Kan iemand software voor fotoherstel aanbevelen die echt werkt?

Ik heb per ongeluk een grote reeks familiefoto’s van mijn SD-kaart verwijderd en de prullenbak geleegd voordat ik het doorhad. Ik ben op zoek naar fotohersoftware die echt werkt op Windows of Mac, omdat van deze foto’s geen back-up is gemaakt en ze veel voor me betekenen. Als je een betrouwbare tool voor fotoherstel hebt gebruikt voor verwijderde foto’s van een SD-kaart of harde schijf, zou ik de hulp echt waarderen.

Ik heb verloren fotoshoots al meer dan eens moeten redden, en de eerste stap is belangrijker dan de naam van de app op de doos. Stop nu met het gebruiken van de kaart of schijf. Werp hem uit. Koppel hem los. Leg hem weg.

Wanneer een foto wordt verwijderd, blijven de bestandsgegevens meestal nog een tijdje staan. Wat verandert, is de index. Het systeem markeert de ruimte als vrij, zodat nieuwe gegevens later over de oude gegevens heen worden geschreven. Als je blijft fotograferen, kopiëren, exporteren of zelfs te veel blijft rondkijken, vergroot je de kans op permanent verlies. Ik heb dit op de harde manier geleerd met een SD-kaart van een back-up van een bruiloft. Ik bleef hem in de camera testen. Slechte beslissing.

Voor mij is de volgorde dus simpel.

Bescherm eerst de schijf

Sla er niets nieuws op op.
Formatteer hem niet opnieuw.
Voer geen opschoonprogramma’s uit.
Installeer geen herstelsoftware op dezelfde schijf waarvan je wilt herstellen.

Als de foto’s belangrijk zijn, gebruik dan een andere computer of een andere systeemschijf voor de herstelapp. Kleine stap, groot verschil.

Over de tools

Ik denk niet dat er één magische winnaar is voor elk geval. Wat voor mij werkte, hing af van drie dingen: hoe beschadigd de kaart was, hoeveel rommel ik bereid was te verdragen, en of ik bestandsnamen en mappen terug nodig had.

Als ik er één moet kiezen die ik het vaakst vertrouw, grijp ik nog steeds naar Disk Drill.

Het voelt minder log aan dan veel herstelapps, wat belangrijk is als je al geïrriteerd en moe bent. Belangrijker nog, het heeft het voor mij beter gedaan met camerabestanden, vooral RAW-formaten zoals CR3, NEF en ARW. Op kapotte of gefragmenteerde media vinden sommige tools wel bestanden, maar geven ze rommel terug die je niet kunt openen. Disk Drill is beter geweest dan de meeste in het weer samenvoegen van die bestanden tot iets bruikbaars.

Dat deel is belangrijker dan het aantal scanresultaten. Dat een tool zegt dat het 3.000 bestanden heeft gevonden, betekent niets als de helft ervan corrupt is.

Het irritante deel van Disk Drill

De gratis herstelbeperking is klein op Windows, 100 MB. Dus nee, het haalt niet gratis een volledige kaart terug. Waar ik het voor gebruikte, was scannen, voorbeelden bekijken en controleren of de belangrijke bestanden intact waren voordat ik voor iets betaalde. Voor triage deed het wat het moest doen.

Als je gratis opties wilt

Twee namen komen niet voor niets vaak naar voren: PhotoRec en Recuva. Ik heb ze allebei gebruikt. Ze zijn nuttig, maar ze hebben allebei hun nadelen.

PhotoRec

PhotoRec zoekt naar ruwe bestandssignaturen in plaats van op het bestandssysteem te vertrouwen. Dit helpt wanneer de kaart zo beschadigd is dat je computer hem nauwelijks ziet, of helemaal niet. Ik heb gezien dat het afbeeldingen van media haalde die andere tools oversloegen.

De keerzijde is de workflow. Het is lelijk. Geen galerij. Geen soepele sortering. Geen originele bestandsnamen of mappenstructuur. Je krijgt vaak een stapel bestanden met namen als f12345.jpg en dan ben je je avond kwijt met alles één voor één openen. Als je doel brute-force-herstel is, is het degelijk. Als je doel gemak is, nee.

Recuva

Recuva is makkelijker. Veel makkelijker. Op Windows is het een van de snelste dingen om te proberen als je onlangs bestanden hebt verwijderd en de schijf nog gezond is. Voor het soort probleem van ik heb tien minuten geleden per ongeluk op verwijderen gedrukt heb ik er redelijk geluk mee gehad.

Zodra corruptie in beeld komt, of na een snelle formattering, verwacht ik er niet veel meer van. Het mist dingen die diepgaandere tools wel oppikken. Ik zou het niet slecht noemen. Ik zou het beperkt noemen.

Wat ik in jouw situatie zou doen

1. Stop met het gebruiken van de kaart of schijf.
  2. Sluit hem alleen-lezen aan als je weet hoe dat moet, of vermijd op zijn minst schrijven erop.
  3. Voer eerst een scan uit met Disk Drill.
  4. Gebruik de voorbeeldweergave om te controleren of de bestanden schoon openen.
  5. Als de scan zwak oogt, probeer daarna PhotoRec.
  6. Als dit een verse verwijdering was op een gezonde Windows-schijf, probeer Recuva dan vroeg.

Voorbeeldweergave is erg belangrijk. Ik heb tools bestanden als herstelbaar zien vermelden en vervolgens kapotte afbeeldingen zien uitspugen. Als de voorbeeldweergave werkt, zijn je kansen beter.

Eindoordeel

Elk verliesgeval is zijn eigen puinhoop. Kaartmerk, bestandssysteem, cameramodel, snelle formattering versus verwijderen, alles verschuift het resultaat. Dus ik zou niet met één tool trouwen voordat ik heb getest. Ik zou met een paar tools scannen, voorbeelden vergelijken en degene kiezen die je intacte bestanden geeft, niet degene met het mooiste rapport.

