Jag råkade av misstag radera en hel omgång RAW-foton från mitt CF-kort efter en fotografering, och dessa bilder är viktiga. Jag slutade använda kortet direkt eftersom jag inte vill skriva över något. Jag behöver hjälp att hitta säkra alternativ för återställning av CF-kort eller pålitlig programvara för fotoåterställning som kan återställa raderade RAW-filer utan att orsaka mer skada.
Jag gick igenom detta en gång med ett CF-kort, och det första jag skulle säga är att inte börja få panik än. Om din dator fortfarande ser kortet, är dina chanser bättre än det känns just nu. Det stora misstaget är att använda det igen efter att filerna försvunnit.
Stanna där med kortet. Sätt inte tillbaka det i kameran. Ta inte några testbilder. Kopiera inte något till det. Kör inte reparationsverktyg först. När filer försvinner är lagringsblocken ofta fortfarande kvar, men filsystemet pekar inte längre på dem på normalt sätt. Om du skriver ny data riskerar du att ersätta det gamla för gott. Jag lärde mig detta den hårda vägen för flera år sedan med ett kort fullt av bilder från ett evenemang. Jag fick tillbaka en del, inte allt.
Om du inte har någon säkerhetskopia är återställningsprogramvara vanligtvis det första jag skulle prova. För ett CF-kort skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom gränssnittet inte motarbetade mig, det läser FAT32 och exFAT utan problem, och det brukar känna igen de filtyper folk bryr sig om på kamerakort, inklusive RAW-filer från Canon- och Nikon-kameror. Förhandsgranskningen är viktigare än folk tror. Du vill se om filerna är intakta innan du lägger tid på att hämta ut dem.
Det här skulle jag göra, steg för steg:
Ta ut CF-kortet ur kameran och låt det vara ute.
Använd en bra CF-kortläsare och anslut kortet till din dator.
Installera Disk Drill på datorns interna enhet eller en annan enhet, aldrig på CF-kortet.
Starta det och välj CF-kortet från listan.
Kör en fullständig skanning, inte en halvhjärtad variant.
Låt skanningen slutföras. Avbryt den inte om inte kortläsaren tappar anslutningen.
Öppna resultaten och kontrollera förhandsvisningar av de foton, videoklipp eller dokument du behöver.
Välj det du vill få tillbaka.
Spara de återställda filerna på din dator eller en annan extern enhet.
Skriv inte tillbaka de återställda filerna till samma CF-kort.
Den sista delen är väldigt viktig. Folk hoppar över den och undrar sedan varför andra omgången hittar mindre. Om du återställer till samma kort riskerar du att skriva över andra saknade filer innan de har hämtats ut. Jag såg en gång någon göra detta med RAW-bilder från ett bröllop. Ingen rolig syn.
Om du vill ha andra alternativ är den här listan över program för dataåterställning värd att kolla in. PhotoRec är gratis och det hämtar data från kort, men det är krångligare att använda och tar ofta bort de ursprungliga namnen och mappstrukturen. R-Studio är också bra, även om jag upplevde det som tyngre och mer tekniskt än de flesta vill ha för ett enkelt mina foton är borta-problem. För ett vanligt CF-kortsfall skulle jag fortfarande börja med Disk Drill och se vad som dyker upp först.
Det finns en punkt där jag skulle sluta göra det själv. Om CF-kortet inte upptäcks på någon dator, stiften är böjda, kortet blir varmt, det kopplar från om och om igen, eller om filerna är så viktiga att du inte vill chansa, skicka det till ett återställningsföretag i stället. Det kostar mer, ja, men vid fysisk skada eller bilder som bara finns i ett exemplar är det bättre att betala för försiktig hantering än att göra det värre hemma.
Du gjorde rätt sak. Sluta använda CF-kortet. Håll det fritt från skrivningar.
Jag håller med @mikeappsreviewer om den stora regeln, inga nya skrivningar. Jag skiljer mig dock på en punkt. Innan du skannar kortet direkt, gör en byte-för-byte-avbildning av det om ditt system läser det stabilt. Det ger dig en säker arbetskopia. Om kortet strular mitt under skanningen har du fortfarande avbildningsfilen.
Min ordning skulle vara:
- Testa CF-kortet i en pålitlig kortläsare.
- Om det monteras, klona eller avbilda det först med ett verktyg som USB Image Tool på Windows eller ddrescue på Linux/macOS.
- Kör återställning mot avbildningen, inte kortet.
- Spara återställda RAW-filer på en annan enhet.
