Kan ik verwijderde GoPro-video herstellen nadat ik de geheugenkaart heb geformatteerd?

Ik heb per ongeluk de geheugenkaart van mijn GoPro geformatteerd en belangrijke video’s van een recente reis verloren. Ik ben meteen gestopt met het gebruiken van de SD-kaart omdat ik niets wil overschrijven. Is er een veilige manier om verwijderde GoPro-beelden na het formatteren te herstellen, en welke herstelsoftware of stappen geven me de beste kans om de bestanden terug te krijgen?

Ja, dat is balen. Ik heb ook zoiets meegemaakt met een SD-kaart, en de eerste stap is simpel. Stop nu met het gebruiken van de kaart.

Maak geen extra opnames. Formatteer hem niet. Voer nog geen reparatietools uit. Op dit soort kaarten blijft verwijderde GoPro-beelden vaak gewoon staan totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Als je blijft opnemen, dalen je kansen snel.

Controleer deze dingen eerst

1. Als je betaalt voor een GoPro-abonnement, log dan in en kijk in je Media Library in de cloud en in de prullenbak.
  2. Plaats de kaart terug in de GoPro en kijk of de camera zelf een reparatievoorstel geeft.
  3. Bekijk de kaart op LRV-bestanden. Dat zijn de kleine voorbeeldkopieën. De kwaliteit is laag, zeker, maar ik heb meegemaakt dat ze een clip redden wanneer het volledige bestand verloren was.

Als de bestanden niet meer zichtbaar zijn op de kaart

Ik zou Disk Drill proberen. Ik heb het eens gebruikt voor camerabeelden en het werkte beter dan ik had verwacht. Het onderdeel dat het proberen waard is voor GoPro-bestanden, is de modus Geavanceerd cameraherstel.

Die modus is belangrijk voor actioncams, omdat GoPro-videobestanden vaak verspreid over de kaart terechtkomen in heel veel fragmenten. Sommige herstelapps vinden delen van het bestand, maar falen vervolgens wanneer de video weer moet worden opgebouwd tot iets dat afspeelbaar is. Dan houd je een clip over die niet opent, halverwege vastloopt of als rommel wordt geëxporteerd.

Voor zover ik heb gezien, is deze modus bedoeld voor apparaten zoals actioncams, drones en dashcams, waarbij gefragmenteerde opnames vaak voorkomen. Hij ondersteunt GoPro-formaten zoals MP4 en LRV, wat de belangrijkste reden is dat ik het hier hoog op de lijst zou zetten.

Dingen die ik zou doen tijdens het herstel

1. Gebruik een kaartlezer. Dat vertrouw ik meer dan de GoPro rechtstreeks op de computer aansluiten.
  2. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Schrijf niets terug naar de SD-kaart.
  3. Als de kaart fouten geeft, de verbinding verbreekt of instabiel werkt, maak dan eerst een volledige byte-voor-byte-image. Scan de image, niet de originele kaart.

Als je niet veel hebt opgenomen sinds de video's verdwenen, heb je nog steeds een redelijke kans. Niet perfect. Nog steeds het proberen waard.

Ja, als het een snelle formattering was, zijn je kansen nog steeds redelijk. GoPro en SD-kaarten wissen meestal eerst alleen de bestandsindex. De videodata blijft staan totdat nieuwe opnames deze overschrijven. Meteen stoppen met gebruiken was de juiste zet.

Ik ben het met @mikeappsreviewer op één punt eens, laat de kaart onaangeroerd. Ik ben het er niet helemaal mee eens om hem terug in de GoPro te stoppen voor meldingen. Ik zou de camera nu vermijden. Gebruik een goede USB-kaartlezer op een computer en houd de camera buiten beeld.

Wat ik hierna zou doen.

1. Controleer eerst de gezondheid van de kaart.
    Gebruik op Windows een tool zoals H2testw alleen op een gekloonde image, niet op de originele kaart. Controleer op Mac SMART als je kaartlezer dat ondersteunt. Als de kaart instabiel is, kloon hem dan eerst met iets zoals USB Image Tool of ddrescue.

2. Maak een volledige image van de SD-kaart.
    Dit is belangrijker dan mensen denken. Herstelsoftware werkt beter wanneer je een imagebestand scant, en je houdt het origineel veilig als de kaart halverwege de scan begint uit te vallen. Als de kaart 64GB is, maak dan een image van 64GB. Een saaie stap, maar het redt mensen.

3. Scan de image met herstelsoftware die voor video is gemaakt.
    Disk Drill is hier een sterke keuze, vooral voor actioncam-beelden. GoPro-bestanden raken vaak gefragmenteerd, en gewone undelete-tools missen delen van MP4-bestanden. Als Disk Drill zowel .MP4- als .THM-bestanden vindt, herstel ze dan allemaal naar een andere schijf, niet terug naar de kaart.

4. Controleer of gerepareerde bestanden afspelen.
    Sommige herstelde GoPro MP4-bestanden tonen de juiste grootte maar willen niet openen. Als dat gebeurt, probeer dan untrunc of een videoreparatietool met een andere clip van dezelfde GoPro-instellingen als referentiebestand. Dezelfde resolutie en fps zijn belangrijk.

