Is het mogelijk om verwijderde APFS-bestanden van een SSD te herstellen?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden verwijderd van een met APFS geformatteerde SSD op mijn Mac en moet weten of herstel nog mogelijk is. Ik maak me zorgen dat TRIM of SSD-gedrag de gegevens permanent heeft gewist. Wat zijn de veiligste stappen of tools voor APFS-bestandsherstel om te proberen voordat ik het erger maak?

Eerste punt: stop met het gebruiken van die schijf als je de bestanden terug wilt krijgen. Installeer er niets op, kopieer er niets naartoe en blijf niet opnieuw opstarten en rommelen als je dat kunt vermijden. Hoe minder je erop schrijft, hoe beter je kansen.

Op een gewone harde schijf (HDD) staan verwijderde bestanden er vaak nog totdat iets ze overschrijft. Herstel kan dus behoorlijk goed werken als je er op tijd bij bent.

Met een SSD is het meer wisselvallig door TRIM. Zodra TRIM de verwijderde blokken heeft gewist, kan herstelsoftware ze niet zomaar terughalen. Dat is de belangrijkste reden om de Mac meteen niet meer te gebruiken zodra je merkt dat er bestanden ontbreken.

Ik heb hiervoor Disk Drill gebruikt, en het was vrij eenvoudig.

Het basisproces was:

1. Installeer Disk Drill ergens anders, niet op de schijf die je probeert te herstellen.
  2. Sluit de APFS-schijf aan, of kies de interne schijf als daar de verwijderde bestanden stonden.
  3. Geef het volledige schijftoegang in macOS wanneer daarom wordt gevraagd, omdat APFS-scans zonder die toestemming beperkt kunnen zijn.
  4. Selecteer het APFS-volume en voer de volledige scan Zoek naar verloren gegevens uit.
  5. Laat de scan afronden voordat je bestanden eruit haalt. In mijn geval leverde wachten meer resultaten op.
  6. Gebruik eerst de voorbeeldweergave, vooral voor foto's en documenten, zodat je weet dat de bestanden echt openen.
  7. Herstel de bestanden naar een andere schijf. Sla ze niet opnieuw op hetzelfde APFS-volume op.

Een nuttige eigenschap van Disk Drill was dat het voor veel van de herstelde bestanden de mapstructuur behield. Dat is belangrijker dan het klinkt, want duizenden willekeurige bestandsnamen uitzoeken wordt snel vervelend. Het toont ook bij veel bestanden de kans op herstel, zodat je vooraf een ruwe indruk krijgt van wat waarschijnlijk goed terugkomt voordat je een grote batch herstelt.

Als je de schijf in Schijfhulpprogramma hebt gewist, betekent dat niet altijd dat de gegevens meteen weg zijn. Een snelle wisactie verwijdert vaak de bestandssysteemrecords, niet elk stukje data op de schijf. Als je er nog geen nieuwe gegevens op hebt geschreven, kan herstel nog steeds mogelijk zijn.

De grote uitzondering is een versleuteld APFS-volume. Als FileVault ingeschakeld was en het volume is geformatteerd, kunnen de oude versleutelingssleutels verdwenen zijn. Als dat gebeurt, zijn de oude gegevens meestal niet meer te herstellen.

Als Disk Drill niet vindt wat je nodig hebt, is PhotoRec een andere optie. Het is gratis, maar werkt anders. Het scant op bestandssignaturen in plaats van APFS-metadata te gebruiken, dus meestal raak je bestandsnamen en mapindeling kwijt. Nog steeds nuttig als je vooral foto's of video's terug nodig hebt.

Ik zou niet blijven proberen met softwareherstel als de schijf fysiek ongezond lijkt. Stop als de schijf:

1. steeds de verbinding verbreekt,
  2. klikt, schuurt of piept,
  3. alleen soms verschijnt,
  4. of tijdens elke scan vastloopt.

Op dat punt is een herstelbedrijf de veiligere keuze. Een defecte schijf steeds opnieuw inschakelen kan de schade verergeren. Veel goede bedrijven doen een gratis beoordeling en veel daarvan werken op basis van geen data, geen kosten. Logisch herstel kost misschien een paar honderd dollar, terwijl fysieke schade of cleanroomwerk gemakkelijk boven de $1,000 kan uitkomen.

Als het echter alleen om verwijderde bestanden of een snelle formattering gaat, is softwareherstel meestal waar je de beste kans hebt. Handel gewoon snel en voorkom dat je nog iets anders naar de schijf schrijft.

Controleer eerst snapshots.

Als Time Machine was ingeschakeld, kan APFS een lokale snapshot hebben van vóór het verwijderen, en herstellen daarvan is veiliger dan recoveryscans uitvoeren. Als er geen snapshot of back-up is, dan heeft @mikeappsreviewer gelijk: op een SSD met TRIM is herstel alleen mogelijk totdat de verwijderde blokken daadwerkelijk zijn gewist.

Voer geen herstelscan uit op de enige kopie van die SSD als de bestanden belangrijk zijn. Scannen is leesintensief, maar een onbetrouwbare externe SSD of een Mac die het volume blijft koppelen/indexeren kan een slechte situatie nog erger maken, dus de verstandigste zet is om eerst een byte-voor-byte-image van de schijf te maken en die image te scannen. Dat is het onderdeel dat mensen overslaan omdat het nog een extra schijf en wat geduld kost. Ik ben het ermee eens dat je APFS-snapshots vóór alles controleert, omdat dat herstel is zonder giswerk. Als er geen snapshots zijn, dan zijn tools zoals Disk Drill het proberen waard, maar beschouw de resultaten als misschien totdat je een voorbeeld van de bestanden bekijkt. Met APFS op een SSD, vooral een interne Mac-SSD met TRIM, betekent verwijderd niet dat het veilig achter de schermen in de prullenbak zit. Soms is het venster al gesloten.