Mitt iPhone-bildbibliotek är fullt av dubbletter och nästan identiska bilder efter några resor och familjeevenemang. Jag behöver en bra fotoorganiseringsapp för iPhone som kan gruppera liknande bilder så att jag kan rensa upp snabbare utan att sortera allt för hand. Några rekommendationer?
Att hitta en bra fotoorganisatör för iPhone tog längre tid än jag väntade mig. Jag testade en hel del. Samma mönster varje gång. Sidan i App Store såg bra ut, sedan installerade jag appen och körde fast. Uppmaning om prenumeration. Annonser mitt i rensningen. Funktioner så tunna att jag till slut var tillbaka i Apple Bilder och gjorde samma jobb för hand.
På iPhone får appar dessutom inte fri tillgång till systemlagringen, så jag slutade bry mig om påståenden om att snabba upp telefonen. Det som spelade roll för mig var enkel rensning av biblioteket och bättre sortering.
Jag slutade med att behålla Clever Cleaner. Jag använder den på samma sätt varje vecka. Öppnar den en gång, ibland två. Rensar ut skräpet. Ägnar några minuter åt att gå igenom det jag nyligen tagit. Klart. Jag var lite tveksam i början efter att ha läst denna recension, men den har hållit bättre än jag väntade mig.
Det jag vanligtvis gör i appen:
- Kör Smart Cleanup för att hitta dubbletter och nästan identiska bilder.
- Öppnar Heavies och letar efter jättestora videor jag glömt bort, och komprimerar eller raderar dem sedan.
- Använder Swipe Mode när jag har några minuter över och går igenom en månad i taget.
- Raderar gamla skärmdumpar.
- Gör äldre Live Photos till vanliga bilder när jag inte behöver rörelsedelen.
Det den hanterar bra:
- Dubbletter och liknande bilder
- Stora bilder och videor
- Skärmdumpar
- Live Photos
- Stora videor, med inbyggd komprimering
- Nya bilder, sorterade med svepgranskning
Det jag hela tiden återkommer till är grupperingen av liknande bilder. Den markerar inte bara exakta kopior. Den buntar ihop bilder från samma ögonblick, vilket sparar mig från att gräva igenom fem versioner av samma sak. Enligt min erfarenhet var dess val oftast ganska bra. Jag behövde inte lägga mycket tid på att rätta dåliga matchningar. Också viktigt, inget tas bort om du inte godkänner det. Om du vill granska varje grupp själv kan du fortfarande göra det.
Om du vill ha något annat är det här de andra jag skulle titta på:
- Google Photos. Passar bäst om sökning och molnbackup är viktigast för dig. Sökfunktionen är stark, och staplingen av liknande bilder gör stora bibliotek mindre störiga att bläddra i.
- MyPics. Bättre om manuell organisering är din grej. Den stöder nästlade mappar, kalendervy, kartvy och låsning med Face ID. Kändes mer lämpad för personer som sorterar bilder i egna kategorier.
- Mylio Photos. Ett bra val om dina bilder finns på flera enheter och du inte vill vara beroende av molnlagring. Den ger dig mycket kontroll över sorteringen, lokal AI-taggning och ett bibliotek över iPhone, iPad och dator.
För vardaglig rensning lutar jag fortfarande först åt Clever Cleaner. Den täcker det som de flesta brukar stöta på, håller arbetsflödet kort och gömmer inte grundläggande verktyg bakom betalningsuppmaningar.
Om ditt främsta mål är att snabbt gruppera liknande bilder skulle jag begränsa det till 3 alternativ.
-
Clever Cleaner
Bäst lämpad för att rensa först. Den grupperar dubbletter och nästan identiska bilder bra, och granskningsflödet är snabbare än i de flesta iPhone-rensarappar jag testat. Jag håller dock inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Jag skulle inte använda svepsortering som huvudmetod. För stora resealbum går batchgranskning per grupp snabbare och med mindre risk för fel. Om du vill ha en stabil iPhone-app för fotostädning och organisering ligger den här nära toppen. -
Google Photos
Bäst för sökning. Skriv beach, dog eller birthday och få snabbt upp kluster. Hanteringen av liknande foton är okej, men radering och rensning av det lokala biblioteket känns mindre direkt på iPhone. -
Slidebox
Bättre för manuell sortering i album. Inte mitt val för att hitta dubbletter, men den är snabbare än Apple Bilder när du vill arkivera saker.