5. Zoek naar hoofdstukbestanden.
    GoPro splitst lange opnames vaak in delen. Als één bestand weg is, kan het volgende deel er nog steeds zijn. Zoek op datum en grootte, niet alleen op bestandsnaam.

Deze gids is het bekijken waard als je een duidelijke stap-voor-stap wilt voor herstel van camerakaarten en het terughalen van verwijderde GoPro-video’s, bekijk deze tutorial voor herstel van SD-kaarten van camera’s voor verloren GoPro-beelden

Nog iets dat mensen missen. Een volledige formattering is erger dan een snelle formattering. Als je de normale formatteringsoptie van de GoPro hebt gebruikt, is herstel vaak nog mogelijk. Als je op een pc hebt geformatteerd en een nieuw bestandssysteem plus testbestanden hebt geschreven, dalen de kansen snel.

Dus ja, herstel is nog steeds mogelijk. Maak eerst een image van de kaart. Scan de image met Disk Drill. Sla de resultaten ergens anders op. Als de beelden onvervangbaar zijn en de kaart begint te verbreken of te klikken, stop dan en stuur hem naar een professioneel lab voordat je het erger maakt.

Ja, mogelijk. Het onmiddellijk stoppen met het gebruik van de kaart was het slimste wat je kon doen.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik ben iets minder overtuigd van het doen van te veel checks voordat je herstelt. Elke extra koppeling, scan of cameramelding is weer een extra kans dat de kaart op vreemde manieren wordt aangeraakt. Ik zou het heel simpel houden.

Wat ik anders zou doen:

• Vergrendel de SD-kaart als die een fysieke schrijfschakelaar op de adapter heeft
  • Gebruik een kaartlezer die niet willekeurig de verbinding verbreekt
  • Voer herstel alleen uit vanaf een computer
  • Herstel naar je harde schijf, nooit terug naar de GoPro-kaart

Beoordeel het resultaat ook niet alleen op bestandsnamen. GoPro-clips komen vaak terug met algemene namen of helemaal zonder mappenstructuur. Sorteer herstelde bestanden op grootte en bekijk ze handmatig. Veel mensen missen hun beelden omdat ze de oorspronkelijke naamgeving verwachten.

Als de formattering in de camera is gebeurd, zijn de kansen op herstel meestal beter dan mensen denken. Als je een volledige formattering op een pc hebt gedaan, ja, dan is het lastiger. Nog steeds niet onmogelijk, alleen minder netjes.

Disk Drill is hier een redelijke keuze omdat het meestal beter presteert met cameramedia dan eenvoudige apps voor het terughalen van verwijderde bestanden. Ik zou ook letten op .THM-sidecarbestanden en proxybestanden met lage resolutie, omdat die je kunnen helpen vaststellen welke herstelde MP4 bij welke clip hoort.

Nog een nuttige link als je een ander praktijkgeval wilt zien: GoPro Hero 8 kwijtgeraakte video-herstelthread met praktische oplossingen

Dus ja, veilige manier? Meestal wel. Veilig betekent: niet meer gebruiken, niets schrijven, herstellen naar een andere schijf, en niet steeds weer aan de kaart zitten om even te zien of het er nog op staat.

Ja, je kunt GoPro-video’s na het formatteren nog steeds herstellen, maar ik zou één ding overslaan dat sommige mensen aanraden: ik zou niet steeds opnieuw de kaart koppelen alleen om mappen te bekijken of te wachten op een reparatiemelding van de camera. @suenodelbosque, @stellacadente en @mikeappsreviewer hebben gelijk dat je de kaart ongebruikt moet laten, maar wat mij betreft is de veiligste weg zo min mogelijk handelingen, niet meer.

Een paar dingen die mensen vaak missen bij GoPro-kaarten:

• GoPro-beelden kunnen in exFAT-toewijzingsresten zitten, dus een normale bestandsbrowser die leeg toont zegt heel weinig.
  • Sommige herstelde clips zijn eigenlijk prima, maar de MP4-header is beschadigd, waardoor ze dood lijken totdat ze zijn gerepareerd.
  • Als de kaart in de camera is geformatteerd, is de kans op herstel meestal groter dan wanneer een computer een lange/volledige formattering heeft uitgevoerd.

Wat ik zou doen:

1. Gebruik een degelijke USB-kaartlezer, niet de camera.
  2. Maak de SD-kaart indien mogelijk alleen-lezen met een adaptervergrendeling.
  3. Scan hem met iets dat cameramedia begrijpt. Disk Drill is hier een verstandige optie.
  4. Herstel alles naar je computer of een externe schijf.
  5. Als herstelde MP4-bestanden niet afspelen, probeer ze dan met ffmpeg te remuxen voordat je aanneemt dat ze nutteloos zijn.

Voordelen van Disk Drill:

• Goed in het vinden van verwijderde/geformatteerde camerabestanden
  • Meestal eenvoudig om resultaten te bekijken en te sorteren
  • Kan gefragmenteerde media beter herstellen dan eenvoudige undelete-tools

Nadelen van Disk Drill:

• Geen wondermiddel als gegevens zijn overschreven
  • Diepe scans kunnen op grote kaarten even duren
  • Sommige bestanden hebben na herstel mogelijk aparte videoreparatie nodig

Kortom: als je meteen bent gestopt met het gebruiken van de kaart, is je kans nog steeds redelijk goed.