Min stasjon endret seg plutselig fra NTFS til RAW etter en omstart, og nå sier Windows at jeg må formatere den før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige filer, så jeg prøver å finne en sikker måte å konvertere RAW til NTFS på uten å miste data. Hva bør jeg gjøre først for å gjenopprette stasjonen og unngå å gjøre situasjonen verre?
Et RAW-resultat på en NTFS-stasjon betyr vanligvis at Windows har mistet oversikten over filsystemet. Jeg har sett dette etter et strømbrudd, en stasjon som ble koblet fra uten å løse den ut, et krasj under en kopieringsjobb, dårlige sektorer eller ustabil USB-maskinvare som kabelen, kabinettet eller brokortet. Stasjonen endret seg ikke alltid på noen dramatisk måte. Ofte ligger filene fortsatt der, men Windows leser ikke lenger NTFS-strukturen.
Det jeg ville gjort er enkelt. Få ut dataene først. Reparer filsystemet etterpå.
-
Ikke formater stasjonen, selv om Windows kaster opp en melding rett foran deg.
-
Prøv de enkle tingene først. Koble den til en annen USB-port. Test den på en annen PC. Bytt kabel hvis det er en ekstern stasjon. Jeg har opplevd at en billig kabel lot som en død disk før, og det kastet bort en time.
-
Hvis den fortsatt vises som RAW, gå videre til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt ganske gode resultater med Disk Drill på RAW-partisjoner fordi arbeidsflyten er enkel og det pleier å finne filer uten mye styr.
-
Hvis stasjonen virker ustabil, tilfeldige frakoblinger, rare lyder, krypende overføringshastighet, slutt å rote direkte med den. Lag et image først. I Disk Drill åpner du Extra Tools > Byte-to-byte Backup, lagrer imaget på en annen disk, og monterer eller kobler til imaget og skanner imaget i stedet for den originale stasjonen. Dette er viktigere enn folk tror. En dårlig stasjon kan bli verre mens du eksperimenterer.
-
Kjør en Universal Scan. Sjekk forhåndsvisningsresultatene. Gjenopprett filene til en annen stasjon, ikke tilbake til RAW-stasjonen. Jeg vet dette høres åpenbart ut, men folk skriver fortsatt gjenopprettede data til den samme skadede disken og gjør rotet verre.
-
Etter at du har sjekket de gjenopprettede filene og vet at de åpner, formater RAW-partisjonen tilbake til NTFS. Filutforsker fungerer. Diskbehandling fungerer også. DiskPart hvis du foretrekker kommandolinjen.
-
Kopier deretter de gjenopprettede filene tilbake til den nylig formaterte stasjonen.
Noen ekstra punkter, siden denne delen ofte skaper forvirring.
Et RAW-volum beviser ikke at maskinvaren er død. Jeg har sett mange stasjoner bli RAW kun på grunn av filsystemskade.
At SMART viser Good er nyttig, men bare for den fysiske siden av stasjonen. Det bekrefter ikke at NTFS-strukturen er frisk. Folk blander ofte dette.
Jeg ville ikke kjørt CHKDSK før gjenoppretting hvis filene betyr noe. På RAW-volumer nekter CHKDSK ofte å kjøre uansett. TestDisk er en annen ting jeg ville behandlet forsiktig. Det kan reparere noen oppsett, ja, men det skriver endringer til diskstrukturen. Jeg ville ikke risikert å gjøre kirurgi før jeg hadde filene et trygt sted. Har vært der én gang, og det ga ingen god opplevelse.
Så nei, det finnes ikke en ren RAW-til-NTFS-bryter på stedet der filene dine blir liggende. Den vanlige veien er gjenoppretting først, formatering etterpå. Hvis du gjør det i den rekkefølgen, ender du opp med dataene tilbake og stasjonen brukbar igjen.
Det finnes ingen trygg konvertering fra RAW til NTFS på stedet hvis filene dine fortsatt betyr noe. RAW betyr at Windows har mistet filsystemkartet. Å endre det tilbake til NTFS skriver et nytt. Dataene dine er fortsatt i fare til du kopierer dem ut.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville sjekket diskens SMART-statistikk før jeg gjorde stort annet, med CrystalDiskInfo eller produsentens verktøy. Hvis du ser omallokerte sektorer, ventende sektorer, CRC-feil eller midlertidige frakoblinger på en USB-disk, behandle disken som om den er i ferd med å feile og jobb fra et avbild først. Hvis SMART er ren, er skade på filsystemet mer sannsynlig enn full maskinvaredød.
