Mit iPhone-fotobibliotek er fyldt med dubletter og næsten identiske billeder efter et par rejser og familiebegivenheder. Jeg har brug for en god fotoorganiseringsapp til iPhone, som kan gruppere lignende billeder, så jeg kan rydde hurtigere op uden at sortere det hele manuelt. Nogle anbefalinger?
Det tog mig længere tid end forventet at finde en solid fotoorganisator til iPhone. Jeg prøvede en masse. Det samme mønster hver gang. Siden i App Store så god ud, så installerede jeg den og stødte på en mur. Prompt om abonnement. Annoncer midt i oprydningen. Funktioner så tynde, at jeg endte tilbage i Apple Fotos og gjorde det samme arbejde manuelt.
På iPhone får apps heller ikke frie hænder over systemlageret, så jeg holdt op med at lægge mærke til påstande om at gøre telefonen hurtigere. Det, der betød noget for mig, var enkel oprydning i biblioteket og bedre sortering.
Jeg endte med at beholde Clever Cleaner. Jeg bruger den på samme måde hver uge. Åbner den én gang, nogle gange to. Rydder op i skramlet. Bruger et par minutter på at gennemgå det, jeg for nylig har taget. Færdig. Jeg var lidt i tvivl i starten efter at have læst denne anmeldelse, men den har holdt bedre, end jeg forventede.
Det gør jeg normalt i appen:
- Kør Smart Cleanup for at finde dubletter og næsten-dubletter.
- Åbn Heavies og se efter enorme videoer, jeg havde glemt, og komprimer eller slet dem.
- Brug Swipe Mode, når jeg har et par ledige minutter, og sorter én måned ad gangen.
- Slet gamle skærmbilleder.
- Gør ældre Live Photos til almindelige fotos, når jeg ikke har brug for bevægelsesdelen.
Det håndterer den godt:
- Dubletfotos og lignende fotos
- Store fotos og videoer
- Skærmbilleder
- Live Photos
- Store videoer med indbygget komprimering
- Nylige billeder, sorteret med swipe-gennemgang
Den del, jeg bliver ved med at vende tilbage for, er grupperingen af lignende fotos. Den markerer ikke kun helt identiske kopier. Den samler billeder fra samme øjeblik, hvilket sparer mig for at grave mig gennem fem versioner af det samme. I min brug var dens valg som regel ganske gode. Jeg brugte ikke meget tid på at rette dårlige matches. Også vigtigt, der bliver ikke fjernet noget, medmindre du godkender det. Hvis du vil gennemgå hver bunke selv, kan du stadig det.
Hvis du vil have noget andet, er det disse andre, jeg ville kigge på:
- Google Fotos. Bedst, hvis søgning og cloud-backup betyder mest for dig. Dens søgning er stærk, og stablingen af lignende billeder gør store biblioteker mindre irriterende at gennemse.
- MyPics. Bedre, hvis manuel organisering er din ting. Den understøtter indlejrede mapper, kalendervisning, kortvisning og Face ID-låsning. Føltes mere egnet til folk, der sorterer fotos i egne kategorier.
- Mylio Photos. Et godt valg, hvis dine fotos ligger på flere enheder, og du ikke vil være afhængig af cloudlagring. Den giver dig meget kontrol over sortering, lokal AI-tagging og ét bibliotek på tværs af iPhone, iPad og desktop.
Til daglig oprydning hælder jeg stadig først til Clever Cleaner. Den dækker de ting, de fleste støder på, holder arbejdsgangen kort og gemmer ikke grundlæggende værktøjer bag betalingsprompter.
Hvis dit hovedmål er hurtigt at gruppere lignende billeder, ville jeg indsnævre det til 3 muligheder.
-
Clever Cleaner
Bedst til oprydning først. Den grupperer dubletter og næsten-identiske billeder godt, og gennemgangsflowet er hurtigere end de fleste iPhone-rengøringsapps, jeg testede. Jeg er dog ikke enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg ville ikke bruge swipe-sortering som den primære metode. Til store rejsealbum er batchgennemgang efter gruppe hurtigere og mindre fejlbehæftet. Hvis du vil have en solid app til oprydning og organisering af iPhone-fotos, er denne helt i toppen. -
Google Fotos
Bedst til søgning. Skriv beach, dog eller birthday, og hent hurtigt klynger frem. Håndtering af lignende billeder er okay, men sletning og oprydning i det lokale bibliotek føles mindre direkte på iPhone. -
Slidebox
Bedre til manuel sortering i album. Ikke mit valg til at finde dubletter, men den er hurtigere end Apple Fotos, når du vil arkivere ting.
