Kan jeg gendanne slettet GoPro-video efter formatering af hukommelseskortet?

Jeg kom ved et uheld til at formatere mit GoPro-hukommelseskort og mistede vigtige videoer fra en nylig rejse. Jeg stoppede straks med at bruge SD-kortet, fordi jeg ikke vil overskrive noget. Er der en sikker måde at gendanne slettet GoPro-optagelse efter formatering, og hvilken gendannelsessoftware eller hvilke trin giver mig den bedste chance for at få filerne tilbage?

Ja, det er surt. Jeg har haft en lignende forskrækkelse med et SD-kort, og det første skridt er simpelt. Stop med at bruge kortet nu.

Optag ikke flere klip. Formatér det ikke. Kør ikke reparationsværktøjer endnu. På de her kort ligger slettet GoPro-optagelse ofte der stadig, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Hvis du bliver ved med at optage, falder dine chancer hurtigt.

Tjek disse først

1. Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, så log ind og gennemse dit cloud Media Library og mappen Papirkurv.
  2. Sæt kortet tilbage i GoPro-kameraet og se, om kameraet tilbyder sin egen reparationsprompt.
  3. Gennemse kortet efter LRV-filer. Det er de små forhåndsvisningskopier. De er godt nok i lav kvalitet, men jeg har set dem redde et klip, når den fulde fil var ubrugelig.

Hvis filerne er væk fra kortvisningen

Jeg ville prøve Disk Drill. Jeg brugte det engang på kameraoptagelser, og det klarede sig bedre, end jeg havde forventet. Den del, der er værd at prøve til GoPro-ting, er dets Advanced Camera Recovery-tilstand.

Den tilstand er vigtig for actionkameraer, fordi GoPro-videofiler ofte ender spredt ud over kortet i en masse fragmenter. Nogle gendannelsesapps finder dele af filen, men fejler, når videoen skal bygges op igen til noget, der kan afspilles. Så ender du med et klip, der ikke kan åbnes, fryser halvvejs eller eksporteres som noget ubrugeligt.

Ud fra det jeg så, er denne tilstand beregnet til enheder som actionkameraer, droner og dashcams, hvor fragmenteret optagelse er almindeligt. Den understøtter GoPro-formater som MP4 og LRV, hvilket er hovedgrunden til, at jeg ville placere den helt i toppen af listen her.

Ting jeg ville gøre under gendannelse

1. Brug en kortlæser. Det stoler jeg mere på end at tilslutte GoPro direkte til computeren.
  2. Gem gendannede filer på et andet drev. Skriv ikke noget tilbage på SD-kortet.
  3. Hvis kortet giver fejl, afbryder forbindelsen eller opfører sig ustabilt, så lav først et komplet byte-for-byte-image. Scan imaget, ikke det originale kort.

Hvis du ikke har optaget meget, siden videoerne forsvandt, har du stadig en rimelig chance. Ikke perfekt. Stadig værd at prøve.

Ja, hvis formateringen var hurtig, er dine chancer stadig rimelige. GoPro og SD-kort rydder som regel kun filindekset først. Videodataene bliver liggende, indtil nye optagelser overskriver dem. At stoppe brugen med det samme var det rigtige træk.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, lad kortet være helt urørt. Jeg er lidt uenig i at sætte det tilbage i GoPro’en for prompts. Jeg ville undgå kameraet nu. Brug en god USB-kortlæser på en computer, og hold kameraet ude af ligningen.

Det ville jeg gøre nu.

1. Tjek først kortets helbred.
    På Windows skal du bruge et værktøj som H2testw kun på et klonet image, ikke det originale kort. På Mac skal du tjekke SMART, hvis din kortlæser understøtter det. Hvis kortet er ustabilt, så klon det først med noget som USB Image Tool eller ddrescue.

2. Lav et fuldt image af SD-kortet.
    Det betyder mere, end folk tror. Gendannelsessoftware fungerer bedre, når du scanner en imagefil, og du holder originalen sikker, hvis kortet begynder at dø midt i scanningen. Hvis kortet er 64GB, så lav et 64GB-image. Kedeligt trin, men det redder folk.

3. Scan imaget med gendannelsessoftware bygget til video.
    Disk Drill er et solidt valg her, især til actionkamera-optagelser. GoPro-filer bliver ofte fragmenterede, og normale værktøjer til gendannelse af slettede filer overser dele af MP4-filer. Hvis Disk Drill finder både .MP4- og .THM-filer, så gendan dem alle til et andet drev, ikke tilbage på kortet.

4. Tjek for repareret afspilning.
    Nogle gendannede GoPro MP4-filer viser den rigtige størrelse, men kan ikke åbnes. Hvis det sker, så prøv untrunc eller et videoreparationsværktøj med et andet klip fra de samme GoPro-indstillinger som referencefil. Samme opløsning og fps betyder noget.

5. Kig efter opdelte filer.
    GoPro opdeler ofte lange optagelser i bidder. Hvis én fil er væk, er det næste afsnit måske stadig der. Søg efter dato og størrelse, ikke kun filnavn.