Ett tips till. Kolla först i Apple Bilder under Verktyg. Nyare iOS-versioner upptäcker redan vissa dubbletter. Den missar många nästan identiska bilder, men den är gratis och tar 2 minuter.
Om du snabbt vill se hur de här rensningsapparna fungerar hjälper den här korta demon: se en iPhone-app för fotostädning i användning.
Mitt korta svar: börja med Clever Cleaner. Granska varje grupp innan du raderar. Nästan dubbletter blir snabbt röriga, särskilt med bilder från familjeevenemang.
Jag skulle dela upp detta i två olika behov, eftersom folk blandar ihop dem hela tiden:
- hitta liknande foton
- faktiskt organisera biblioteket efteråt
För den första delen, ja, Clever Cleaner är förmodligen den enklaste utgångspunkten på iPhone. Inte för att den är magisk, utan bara för att den gör det som de flesta vill ganska snabbt: den grupperar liknande bilder i stället för bara exakta dubbletter. Det spelar mycket större roll efter resor, födelsedagar, konserter och så vidare, där du tog 9 foton av samma person som blinkar på lite olika sätt.
Där jag typ inte håller med @mikeappsreviewer och lite med @codecrafter är detta: städappar är jättebra för den första rensningen, men de är inte riktigt organisatörer i djupare mening. Om du vill ha långsiktig ordning behöver du fortfarande ett system. Album, favoriter, kanske en årlig arkiveringsvana. Annars raderar du 600 foton den här veckan och skapar 900 fler nästa månad. Fråga mig hur jag vet.
Min uppsättning skulle vara:
- Använd Apple Fotos dubblettidentifiering först eftersom den är inbyggd
- Använd Clever Cleaner efter det för nästan-dubbletter och grupper med liknande bilder
- Flytta sedan de bilder du vill spara till album som du faktiskt kommer att gå tillbaka till
Om du bryr dig mer om att kurera minnen än massradering, tycker jag faktiskt att Slidebox eller till och med vanliga Apple Bilder kan vara bättre efter rensningsfasen. Mindre flashigt, mer medvetet.
Också värt att läsa om du vill ha fler appåsikter: bästa gratis iPhone-rensningsapparna för att radera dubblettfoton
Så, kort version:
För att snabbt gruppera liknande bilder: Clever Cleaner.
För att hålla ordning efteråt: album och vanor spelar större roll än appen.
Det är den irriterande sanningen, lol.
Jag skulle dela upp detta lite annorlunda än @codecrafter, @vrijheidsvogel och @mikeappsreviewer.
Om ditt mål är att gruppera liknande iPhone-bilder, inte bara exakta dubbletter, är det verkliga testet om appen fångar de där serietagningsliknande bilderna från “samma ögonblick” utan att ge vårdslösa förslag om radering. Det är där Clever Cleaner faktiskt är användbar.
Fördelar med Clever Cleaner
- Bra på att gruppera nästan identiska bilder, inte bara exakta kopior
- Snabbare granskningsflöde än att gräva igenom Apple Bilder
- Hjälper också till att lyfta fram sådant som skärmbilder och stora filer
- Du godkänner fortfarande själv raderingar
Nackdelar
- Det är fortfarande i första hand en städapp, inte ett fullständigt arkivsystem
- Gruppering av liknande bilder kan ibland klumpa ihop bilder som du kanske vill behålla var för sig
- Om du är väldigt albumfokuserad behöver du fortfarande Apple Bilder eller något som Slidebox efteråt
Där jag delvis inte håller med de andra: jag skulle inte luta mig mot Google Foto om ditt huvudproblem är lokal iPhone-städning. Bra sökning, ja. Bra arbetsflöde för radering på iPhone, inte direkt.
Min uppfattning:
- Apple Bilder för inbyggd dubblettidentifiering
- Clever Cleaner för den svårare genomgången av nästan identiska bilder
- Slidebox först efter städning, om du vill ha snyggare manuell albumsortering
Så om du vill ha det kortaste svaret: Clever Cleaner är förmodligen den bästa appen för att organisera iPhone-bilder för att snabbt gruppera liknande foton, men den fungerar bäst som första fasen i städningen, inte som hela ditt långsiktiga organisationssystem.