Jeg slettet ved et uhell en hel serie med RAW-bilder fra CF-kortet mitt etter en fotografering, og disse bildene er viktige. Jeg sluttet å bruke kortet med en gang fordi jeg ikke vil overskrive noe. Jeg trenger hjelp til å finne trygge alternativer for gjenoppretting av CF-kort eller pålitelig programvare for bildegjenoppretting som kan gjenopprette slettede RAW-filer uten å forårsake mer skade.
Jeg gikk gjennom dette én gang med et CF-kort, og det første jeg vil si er: ikke begynn å få panikk ennå. Hvis datamaskinen din fortsatt ser kortet, er sjansene dine bedre enn det føles akkurat nå. Den store feilen er å bruke det igjen etter at filene forsvinner.
Stopp der med kortet. Ikke sett det tilbake i kameraet. Ikke ta noen testbilder. Ikke kopier noe til det. Ikke kjør reparasjonsverktøy først. Når filer forsvinner, er lagringsblokkene ofte fortsatt der, men filsystemet peker ikke lenger til dem på vanlig måte. Hvis du skriver nye data, risikerer du å erstatte det gamle innholdet for godt. Jeg lærte dette på den harde måten for mange år siden med et kort fullt av bilder fra et arrangement. Jeg fikk tilbake noe, ikke alt.
Hvis du ikke har noen sikkerhetskopi, er gjenopprettingsprogramvare vanligvis det første jeg ville prøvd. For et CF-kort ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet var enkelt å jobbe med, det leser FAT32 og exFAT uten problemer, og det pleier å gjenkjenne filtypene folk bryr seg om på kamerakort, inkludert RAW-filer fra Canon- og Nikon-kameraer. Forhåndsvisningen betyr mer enn folk tror. Du vil se om filene er intakte før du bruker tid på å hente dem ut.
Dette ville jeg gjort, steg for steg:
Ta CF-kortet ut av kameraet og la det være ute.
Bruk en ordentlig CF-kortleser og koble kortet til datamaskinen.
Installer Disk Drill på datamaskinens interne disk eller en annen disk, aldri på CF-kortet.
Start det og velg CF-kortet fra listen.
Kjør en full skanning, ikke en halvveis løsning.
La skanningen fullføres. Ikke avbryt den med mindre kortleseren mister forbindelsen.
Åpne resultatene og sjekk forhåndsvisningene av bildene, videoklippene eller dokumentene du trenger.
Velg det du vil ha tilbake.
Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen eller en annen ekstern disk.
Ikke skriv de gjenopprettede filene tilbake til det samme CF-kortet.
Den siste delen betyr mye. Folk hopper over den, og lurer så på hvorfor runde to finner mindre. Hvis du gjenoppretter til det samme kortet, risikerer du å overskrive andre manglende filer før de er hentet ut. Jeg så en gang noen gjøre dette med RAW-bilder fra et bryllup. Ikke bra.
Hvis du vil ha andre alternativer, er denne listen over datagjenopprettingsprogramvare verdt å sjekke. PhotoRec er gratis og kan hente data fra kort, men det er grovere å bruke og fjerner ofte originale navn og mappestruktur. R-Studio er også solid, men jeg syntes det var tyngre og mer teknisk enn de fleste ønsker for en enkel jobb av typen mine bilder er borte. For et vanlig CF-korttilfelle ville jeg fortsatt startet med Disk Drill og sett hva som dukker opp først.
Det finnes et punkt der jeg ville sluttet med gjør det selv-løsninger. Hvis CF-kortet ikke oppdages på noen maskin, pinnene er bøyd, kortet blir varmt, det kobler fra igjen og igjen, eller filene er viktige nok til at du ikke vil ta sjansen, send det heller til et gjenopprettingsverksted. Det koster mer, ja, men ved fysisk skade eller bilder du bare har én sjanse på, er det bedre å betale for forsiktig håndtering enn å gjøre det verre hjemme.
Du gjorde det rette. Slutt å bruke CF-kortet. Hold det skrivebeskyttet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om hovedregelen, ingen nye skrivinger. Jeg er likevel uenig på ett punkt. Før du skanner kortet direkte, lag et byte-for-byte-bilde av det hvis systemet ditt leser det stabilt. Da har du én trygg arbeidskopi. Hvis kortet svikter midt under skanningen, har du fortsatt bildefilen.
Min rekkefølge ville vært:
- Test CF-kortet i én solid kortleser.
- Hvis det monteres, klon eller lag et bilde av det først med et verktøy som USB Image Tool på Windows eller ddrescue på Linux/macOS.
- Kjør gjenoppretting mot bildefilen, ikke kortet.
