Jeg formaterte GoPro-minnekortet mitt ved et uhell og mistet viktige videoer fra en nylig reise. Jeg sluttet å bruke SD-kortet med en gang fordi jeg ikke vil overskrive noe. Finnes det en trygg måte å gjenopprette slettede GoPro-opptak etter formatering på, og hvilken gjenopprettingsprogramvare eller hvilke trinn gir meg best sjanse til å få filene tilbake?
Ja, det suger. Jeg har hatt en SD-kortskrekk som dette, og det første trekket er enkelt. Slutt å bruke kortet nå.
Ikke ta opp flere klipp. Ikke formater det. Ikke kjør reparasjonsgreier ennå. På slike kort blir slettede GoPro-opptak ofte liggende der til nye data havner oppå dem. Hvis du fortsetter å ta opp, faller sjansene dine raskt.
Sjekk disse først
- Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, logg inn og se gjennom Media Library i skyen og Papirkurv-mappen.
- Sett kortet tilbake i GoPro-en og se om kameraet tilbyr sin egen reparasjonsmelding.
- Bla gjennom kortet etter LRV-filer. Det er de små forhåndsvisningskopiene. De har lav kvalitet, ja, men jeg har sett dem redde et klipp når hele filen var ødelagt.
Hvis filene er borte fra kortvisningen
Jeg ville prøvd Disk Drill. Jeg brukte det en gang på kameraopptak, og det gjorde det bedre enn jeg forventet. Delen som er verdt å prøve for GoPro-greier, er Advanced Camera Recovery-modusen.
Den modusen er viktig for actionkameraer fordi GoPro-videofiler ofte ender opp spredt over kortet i mengder av fragmenter. Noen gjenopprettingsapper finner deler av filen, men mislykkes når det er tid for å bygge videoen opp igjen til noe som kan spilles av. Da ender du opp med et klipp som ikke vil åpne, fryser halvveis, eller eksporteres som søppel.
Ut fra det jeg så, er denne modusen ment for enheter som actionkameraer, droner og dashbordkameraer, der fragmentert opptak er vanlig. Den støtter GoPro-formater som MP4 og LRV, som er hovedgrunnen til at jeg ville plassert den nær toppen av listen her.
Ting jeg ville gjort under gjenoppretting
- Bruk en kortleser. Jeg stoler mer på det enn å koble GoPro-en direkte til datamaskinen.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk. Ikke skriv noe tilbake til SD-kortet.
- Hvis kortet gir feil, kobler fra eller oppfører seg ustabilt, lag et fullt byte-for-byte-bilde først. Skann bildet, ikke det opprinnelige kortet.
Hvis du ikke har tatt opp mye siden videoene forsvant, har du fortsatt en grei sjanse. Ikke perfekt. Fortsatt verdt å prøve.
Ja, hvis formateringen var rask, er sjansene dine fortsatt ganske gode. GoPro og SD-kort tømmer vanligvis bare filindeksen først. Videodataene blir liggende til nye opptak overskriver dem. Det var riktig å slutte å bruke det med en gang.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, hold kortet urørt. Jeg er litt uenig i å sette det tilbake i GoPro-en for meldinger. Jeg ville unngått kameraet nå. Bruk en god USB-kortleser på en datamaskin og hold kameraet utenfor prosessen.
Dette ville jeg gjort videre.
-
Sjekk kortets helse først.
På Windows kan du bruke et verktøy som H2testw bare på et klonet image, ikke på det originale kortet. På Mac kan du sjekke SMART hvis kortleseren din eksponerer det. Hvis kortet er ustabilt, klon det først med noe som USB Image Tool eller ddrescue. -
Lag et fullt image av SD-kortet.
Dette betyr mer enn folk tror. Gjenopprettingsprogramvare fungerer bedre når du skanner en image-fil, og du holder originalen trygg hvis kortet begynner å dø midt i skanningen. Hvis kortet er på 64GB, lag et image på 64GB. Kjedelig steg, men det redder folk. -
Skann imaget med gjenopprettingsprogramvare laget for video.
Disk Drill er et solid valg her, spesielt for opptak fra actionkamera. GoPro-filer blir ofte fragmentert, og vanlige verktøy for å gjenopprette slettede filer går glipp av deler av MP4-filer. Hvis Disk Drill finner både .MP4- og .THM-filer, gjenopprett alle til en annen disk, ikke tilbake til kortet. -
Sjekk om reparerte filer kan spilles av.
Noen gjenopprettede GoPro MP4-filer viser riktig størrelse, men vil ikke åpnes. Hvis det skjer, prøv untrunc eller et videoreparasjonsverktøy med et annet klipp fra de samme GoPro-innstillingene som referansefil. Samme oppløsning og fps er viktig. -
Se etter oppdelte filer.
GoPro deler ofte lange opptak i biter. Hvis én fil er borte, kan neste del fortsatt være der. Søk etter dato og størrelse, ikke bare filnavn.