När det gäller programvara är Disk Drill helt okej för fotoåterställning och RAW-detektering. Jag skulle också prova R-Photo eller PhotoRec om Disk Drill missar filer. Olika skannrar fångar upp olika filsignaturer. RAW-format som CR2, CR3, NEF, ARW, ORF går ofta att återställa via signatur även när mapparna är borta. Filnamn kan dock gå förlorade.
En sak till. Kör inte chkdsk, First Aid eller något reparationsalternativ först. De verktygen försöker fixa filsystemets struktur och gör ibland fotoåterställning sämre.
Om du vill ha en lättförståelig guide på engelska om hur man väljer verktyg för fotoåterställning, är detta en bra genomgång:
bästa programvaran för återställning av bilder från minneskort förklarad
Om kortet kopplar från, visar 0 byte eller om pinnarna ser fel ut, sluta med egen felsökning. Dags för labb. Den delen suger, men det räddar data.
Du gjorde redan det enskilt smartaste, nämligen att sluta använda kortet. Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @caminantenocturno, men jag är lite mindre entusiastisk över att kasta en massa olika verktyg på det direkt. Varje extra test är ännu en chans att klicka på fel sak, montera det skrivbart eller låta operativsystemet hjälpa till.
Min syn: håll processen tråkig och kontrollerad.
- Använd en hårdvarubaserad skrivblockerare om du har tillgång till en, eller åtminstone en läsare med fysisk skrivskyddsväg
- Inaktivera all autoimport eller fotoapp innan du sätter i CF-kortet
- Om kortet visas normalt, återställ de viktigaste RAW-filerna först, inte allt på en gång
- Kontrollera återställda filer i ditt redigeringsprogram, eftersom förhandsvisningar ibland kan ljuga
När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt första försök eftersom det hanterar kamerakortsformat bra och vanligtvis identifierar RAW-familjer tydligt. Jag skulle främst använda det för att rikta in mig på de raderade bilderna, inte för att reparera filsystemet. Om det hittar dina CR2/NEF/ARW-filer med giltig storlek är det ett mycket bra tecken.
En sak jag skulle lägga till som inte har betonats nog: inspektera de återställda RAW-filerna mer än att bara öppna en. Vissa skadade återställningar laddar en miniatyrbild men misslyckas när du zoomar, exporterar eller läser metadata. Testa några från olika delar av fotograferingen.
Om bilderna verkligen är oersättliga skulle jag ärligt talat hoppa över gör det själv efter ett försiktigt försök och anlita proffs. Laboratorier är dyra, ja, men det är också att inse att du gjorde det värre eftersom Windows bestämde sig för att vara hjälpsamt. Formatera inte heller kortet först även om kameran ber om det. Det rådet dör aldrig och det är fortfarande dåligt.
Om du vill ha en enkel förklaringstråd är denna diskussion om återställning av CF-kortsbilder för raderade RAW-bilder ganska lätt att skumma igenom.
Liten invändning mot metoden att prova flera verktyg från @caminantenocturno, @nachtdromer och @mikeappsreviewer: om kortet är friskt skulle jag först göra en noggrann genomgång, sedan stanna upp och utvärdera. För många skanningar kan förvandla en enkel återställning till en rörig gissningslek, särskilt med duplicerade RAW-träffar.
Mitt extra tips: kontrollera om din kamera skrev en sidecar-fil i dubbelt format eller en liten JPEG bredvid RAW-filerna. Om dessa dyker upp i återställningsresultaten kan de hjälpa dig att identifiera kompletta sekvenser och upptäcka luckor innan du återställer allt.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- Enkelt att sortera efter RAW-typ
- Bra förhandsvisning och filtrering
- Vanligtvis smidigt för raderade filer från kamerakort
Nackdelar
- Kan ge många dubbletter från djupskanning
- Återställning av filnamn/mappar är osäker
- Betalda återställningsgränser kan vara irriterande beroende på plattform
Om Disk Drill visar giltiga storlekar för CR2, CR3, NEF, ARW och ORF är det uppmuntrande. Men efter återställning bör du verifiera mer än en fil i Lightroom, Capture One eller kameratillverkarens programvara. Vissa RAW-filer går att öppna precis tillräckligt för att lura dig, men går sedan sönder vid export.
Innan du gör något annat, notera också kortets märke, kapacitet och exakt kameramodell. Att matcha återställda filstorlekar med vad den kameran normalt producerar är en snabb rimlighetskontroll. Om skanningsresultaten ser helt fel ut, stanna där och överväg ett labb.