- Lagre gjenopprettede RAW-filer på en annen disk.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill helt greit for bildegjenoppretting og RAW-deteksjon. Jeg ville også prøvd R-Photo eller PhotoRec hvis Disk Drill ikke finner filene. Ulike skannere fanger opp ulike filsignaturer. RAW-formater som CR2, CR3, NEF, ARW, ORF kan ofte gjenopprettes via signatur selv når mappene er borte. Filnavn kan imidlertid gå tapt.
En ting til. Ikke kjør chkdsk, First Aid eller noe reparasjonsalternativ først. Disse verktøyene prøver å fikse filsystemstrukturen og kan noen ganger gjøre bildegjenoppretting verre.
Hvis du vil ha en lettfattelig guide til valg av verktøy for bildegjenoppretting, er dette en brukbar video:
beste programvare for gjenoppretting av bilder fra minnekort forklart
Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte, eller pinnene ser skjeve ut, stopp gjør-det-selv-forsøkene. Tid for laboratorium. Den delen suger, men det redder dataene.
Du gjorde allerede det smarteste du kunne gjøre, nemlig å slutte å bruke kortet. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @caminantenocturno, men jeg er litt mindre entusiastisk til å kaste en haug med forskjellige verktøy på det med en gang. Hver ekstra test er enda en sjanse til å klikke på feil ting, montere det skrivbart eller la operativsystemet hjelpe.
Min vurdering: hold prosessen kjedelig og kontrollert.
- Bruk en maskinvarebasert skriveblokkerer hvis du har tilgang til en, eller i det minste en leser med en fysisk skrivesperrebane
- Deaktiver all autoimport og alle fotoapper før du setter inn CF-kortet
- Hvis kortet vises normalt, gjenopprett de viktigste RAW-filene først, ikke alt på én gang
- Sjekk de gjenopprettede filene i redigeringsprogrammet ditt, fordi forhåndsvisninger noen ganger kan lyve
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig første forsøk fordi det håndterer formater på kamerakort godt og vanligvis identifiserer RAW-familier tydelig. Jeg ville brukt det hovedsakelig til å målrette de slettede bildene, ikke til å reparere filsystemet. Hvis det finner CR2/NEF/ARW-filene dine med gyldig størrelse, er det et veldig godt tegn.
En ting jeg ville lagt til som ikke har blitt understreket nok: inspiser de gjenopprettede RAW-filene utover bare å åpne én. Noen skadede gjenopprettinger laster inn et miniatyrbilde, men feiler når du zoomer, eksporterer eller leser metadata. Test noen få fra forskjellige deler av opptaket.
Hvis bildene virkelig er uerstattelige, ville jeg ærlig talt hoppet over gjør det selv etter ett forsiktig forsøk og gått til proffer. Laboratorier er dyre, ja, men det er også å innse at du gjorde det verre fordi Windows bestemte seg for å være hjelpsomt. Ikke formater kortet først selv om kameraet ber om det. Det rådet dør aldri, og det er fortsatt dårlig.
Hvis du vil ha en enkel forklaringstråd, er denne diskusjonen om gjenoppretting av bilder fra CF-kort for slettede RAW-bilder ganske lett å skumme gjennom.
Liten uenighet med tilnærmingen om å prøve flere verktøy fra @caminantenocturno, @nachtdromer og @mikeappsreviewer: hvis kortet er friskt, ville jeg gjort én forsiktig gjennomgang først, og deretter stoppet og vurdert. For mange skanninger kan gjøre en enkel gjenoppretting til en rotete gjettelek, spesielt med dupliserte RAW-treff.
Mitt ekstra tips: sjekk om kameraet skrev en sidevognsfil i dobbeltformat eller en liten JPEG sammen med RAW-filene. Hvis disse vises i gjenopprettingsresultatene, kan de hjelpe deg med å identifisere komplette sekvenser og oppdage hull før du gjenoppretter alt.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- Enkelt å sortere etter RAW-type
- God forhåndsvisning og filtrering
- Vanligvis brukervennlig for slettede filer fra kamerakort
Ulemper
- Kan gi mange duplikater fra dypskanning
- Gjenoppretting av filnavn/mappe er litt tilfeldig
- Betalte begrensninger for gjenoppretting kan være irriterende avhengig av plattform
Hvis Disk Drill viser gyldige størrelser for CR2, CR3, NEF, ARW og ORF, er det oppmuntrende. Men etter gjenoppretting bør du verifisere mer enn én fil i Lightroom, Capture One eller programvaren fra kameraprodusenten. Noen RAW-filer åpnes akkurat nok til å lure deg, og feiler så ved eksport.
Før du gjør noe annet, noter også kortmerke, kapasitet og nøyaktig kameramodell. Å sammenligne gjenopprettede filstørrelser med det kameraet normalt produserer, er en rask rimelighetskontroll. Hvis skanneresultatene ser helt feil ut, stopp der og vurder et laboratorium på nytt.