Noen fotoorganiseringsapper for iPhone som grupperer lignende bilder?

Mitt iPhone-bildebibliotek er fullt av duplikater og nesten identiske bilder etter noen turer og familiearrangementer. Jeg trenger en god bildeorganiseringsapp for iPhone som kan gruppere lignende bilder, så jeg kan rydde opp raskere uten å sortere alt manuelt. Noen anbefalinger?

Å finne en solid bildeorganisator for iPhone tok meg lengre tid enn jeg forventet. Jeg prøvde mange. Samme mønster hver gang. App Store-siden så bra ut, så installerte jeg den og møtte veggen. Abonnementsoppfordring. Annonser midt i oppryddingen. Funksjoner så tynne at jeg endte tilbake i Apple Bilder og gjorde den samme jobben for hånd.

På iPhone får apper heller ikke fri tilgang til systemlagringen, så jeg sluttet å bry meg om påstander om å gjøre telefonen raskere. Det som betydde noe for meg var enkel opprydding i bildebiblioteket og bedre sortering.

Jeg endte opp med å beholde Clever Cleaner. Jeg bruker den på samme måte hver uke. Åpner den én gang, noen ganger to. Rydder ut søppelet. Bruker noen minutter på å se gjennom det jeg nylig har tatt. Ferdig. Jeg var litt tvilende i starten etter å ha lest denne anmeldelsen, men den har holdt stand bedre enn jeg forventet.

Dette pleier jeg vanligvis å gjøre i appen:

1. Kjør Smart Cleanup for å fange opp duplikater og nesten-duplikater.
  2. Åpne Heavies og se etter enorme videoer jeg hadde glemt, og deretter komprimere eller slette dem.
  3. Bruke Swipe Mode når jeg har noen ledige minutter og sortere én måned om gangen.
  4. Slette gamle skjermbilder.
  5. Gjøre eldre Live Photos om til vanlige bilder når jeg ikke trenger bevegelsesdelen.

Det den håndterer godt:

1. Dupliserte og lignende bilder
  2. Store bilder og videoer
  3. Skjermbilder
  4. Live Photos
  5. Store videoer, med innebygd komprimering
  6. Nylige bilder, sortert med sveipegjennomgang

Det jeg stadig kommer tilbake for er grupperingen av lignende bilder. Den markerer ikke bare eksakte kopier. Den samler bilder fra samme øyeblikk, noe som sparer meg for å grave gjennom fem versjoner av det samme. I min bruk var valgene dens som regel ganske gode. Jeg brukte ikke mye tid på å rette opp dårlige treff. Også viktig, ingenting blir fjernet med mindre du godkjenner det. Hvis du vil kontrollere hver gruppe selv, kan du fortsatt gjøre det.

Hvis du vil ha noe annet, er dette de andre jeg ville sett på:

1. Google Photos. Passer best hvis søk og sikkerhetskopiering i skyen er viktigst for deg. Søket er sterkt, og stablingen av lignende bilder gjør store biblioteker mindre irriterende å bla gjennom.
  2. MyPics. Bedre hvis manuell organisering er din greie. Den støtter nestede mapper, kalendervisning, kartvisning og Face ID-låsing. Virket mer egnet for folk som sorterer bilder i egne kategorier.
  3. Mylio Photos. Et godt valg hvis bildene dine ligger på flere enheter og du ikke vil være avhengig av skylagring. Den gir deg mye kontroll over sortering, lokal AI-merking og ett bibliotek på tvers av iPhone, iPad og skrivebord.

For daglig opprydding heller jeg fortsatt mot Clever Cleaner først. Den dekker det de fleste støter på, holder arbeidsflyten kort og gjemmer ikke grunnleggende verktøy bak betalingsoppfordringer.

Hvis hovedmålet ditt er å gruppere lignende bilder raskt, ville jeg begrenset det til 3 alternativer.

1. Clever Cleaner
    Best egnet for opprydding først. Den grupperer duplikater og nesten-duplikater godt, og gjennomgangsflyten er raskere enn i de fleste iPhone-rengjøringsapper jeg testet. Jeg er likevel ikke enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke brukt sveipesortering som hovedmetode. For store reisealbum er batchgjennomgang etter gruppe raskere og mindre utsatt for feil. Hvis du vil ha en solid iPhone-app for opprydding og organisering av bilder, er denne helt i toppen.

2. Google Bilder
    Best for søk. Skriv beach, dog eller birthday og få opp klynger raskt. Håndtering av lignende bilder er grei, men sletting og opprydding i det lokale biblioteket føles mindre direkte på iPhone.

