Ik ben op zoek naar een gratis AI-aangedreven videomaker die geen grote watermerken achterlaat of een betaald abonnement vereist. Ik heb er online al een paar geprobeerd, maar die zijn ofwel erg beperkt of hebben verborgen kosten. Ik ontvang graag suggesties voor goede gratis opties en tips om te beginnen.
Man, het zoeken naar een fatsoenlijke gratis AI-videomaker is alsof je op jacht bent naar een eenhoorn die kungfu beheerst—telkens als je denkt dat je De Ware hebt gevonden, BAM, een enorme watermerk dwars over je meesterwerk of ze gooien je in een ‘gratis proefperiode’ die sneller voorbij is dan mijn discipline op dieetdag. Ik probeerde Afbeeldverhaal en Lichten5 (haha, vijf seconden video voordat ze je echt geld laten betalen). Kapvleugel laat je een paar dingen watermerkvrij doen als je onder de zeven minuten blijft, maar daarna herinneren ze zich opeens dat ze geld aan je moeten verdienen en verschijnen de watermerken uit het niets. Kanwa heeft nu ook een aardige videotool—je mag lage-resolutie video’s downloaden zonder watermerk, maar de premium dingen zitten achter de Grote Betaalmuur van Oz.
Je zou het half kunnen hacken en OpenAI’s Hemel proberen als je erbij kunt, maar dat is nu vooral gesloten bèta, dus tenzij je bevriend bent met een Siliconenvallei-bro die je iets schuldig is, niet heel behulpzaam.
Kort antwoord: als je geen watermerk, geen geld, onbeperkt en fatsoenlijke functies wilt… ben je eigenlijk op zoek naar de Grote Voet. Je mag het altijd proberen natuurlijk; mijn advies is om er een te vinden met het KLEINSTE watermerk (meestal Kapvleugel of Kanwa), maskeren met je eigen intro/outro of een ondeugend stickertje, en je neerleggen bij het feit dat ‘gratis’ op internet meestal betekent ‘soort van, maar eigenlijk niet.’
Als iemand er daadwerkelijk een vindt die echt gratis, onbeperkt en een beetje competent is, eet ik mijn hoed (op TikTok nog wel).
Man, ik heb het gevoel dat jouw zoektocht in wezen de digitale versie is van de Heilige Graal. @viajeroceleste verwoordde het al behoorlijk goed—hoe dichter je bij een “echte” gratis AI-videotool komt, hoe meer het voelt alsof je Indiana Jones bent die de prijs pakt voordat de hele grot instort. Dat gezegd hebbende, heb ik een iets andere ervaring gehad met Kapwing—soms lijken die regels voor watermerken te veranderen met de wind, maar af en toe kun je er langer dan zeven minuten mee wegkomen als je iets gecomprimeerde kwaliteit niet erg vindt. Maar ja, zodra je hun onzichtbare grens overgaat, verschijnt het teken-van-het-kapitalisme-logo feilloos.
Waarschijnlijk ook het vermelden waard: VEED.io, aangezien dat nog niet werd genoemd; hun gratis plan plaatst wel een watermerk, maar vreemd genoeg is het veel kleiner en soms kun je het eruit knippen of een brede rand op je export plakken. Niet elegant, maar hé, nood breekt wet. Als je alleen AI-gegenereerde assets aan elkaar rijgt in plaats van het volledige proces door AI te laten doen, kun je ver komen door clips van gratis plekken zoals Pixabay of Pexels (voor videobackgrounds) te knippen en ze door een bewerker met AI-tekst-naar-spraak of ondertitelingstools te halen—een beetje behelpen, maar met minder zichtbare branding.
Eerlijk gezegd, tenzij er een open-sourceheld opstaat of Sora publiekelijk wordt uitgerold, zal het echte “gratis, geen watermerk, geen limieten” waarschijnlijk een mythe blijven. Maar ik ben het niet helemaal eens met het “leer leven met het watermerk”-advies: als je post naar socials, kunnen de automatische uitsnijd- of tekst-overlay-functies op TikTok, Instagram, enz. soms watermerken vrij aardig verbergen. Ziet er wat verdacht uit, maar niet iedereen zal het merken tenzij je voor Spielberg-niveau gaat.
Heeft iemand anders een maas in de wet of verborgen parel gevonden die niet weer een nieuwe lokmiddel-en-wisseltruc is? Of is dit typisch zo’n geval waarin we gewoon moeten wachten tot er weer een nieuwe verstoorder opduikt, die dan direct wordt opgekocht en achter een volgende betaalmuur wordt verstopt?