameraverwerking, het uitpakken van apps of bestandsindexering. Daarom voelt die foutmelding nep aan.
Een klein ding dat ik zou controleren waar @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel niet echt op ingingen: je camera-indeling/-instellingen. Als je ProRAW, 4K/60, Cinematic of veel burstfoto’s maakt, kan de camera veel eerder vastlopen dan wanneer de opslag echt vol lijkt. Hetzelfde geldt voor gedownloade bewerkingsprojecten in apps zoals CapCut of VN. Die apps verbergen enorme werkbestanden. Irritant, maar ja.
Controleer ook dit:
- Instellingen > Camera > Structuren
- Schakel ProRAW/ProRes uit als dit is ingeschakeld
- Verlaag tijdelijk de kwaliteit van video-opnamen
- Probeer daarna één foto op te slaan
Nog een verraderlijke oorzaak zijn mislukte app-updates. De App Store kan tijdelijke ruimte reserveren, mislukken en zich daarna nog steeds vreemd gedragen. Open de App Store, annuleer alles wat vastzit en meld je daarna af en weer aan bij Media en aankopen. Klinkt willekeurig, maar ik heb gezien dat dit precies deze glitch oplost.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om te snel naar wissen/herstellen te springen. Dat is wat mij betreft echt een laatste redmiddel.
Als foto’s de belangrijkste boosdoener zijn, is Clever Cleaner eigenlijk nuttig omdat het grote video’s, dubbele opnamen en ruimtevreters sneller toont dan Apple doet. Als je om veiligheid geeft, legt deze pagina op een beter leesbare manier uit of de AI-cleaner-app veilig is om te gebruiken.
Dus ja, vrije ruimte is niet altijd genoeg werkruimte. iPhones gaan raar doen als ze tegen de limiet aan zitten.
Ik ben het op één punt met @vrijheidsvogel eens: vrije ruimte is vaak niet echt bruikbare ruimte. Maar ik zou een minder voor de hand liggende invalshoek toevoegen: corrupte lokale indexen. Spotlight, zoeken in Foto’s, Bestanden-tags, zelfs indexen van berichtbijlagen kunnen uit de pas raken en opslag vol-gedrag veroorzaken terwijl de opslaggrafiek er nog prima uitziet.
Een paar controles die ik zou doen en die niet echt aan bod kwamen:
- Probeer hetzelfde bestand vanuit een andere app op te slaan. Als Camera faalt maar Notities of Bestanden wel kunnen opslaan, kan het gaan om tijdelijke sandboxruimte van de app, niet om de opslag van het hele apparaat.
- Ga naar Instellingen > Siri en zoeken en schakel zoekindexering voor een paar grote apps tijdelijk uit, start daarna opnieuw op. Ik heb opgeblazen indexen later zien krimpen.
- Kijk naar Dictafoon en GarageBand. Die vergeet je makkelijk en ze kunnen enorme lokale bestanden bevatten.
- Als je cloudapps van derden gebruikt zoals Google Drive of Dropbox, wis dan hun offline bestanden. Die caches worden niet altijd duidelijk weergegeven.
Ik ben het ook licht oneens met @mikeappsreviewer over het moment van resetten. Test vóór wissen/herstellen eerst één ding: neem een korte video van lage kwaliteit op. Als zelfs dat mislukt, zit het probleem waarschijnlijk op systeemniveau bij tijdelijke ruimte. Als dat wel werkt, is het probleem waarschijnlijk formatspecifiek of appspecifiek.
Voor het opschonen van foto’s is Clever Cleaner prima als je bibliotheek de rommel is. Voordelen: sneller in het vinden van grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s. Nadelen: je moet nog steeds zorgvuldig controleren, en opschoonapps kunnen geen kapotte iOS-opslagboekhouding repareren.
Dus ja, als Instellingen zegt dat er 8 GB vrij is en de iPhone nog steeds opslag vol schreeuwt, zou ik indexering, app-sandboxrommel of offline caches van cloudapps verdenken voordat ik de telefoon volledig wist.