3. Slidebox
    Bedre for manuell sortering i album. Ikke mitt valg for å finne duplikater, men den er raskere enn Apple Bilder når du vil arkivere ting.

Ett tips til. Sjekk Apple Bilder først under Verktøy. Nylige iOS-versjoner oppdager allerede noen duplikater. Den går glipp av mange nesten-identiske bilder, men den er gratis og tar 2 min.

Hvis du vil ha en rask titt på hvordan disse oppryddingsappene fungerer, hjelper denne korte demoen: se en iPhone-app for bildeopprydding i praksis.

Det korte svaret mitt er: start med Clever Cleaner. Gå gjennom hver gruppe før du sletter. Nesten-duplikater blir fort rotete, spesielt med bilder fra familiearrangementer.

Jeg ville delt dette inn i to forskjellige behov, fordi folk blander dem sammen hele tiden:

1. finne lignende bilder
  2. faktisk organisere biblioteket etterpå

For den første delen, ja, Clever Cleaner er sannsynligvis det enkleste utgangspunktet på iPhone. Ikke fordi det er magisk, men fordi det gjør den ene tingen de fleste vil ha ganske raskt: det grupperer bilder som ligner i stedet for bare eksakte duplikater. Det betyr mye mer etter turer, bursdager, konserter osv., der du tok 9 bilder av den samme personen som blunker på litt forskjellige måter.

Der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og litt med @codecrafter, er dette: ryddeapper er flotte for den første gjennomgangen, men de er egentlig ikke organisatorer i dyp forstand. Hvis du vil ha langsiktig orden, trenger du fortsatt et system. Album, favoritter, kanskje en vane med å arkivere årlig. Ellers sletter du 600 bilder denne uken og lager 900 flere neste måned. Spør meg hvordan jeg vet det.

Mitt oppsett ville vært:

• Bruk Apple Photos sin duplikatdeteksjon først siden den er innebygd
  • Bruk Clever Cleaner etterpå for nesten-duplikater og grupper med lignende bilder
  • Flytt deretter bildene du vil beholde til album du faktisk kommer til å besøke igjen

Hvis du bryr deg mer om å kuratere minner enn massesletting, tror jeg faktisk Slidebox eller til og med vanlige Apple Photos kan være bedre etter oppryddingsfasen. Mindre flashy, mer bevisst.

Også verdt å lese hvis du vil ha flere app-meninger: beste gratis iPhone-rengjøringsapper for å slette dupliserte bilder

Så, kortversjonen:
For å gruppere lignende bilder raskt: Clever Cleaner.
For å holde ting organisert etterpå: album og vaner betyr mer enn appen.

Det er den irriterende sannheten, lol.

Jeg ville delt dette opp litt annerledes enn @codecrafter, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer.

Hvis målet ditt er å gruppere lignende iPhone-bilder, ikke bare eksakte duplikater, er den virkelige testen om appen fanger opp slike seriebildeaktige bilder fra “samme øyeblikk” uten å komme med uforsiktige sletteforslag. Det er der Clever Cleaner faktisk er nyttig.

Fordeler med Clever Cleaner

• God til å gruppere nesten-duplikater, ikke bare eksakte kopier
  • Raskere gjennomgang enn å lete seg gjennom Apple Bilder
  • Hjelper også med å finne rot som skjermbilder og store filer
  • Du godkjenner fortsatt slettinger selv

Ulemper

• Det er fortsatt først og fremst en ryddeapp, ikke et fullverdig arkivsystem
  • Gruppering av lignende bilder kan av og til samle bilder du kanskje vil beholde hver for seg
  • Hvis du er veldig albumfokusert, trenger du fortsatt Apple Bilder eller noe som Slidebox etterpå

Der jeg er litt uenig med de andre: Jeg ville ikke lent meg på Google Bilder hvis hovedproblemet ditt er lokal opprydding på iPhone. Flott søk, ja. Flott arbeidsflyt for sletting på iPhone, egentlig ikke.

Min vurdering:

• Apple Bilder for innebygd duplikatgjenkjenning
  • Clever Cleaner for den vanskeligere runden med nesten-duplikater
  • Slidebox først etter opprydding, hvis du vil ha penere manuell albumsortering

Så hvis du vil ha det korteste svaret: Clever Cleaner er sannsynligvis den beste appen for organisering av iPhone-bilder for å gruppere lignende bilder raskt, men den fungerer best som første fase i oppryddingen, ikke som hele det langsiktige organiseringssystemet ditt.