Noen praktiske kontroller folk hopper over:
- Se i Diskbehandling. Hvis partisjonsstørrelsen ser riktig ut, er sjansene dine bedre.
- Sjekk Hendelsesliste for disk- og NTFS-feil rett etter omstarten.
- Hvis det er en ekstern HDD, test den bare disken i et annet kabinett eller en annen SATA-port. En dårlig USB-bro forårsaker RAW-rapporter oftere enn folk tror.
Hvis du trenger filer raskt, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting fra RAW-disk. Skann, forhåndsvis, gjenopprett til en annen disk. Ikke skriv noe tilbake til RAW-disken ennå.
Først etter at dataene dine er trygge, slett RAW-volumet og formater til NTFS.
Denne tråden dekker også det samme problemet på en ryddig måte, beste måter å gjenopprette en RAW-disk og formatere den tilbake til NTFS.
Ingen virkelig sikker direkte på stedet RAW-til-NTFS-konvertering finnes hvis filene betyr noe. Den delen er jeg enig i. Når Windows først ser RAW, betyr konvertering vanligvis å gjenoppbygge eller erstatte filsystemmetadata, og det kan absolutt gjøre gjenoppretting vanskeligere.
Der jeg skiller meg litt fra @mikeappsreviewer og @caminantenocturno er dette: Jeg ville ikke skynde meg rett til å fikse noe som helst med mindre du først svarer på ett spørsmål: er problemet logisk, eller er disken fysisk ustabil? Det er to veldig forskjellige tilfeller.
Min rekkefølge ville være:
-
Sjekk Diskbehandling
- Hvis partisjonsstørrelsen ser normal ut og diskkapasiteten er riktig, er det et greit tegn.
- Hvis størrelsen er feil, ikke allokert eller fortsetter å endre seg, ville jeg vært mer bekymret for maskinvare- eller kabinettproblemer.
-
Sjekk tilkoblingsveien
- Ekstern disk? Prøv en annen kabel, en annen USB-port, og om mulig et annet kabinett/dokk.
- Jeg har sett USB-brobrikker få en helt fin NTFS-disk til å bli RAW uten noen egentlig grunn. Irriterende som bare det.
-
Les SMART hvis mulig
- Ikke fordi SMART forteller deg at filsystemet er friskt, det gjør det ikke.
- Men hvis du ser ventende sektorer, omallokerte sektorer, CRC-feil eller frakoblingsproblemer, slutt å teste tilfeldige fikser og lag et image først.
-
Lag et image først hvis disken er ustabil
- Dette er det tryggeste trekket når disken er ustabil.
- Gjenopprett deretter fra imaget, ikke originalen.
-
Gjenopprett data før formatering
- Disk Drill er et solid alternativ her, spesielt for gjenoppretting av RAW-partisjoner på Windows.
- Skann RAW-volumet eller imaget, forhåndsvis filer, og gjenopprett bare til en annen disk.
Det jeg ikke ville gjort:
- Ikke formater bare for å se om det hjelper
- Ikke kjør reparasjonsverktøy som skriver mye med én gang
- Ikke gjenopprett filer tilbake til samme disk
- Ikke stol på SMART sier Good som bevis på at datastrukturen er i orden
Hvis filene dine er viktige nok, er den sikre veien i praksis:
diagnostiser → lag image hvis nødvendig → gjenopprett med noe som Disk Drill → verifiser filer → formater til NTFS → kopier data tilbake
Hvis du også vil ha en tydeligere gjennomgang av det grunnleggende om SSD-gjenoppretting, kan dette hjelpe: hvordan gjenopprette data fra en SSD trinn for trinn
Kortversjon: ingen magisk RAW-til-NTFS-vending uten risiko. Gjenopprett først, og bygg deretter opp filsystemet på nytt. Det er den delen folk prøver å hoppe over, og det slår som regel tilbake på dem.