Denne guide er værd at se, hvis du vil have en ren trin for trin-guide til gendannelse fra kamerakort og genskabelse af slettede GoPro-videoer, se denne vejledning til gendannelse af SD-kort fra kamera for mistede GoPro-optagelser

Én ting mere, som folk overser. Et fuldt format er værre end et hurtigt format. Hvis du brugte GoPro’ens normale formateringsmulighed, kan det ofte stadig gendannes. Hvis du formaterede på en PC og skrev et nyt filsystem plus testfiler, falder chancerne hurtigt.

Så ja, gendannelse er stadig mulig. Lav først et image af kortet. Scan imaget med Disk Drill. Gem resultaterne et andet sted. Hvis optagelserne ikke kan erstattes, og kortet begynder at afbryde forbindelsen eller klikke, så stop og send det til et professionelt laboratorie, før du gør det værre.

Ja, muligvis. At stoppe brugen af kortet med det samme var det klogeste, du kunne gøre.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er lidt mindre overbevist om at lave for mange kontroller før gendannelse. Hver ekstra montering, scanning eller kamerameddelelse er endnu en chance for, at kortet bliver håndteret på mærkelige måder. Jeg ville holde det helt enkelt.

Det ville jeg gøre anderledes:

• Lås SD-kortet, hvis det har en fysisk skrivebeskyttelseskontakt på adapteren
  • Brug en kortlæser, der ikke tilfældigt afbryder forbindelsen
  • Kør kun gendannelse fra en computer
  • Gendan til din harddisk, aldrig tilbage til GoPro-kortet

Vurder heller ikke resultatet ud fra filnavnene alene. GoPro-klip kommer ofte tilbage med generiske navne eller slet ingen mappestruktur. Sortér de gendannede filer efter størrelse, og forhåndsvis dem manuelt. Mange overser deres optagelser, fordi de forventer de oprindelige navne.

Hvis formateringen skete i kameraet, er chancerne for gendannelse som regel bedre, end folk tror. Hvis du lavede en fuld formatering på en pc, ja, så er det mere barskt. Stadig ikke umuligt, bare mindre rent.

Disk Drill er et rimeligt valg her, fordi det ofte klarer sig bedre med kameramedier end grundlæggende apps til gendannelse af slettede filer. Jeg ville også holde øje med .THM-sidecarfiler og proxyfiler i lav opløsning, da de kan hjælpe dig med at identificere, hvilken gendannet MP4 der hører til hvilket klip.

Endnu en nyttig læsning, hvis du vil have et andet eksempel fra den virkelige verden: Tråd om gendannelse af mistede videoer fra GoPro Hero 8 med praktiske løsninger

Så ja, sikker måde? For det meste ja. Sikker betyder: ingen mere brug, ingen skrivning, gendan til et andet drev, og bliv ikke ved med at pille ved kortet bare for at se, om det er der.

Ja, du kan stadig gendanne GoPro-videoer efter formatering, men jeg ville springe én ting over, som nogle foreslog: Jeg ville ikke bruge tid på at montere kortet igen og igen bare for at inspicere mapper eller vente på en reparationsprompt fra kameraet. @suenodelbosque, @stellacadente og @mikeappsreviewer har ret i, at kortet skal forblive ubrugt, men efter min mening er den sikreste vej færre berøringer, ikke flere.

Et par ting, folk ofte overser med GoPro-kort:

• GoPro-optagelser kan ligge i rester af exFAT-allokering, så en almindelig filbrowser, der viser tomt, betyder meget lidt.
  • Nogle gendannede klip er faktisk helt fine, men MP4-headeren er ødelagt, så de ser døde ud, indtil de bliver repareret.
  • Hvis kortet blev formateret i kameraet, er chancerne for gendannelse som regel bedre, end hvis en computer lavede en lang/fuld formatering.

Det ville jeg gøre:

1. Brug en ordentlig USB-kortlæser, ikke kameraet.
  2. Hvis muligt, gør SD-kortet skrivebeskyttet med en adapterlås.
  3. Scan det med noget, der forstår kameramedier. Disk Drill er en fornuftig mulighed her.
  4. Gendan alt til din computer eller en ekstern harddisk.
  5. Hvis gendannede MP4-filer ikke afspilles, så prøv at remuxe dem med ffmpeg, før du antager, at de er ubrugelige.

Fordele ved Disk Drill:

• God til at finde slettede/formaterede kamerafiler
  • Som regel nemt at forhåndsvise og sortere resultater
  • Kan gendanne fragmenterede mediefiler bedre end grundlæggende gendannelsesværktøjer

Ulemper ved Disk Drill:

• Ikke magisk, hvis data blev overskrevet
  • Dybe scanninger kan tage et stykke tid på store kort
  • Nogle filer kan have brug for separat videoreparation efter gendannelse

Kort sagt: Hvis du stoppede med at bruge kortet med det samme, er dine chancer stadig ganske gode.