Kan någon rekommendera en gratis AI-videogenerator?

Jag letar efter en gratis AI-driven videotillverkare som inte lämnar stora vattenstämplar eller kräver betald prenumeration. Jag har testat några online men antingen är de väldigt begränsade eller så finns det dolda avgifter. Tar gärna emot tips på bra gratisalternativ och råd om hur jag kan komma igång.

Allvarligt talat, jakten på en vettig gratis AI-videogenerator är som att leta efter en enhörning som kan kung fu – varje gång du tror du har hittat Den Rätte, BAM, enorm vattenstämpel över ditt mästerverk eller så kommer de med ett “gratis prov” som tar slut snabbare än min självdisciplin på dietdagar. Jag testade Pictory och Lumen5 (haha, fem sekunder video innan de börjar ta riktiga pengar). Kapwing låter dig göra vissa saker utan vattenstämpel om du håller dig under 7 minuter, men efter det verkar de minnas att de ska mjölka dig på pengar och vattenstämplarna dyker upp från ingenstans. Canva har också ett hyfsat videotjänst nu – du kan ladda ner lågupplösta videor utan vattenstämpel, men det premium grejerna är bakom den Stora Betalväggen i Oz.

Du kan halvhacka det och testa OpenAIs Sora om du lyckas få tillgång, men det är mest stängd beta än så länge, så om du inte är polare med någon Silicon Valley-kille som är skyldig dig en tjänst, inte superhjälpsamt.

Kort svar: om du vill ha ingen vattenstämpel, inget pengar, obegränsat och bra funktioner… ja, då letar du i princip efter Storfot. Det finns inget förbud mot att försöka dock; mitt råd är att hitta den med MINST vattenstämpel (Kapwing eller Canva oftast), maskera den med din egen intro/outro eller en fräck liten klistermärke och leva med faktumet att “gratis” på nätet oftast betyder “på ett sätt, men inte riktigt.”

Om någon faktiskt hittar en som är genuint gratis, obegränsad och halvvägs kompetent, äter jag min hatt (på TikTok dessutom).

Alltså, det känns verkligen som att din jakt är den digitala versionen av den heliga gralen. @viajeroceleste sammanfattade det redan rätt bra – ju närmare du kommer ett ”verkligt” gratis AI-verktyg för video, desto mer känns det som om du är Indiana Jones som tar priset innan hela grottan rasar. Men jag har haft en lite annorlunda upplevelse med Kapwing – ibland verkar deras regler för vattenmärken ändras med vinden, men då och då kan man få till lite mer än sju minuter om man inte bryr sig om att kvaliteten blir lite komprimerad. Men ja, när du passerar deras osynliga gräns dyker deras kapitalist-loga upp som på beställning.

Det är nog också värt att nämna VEED.io eftersom det inte togs upp; deras gratisversion ger dig visserligen ett vattenmärke, men konstigt nog är det mycket mindre och ibland kan du beskära bort det eller lägga till en bred ram på exporten. Inte särskilt snyggt, men nöd bryter lag. Om du bara sätter ihop AI-genererade resurser istället för att köra fullt ut med AI genom hela processen, kan du komma ganska långt genom att klippa ihop klipp från gratisplatser som Pixabay eller Pexels (för videobakgrunder) och köra igenom en redigerare med AI-text-till-tal eller undertexter – lite fusk, men mindre märkesexponering.

Ärligt talat, om inte någon open source-hjälte dyker upp eller Sora får en publik lansering, lär det där med ”gratis, inget vattenmärke, inga begränsningar” förbli en myt. Jag håller dock inte riktigt med om rådet ”lär dig leva med vattenmärket”: om du postar på sociala medier kan ibland autobeskärning eller textöverlägg på TikTok, Instagram, osv. dölja vattenmärkenen ganska bra. Ser lite skumt ut, men alla kommer inte märka det om du inte siktar på Spielberg-kvalitet.

Har någon annan hittat något kryphål eller guldkorn som inte bara är ytterligare ett lockbete? Eller är det bara en sådan grej där vi väntar på att en ny uppstickare ska dyka upp för att genast bli uppköpt och låst bakom ännu en betalvägg?