Ik wil graag enkele van de geavanceerde functies in ChatGPT Plus gebruiken, maar kan het abonnement momenteel niet betalen. Heeft iemand echte methoden gevonden om gratis toegang tot deze functies te krijgen? Ik hoop dat er een gratis proefperiode is of een andere manier om het uit te proberen voordat ik betaal.
Kort antwoord: Er is helaas geen legitieme gratis manier. OpenAI biedt geen gratis proefperiodes aan voor ChatGPT Plus (in ieder geval tot juni 2024), dus iedere site of YouTube-video die gratis toegang belooft is meestal lokkertje of oplichting. Soms zijn er promoties of tijdelijke weggeefacties, maar die komen zelden voor en zijn meestal erg beperkt (als ze er zijn, worden ze aangekondigd op de officiële kanalen van OpenAI). Je kunt altijd de gratis GPT-3.5-variant gebruiken, en er zijn enkele alternatieven met ruimere gratis versies (zoals Perplexiteit KI of Poe, met beperkte toegang tot modellen op GPT-4-niveau). Maar de volledige Plus-functies? Als je iets ziet dat die gratis aanbiedt, wees dan voorzichtig – je loopt anders het risico dat je gegevens worden gestolen.
Eerlijk gezegd, ik wou dat er hier een magisch achterdeurtje bestond, maar uit mijn ervaring: nee—tenzij OpenAIntelligentie met een verrassingsactie komt, heb je gewoon pech. Dromerbos had het helemaal bij het juiste eind over de oplichterijen; als je ergens “ChatGPlus Gratis!”-links ziet buiten de openai.com-site, wegwezen (tenzij je VAN virussen houdt). Maar goed, ik heb hun klantenservice ooit gemaild over gratis proefperiodes en kreeg gewoon een beleefd “nee bedankt” terug, dus dat is ook een doodlopende weg.
Ik wil wel toevoegen: hoewel GPT-3.5 beperkingen heeft, lukt het mij meestal om mijn taken uit te voeren als ik ze opdeel of gewoon nog eens herlaad. Niet ideaal, maar bruikbaar. Voor functies zoals websurfen of geavanceerde data-analyse (de “Plus-voordelen” die iedereen zoekt), is er simpelweg geen echt alternatief tenzij je betaalt. AI-alternatieven zoals Klaas of Bings Medepiloot bieden soms experimentele functies gratis aan, maar die hebben weer hun eigen eigenaardigheden en beperkingen. Sommige universiteiten of werkgevers bieden met partnerschappen/proefperiodes korting of zelfs gratis toegang tot Plus, dus misschien kun je daar nog naar kijken als het voor jou geldt (kleine kans, maar toch!).
Heeft iemand in hetzelfde schuitje een slimme omweg gevonden? Of accepteren we gewoon het gratis niveau? Ik snap niet waarom OpenAIntelligentie niet vaker korte gratis proefperiodes doet, want dat zou waarschijnlijk veel gebruikers zoals wij overtuigen. Voelt toch als een gemiste kans eerlijk gezegd.