Denne guiden er verdt å se hvis du vil ha en ryddig steg for steg om gjenoppretting fra kamerakort og restaurering av slettede GoPro-videoer, se denne veiledningen for gjenoppretting av SD-kort fra kamera for tapt GoPro-opptak
Én ting til folk overser. Full formatering er verre enn rask formatering. Hvis du brukte GoPro sitt vanlige formateringsalternativ, er det ofte fortsatt mulig å gjenopprette. Hvis du formaterte på en PC og skrev et nytt filsystem pluss testfiler, faller sjansene raskt.
Så ja, gjenoppretting er fortsatt mulig. Lag et image av kortet først. Skann imaget med Disk Drill. Lagre resultatene et annet sted. Hvis opptakene er uerstattelige og kortet begynner å koble fra eller klikke, stopp og send det til et profesjonelt laboratorium før du gjør det verre.
Ja, muligens. Å slutte å bruke kortet umiddelbart var det smarteste du kunne gjøre.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er litt mindre overbevist om å gjøre for mange kontroller før gjenoppretting. Hver ekstra montering, skanning eller kameramelding er enda en sjanse for at kortet blir håndtert på rare måter. Jeg ville holdt det helt enkelt.
Det jeg ville gjort annerledes:
- Lås SD-kortet hvis det har en fysisk skrivebeskyttelsesbryter på adapteren
- Bruk en kortleser som ikke kobler fra tilfeldig
- Kjør gjenoppretting bare fra en datamaskin
- Gjenopprett til harddisken din, aldri tilbake til GoPro-kortet
Ikke vurder heller resultatet kun ut fra filnavn. GoPro-klipp kommer ofte tilbake med generiske navn eller uten mappestruktur i det hele tatt. Sorter gjenopprettede filer etter størrelse og forhåndsvis dem manuelt. Mange går glipp av opptakene sine fordi de forventer den opprinnelige navngivingen.
Hvis formateringen skjedde i kameraet, er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre enn folk tror. Hvis du gjorde en full formatering på en PC, ja, da er det tøffere. Fortsatt ikke umulig, bare mindre ryddig.
Disk Drill er et rimelig valg her fordi det pleier å fungere bedre med kameramedier enn enkle apper for å angre sletting. Jeg ville også fulgt med på .THM-sidefiler og proxyfiler i lav oppløsning, siden de kan hjelpe deg med å identifisere hvilken gjenopprettet MP4 som tilhører hvilket klipp.
Én nyttig ting til å lese hvis du vil ha et annet virkelighetsnært eksempel: Gjenopprettingstråd for mistede GoPro Hero 8-videoer med praktiske løsninger
Så ja, trygg måte? For det meste ja. Trygg betyr: ikke bruk det mer, ikke skriv noe, gjenopprett til en annen disk, og ikke fortsett å rote med kortet bare for å se om det fortsatt er der.
Ja, du kan fortsatt gjenopprette GoPro-videoer etter formatering, men jeg ville hoppet over én ting som noen foreslo: Jeg ville ikke brydd meg med å montere kortet om og om igjen bare for å inspisere mapper eller vente på en reparasjonsmelding fra kameraet. @suenodelbosque, @stellacadente og @mikeappsreviewer har rett i at kortet bør forbli ubrukt, men etter min mening er den tryggeste veien færre berøringer, ikke flere.
Et par ting folk ofte overser med GoPro-kort:
- GoPro-opptak kan ligge igjen i exFAT-allokeringsrester, så at en vanlig filutforsker viser tomt betyr svært lite.
- Noen gjenopprettede klipp er faktisk helt i orden, men MP4-headeren er ødelagt, så de ser døde ut til de blir reparert.
- Hvis kortet ble formatert i kameraet, er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre enn hvis en datamaskin gjorde en lang/full formatering.
Dette ville jeg gjort:
- Bruk en ordentlig USB-kortleser, ikke kameraet.
- Hvis mulig, sett SD-kortet til skrivebeskyttet med adapterlåsen.
- Skann det med noe som forstår kameramedier. Disk Drill er et fornuftig alternativ her.
- Gjenopprett alt til datamaskinen din eller en ekstern disk.
- Hvis gjenopprettede MP4-filer ikke kan spilles av, prøv å remukse dem med ffmpeg før du antar at de er ubrukelige.
Fordeler med Disk Drill:
- God til å finne slettede/formaterte kamerafiler
- Vanligvis enkelt å forhåndsvise og sortere resultater
- Kan gjenopprette fragmenterte mediefiler bedre enn grunnleggende verktøy for gjenoppretting av slettede filer
Ulemper med Disk Drill:
- Ikke magisk hvis dataene ble overskrevet
- Dype skanninger kan ta en stund på store kort
- Noen filer kan trenge separat videoreparasjon etter gjenoppretting
Kort sagt: hvis du sluttet å bruke kortet umiddelbart, er sjansene dine fortsatt ganske gode.