Als je opnamen belangrijk zijn, behandel de kaart dan als bewijsmateriaal. Raak hem minder aan, scan vanaf een andere schijf en blijf niet willekeurige oplossingen opnieuw proberen. Dat deel bepaalt meer dan mensen denken.

Ik zou Disk Drill hiervoor hoog in de lijst zetten. Ik heb het zowel op Windows als op Mac gebruikt, vooral voor SD-kaarten en USB-sticks, en het deed het beter met fotovoorbeelden dan veel van de oude gratis tools. Voor familiefoto’s zijn voorbeelden belangrijker dan het aantal scans. Als de preview opent, is de kans groter dat het lukt.

Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Recuva is prima voor eenvoudig verwijderde bestanden, maar ik zou daar niet te veel tijd aan besteden als de foto’s afkomstig zijn van een SD-kaart die in een camera is gebruikt. PhotoRec gaat dieper, maar de bestandsnamen en mappen zijn een rommeltje. Als je de snelste route met de minste moeite wilt, is Disk Drill degene die ik als eerste zou proberen.

Mijn snelle ranglijst:

1. Disk Drill, beste mix van gebruiksgemak en resultaat
  2. PhotoRec, sterk herstel, lelijke workflow
  3. Recuva, prima voor eenvoudige gevallen op Windows

Als je een goede uitleg wilt, dit behandelt de beste tools voor het herstellen van verwijderde foto’s van SD-kaarten en schijven, beste fotohersoftware voor verwijderde afbeeldingen

Nog één ding, herstel de bestanden naar een andere schijf. Niet naar dezelfde SD-kaart. Daar gaan mensen vaak de mist mee in.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @espritlibre, maar ik zou er één ding aan toevoegen: beoordeel herstel-apps niet op hoeveel bestanden ze vinden. Beoordeel ze op basis van of de voorbeelden daadwerkelijk bruikbaar zijn en of ze de metadata van afbeeldingen fatsoenlijk herstellen. Daar vallen veel gratis tools uit elkaar.

Als je iets wilt dat werkt op zowel Windows als Mac zonder aan te voelen als een wetenschapsproject, is Disk Drill waarschijnlijk de eerste die ik zou proberen. Niet omdat het magisch is, maar gewoon omdat het meestal minder irritant is en beter in het sorteren van SD-kaartherstel dan veel van de oudere dingen. Ik heb gezien dat het beter presteert met gemengde batches van JPG + RAW waar sommige andere apps me óf corrupte rommel óf 900 dubbele miniaturen gaven. Superhandig, toch?

Ik ben eerlijk gezegd iets minder enthousiast over PhotoRec dan zij. Ja, het kan diep graven, maar voor familiefoto’s willen de meeste mensen geen gigantische stapel mysteriebestanden die in mappen met rare namen worden gedumpt. Als dit een normale onbedoelde verwijdering is en de kaart zelf niet kapotgaat, zou ik liever met Disk Drill beginnen en pas naar PhotoRec gaan als de eerste scan weinig oplevert.

Als de SD-kaart ook nog kuren vertoont, maak dan eerst een image van de kaart en scan die image in plaats van de kaart steeds opnieuw te belasten. Dat is het deel dat mensen overslaan en zich dan afvragen waarom herstel slechter wordt.

Als je een degelijk overzicht wilt van aanbevelingen voor software voor fotoherstel, is dit het bekijken waard:
beste software voor het herstellen van verwijderde foto’s van SD-kaarten en harde schijven

Korte versie:

• Disk Drill: makkelijkste degelijke optie voor Windows/Mac
  • Recuva: prima voor eenvoudige verwijdering ongedaan maken in Windows
  • PhotoRec: krachtig, lelijk, rommelige resultaten

En ja, herstel naar een andere schijf. Terug opslaan op dezelfde SD-kaart is hoe mensen van misschien herstelbaar naar jammer dan gaan.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @espritlibre, @ombrasilente en @mikeappsreviewer zeiden: als de foto’s van de SD-kaart zijn verwijderd terwijl die nog in de camera zat, kan de kans op herstel kleiner zijn dan bij gewoon verwijderen op een desktop, omdat sommige camera’s ruimte meteen agressiever hergebruiken. Dus ik zou geen uren besteden aan het vergelijken van vijf apps. Ik zou eerst één serieuze scan uitvoeren.

Daarvoor is Disk Drill een solide keuze.

Voordelen van Disk Drill

• Werkt op zowel Windows als Mac
  • Goede ondersteuning voor voorbeelden, wat veel nuttiger is dan opgeblazen bestandsaantallen
  • Kan goed overweg met gangbare fotoformaten, waaronder in veel gevallen RAW
  • Overzichtelijkere interface dan de meeste hersteltools

Nadelen van Disk Drill

• Gratis herstel is beperkt op Windows
  • Diepe scans kunnen even duren
  • Toont soms duplicaten of fragmenten, dus de resultaten moeten nog steeds worden gesorteerd

Klein meningsverschil met het gebruikelijke advies: ik zou Recuva helemaal overslaan als dit een SD-kaart uit een camera was en niet een gewone verwijdering uit een pc-map. Het is prima voor eenvoudige gevallen, maar herstel van camerakaarten is een heel ander verhaal.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Disk Drill
  2. Als de kaart onstabiel lijkt, maak er dan eerst een kloon/image van
  3. Probeer pas daarna een diepere raw-carving-tool als dat nodig is

En ja, herstel naar een andere schijf, niet terug naar de kaart. Die fout maakt herstelbare foto’s snel onherstelbaar.