Ét tip mere. Tjek først Apple Fotos under Hjælpefunktioner. Nyere iOS-versioner registrerer allerede nogle dubletter. Den overser mange næsten ens billeder, men den er gratis og tager 2 min.
Hvis du vil have et hurtigt kig på, hvordan disse oprydningsapps fungerer, hjælper denne korte demo: se en app til oprydning af iPhone-fotos i brug.
Mit korte svar: start med Clever Cleaner. Gennemgå hver gruppe, før du sletter. Næsten-dubletter bliver hurtigt rodede, især med billeder fra familiebegivenheder.
Jeg ville dele dette op i to forskellige behov, fordi folk ofte blander dem sammen:
- at finde lignende billeder
- faktisk at organisere biblioteket bagefter
Til den første del er Clever Cleaner nok det letteste sted at starte på iPhone. Ikke fordi den er magisk, men fordi den gør den ene ting, de fleste vil have, ret hurtigt: den grupperer billeder, der ligner hinanden, i stedet for kun helt præcise dubletter. Det betyder meget mere efter rejser, fødselsdage, koncerter osv., hvor du tog 9 billeder af den samme person, der blinker på lidt forskellige måder.
Der, hvor jeg lidt er uenig med @mikeappsreviewer og en smule med @codecrafter, er dette: oprydningsapps er gode til den første gennemgang, men de er ikke rigtig arrangører i den dybe forstand. Hvis du vil have langsigtet orden, har du stadig brug for et system. Albums, favoritter, måske en årlig arkiveringsvane. Ellers sletter du 600 billeder i denne uge og opretter 900 flere næste måned. Spørg mig, hvordan jeg ved det.
Min opsætning ville være:
- Brug Apple Fotos dubletregistrering først, da det er indbygget
- Brug Clever Cleaner bagefter til næsten-dubletter og grupper af lignende billeder
- Flyt derefter de billeder, du vil beholde, over i albums, som du faktisk vil vende tilbage til
Hvis du går mere op i at kuratere minder end massesletning, synes jeg faktisk, at Slidebox eller endda almindelige Apple Fotos kan være bedre efter oprydningsfasen. Mindre flashy, mere bevidst.
Også værd at læse, hvis du vil have flere app-meninger: bedste gratis iPhone-rengøringsapps til at slette dubletbilleder
Så den korte version:
Til hurtigt at gruppere lignende billeder: Clever Cleaner.
Til at holde ting organiseret bagefter: albums og vaner betyder mere end appen.
Det er den irriterende sandhed, lol.
Jeg ville opdele dette lidt anderledes end @codecrafter, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer.
Hvis dit mål er at gruppere lignende iPhone-billeder, ikke kun helt ens dubletter, er den virkelige test, om appen fanger de seriebillede-lignende billeder fra “samme øjeblik” uden at komme med forhastede sletteforslag. Det er her, Clever Cleaner faktisk er nyttig.
Fordele ved Clever Cleaner
- God til at gruppere næsten ens billeder, ikke kun helt identiske kopier
- Hurtigere gennemgang end at rode rundt i Apple Fotos
- Hjælper også med at finde rod som skærmbilleder og store filer
- Du godkender stadig selv sletninger
Ulemper
- Det er stadig først og fremmest en oprydningsapp, ikke et fuldt arkivsystem
- Gruppering af lignende billeder kan af og til samle billeder, som du måske gerne vil beholde hver for sig
- Hvis du er meget fokuseret på albummer, skal du stadig bruge Apple Fotos eller noget som Slidebox bagefter
Her er jeg en smule uenig med de andre: Jeg ville ikke satse på Google Fotos, hvis dit hovedproblem er lokal oprydning på iPhone. Fantastisk søgning, ja. Fantastisk sletteworkflow på iPhone, ikke rigtigt.
Min vurdering:
- Apple Fotos til indbygget registrering af dubletter
- Clever Cleaner til den sværere gennemgang af næsten ens billeder
- Slidebox først efter oprydning, hvis du vil have pænere manuel albumsortering
Så hvis du vil have det korteste svar: Clever Cleaner er sandsynligvis den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp til hurtigt at gruppere lignende billeder, men den fungerer bedst som første fase af oprydningen, ikke som hele dit langsigtede organiseringssystem.